Sida 2 av 2

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 20 september 2016, 10:52:39
av SeniorLemuren
TomasL skrev:<Är väl tämligen olämpligt att bryta tändningen, då ljuddämpare mm blir fylld med olja och bensingaser.
Är väl bättre att gasa lite mindre när hastigheten uppnåtts.
Håller helt med. Det är helt fel att reglera hastigheten genom att mäta och reglera tändpulser. Det enda rätta är att mäta verklig hastighet (drivhjulet) och reglera gaspådraget. Reglerar man tändpulser får man ju stort tapp i uppförslutningar. (förutom problemet med oförbränt drivmedel).

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 20 september 2016, 11:18:19
av säter
Reglerar man tändpulser får man ju stort tapp i uppförslutningar.
Han tänker väl reglera med drivhjulets hastighet som ärvärde?
Då borde uppförsbackar inte bli något problem.

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 20 september 2016, 12:36:41
av Erik M
Nejdå jihe, det funkar fortfarande då variatorn ger att varvtal hela tiden är direkt relaterat [under förutsättning att remmen inte slirar] till hastighet. Även om sambandet inte är linjärt.

Givetvis sker den mesta anpassningen av fart manuellt, men med tvåtaktare blir det att ligga å pendla hela tiden. Och varje justering kastar varvtalet mer än trivsamt.

Det blir kanske enklare att låta ett servo sköta spjället och använda gasen till att berätta för det vilken hastighet man vill ha...?


Att mäta hastigheten via hjul i backen ger iofs närapå verklig hastighet - man vet dock fortfarande inte vilken denna egentligen är, då det finns saker som slitage, däcktryck, lasttryck, väglag etc etc som inverkar.
Det enda man vet är hur lång tid det tar för hjulet att ta sig runt [ett varv].

Dock säger det sig [egentligen] själv att hastighetsmätaren kommer in när varvtalet skall justeras mot just önskad hastighet.
Dock tänkte jag vänta med den delen tills tändningen är löst...

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 20 september 2016, 12:46:13
av Erik M
SeniorLemuren skrev:
TomasL skrev:<Är väl tämligen olämpligt att bryta tändningen, då ljuddämpare mm blir fylld med olja och bensingaser.
Är väl bättre att gasa lite mindre när hastigheten uppnåtts.
Håller helt med. Det är helt fel att reglera hastigheten genom att mäta och reglera tändpulser. Det enda rätta är att mäta verklig hastighet (drivhjulet) och reglera gaspådraget. Reglerar man tändpulser får man ju stort tapp i uppförslutningar. (förutom problemet med oförbränt drivmedel).
Nu får ni tänka på att det är en variator som används.

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 4 oktober 2016, 18:27:56
av Erik M
Kan det vara så att det är bättre ge sig på hastighetsregleringen i sig istället?
Det är ju trots allt den det egentligen handlar om.

I detta fall tänker jag mig att skicka "önskad hastighet" från gashandtaget till gasspjället - från potentiometer till servo.
Och på vägen ta in innevarande hastighet från hastighetsmätaren och från den både begränsa servots utslag och tala om vilket utslag som behövs för att hålla önskad hastighet.

Det jag hoppas på här är att servot fungerar som hastighetsjusterare, helt klart önskvärt på en tvåtaktare... :oops: ...samtidigt som det håller reda på max tillåten hastighet.

Enkelt uttryckt kan jag dra handtaget i botten och samarbetet mellan hastighetsmätaren och gasspjällsservot kommer ge en jämn och fin laglig fart oavsett övriga [inom rimliga gränser] förhållanden.

Var tror ni om detta?

Vilka svårigheter eller faror kan uppstå?

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 4 oktober 2016, 20:01:33
av Tommy_Naseem
Standard för att reglera ner efekten är att man backar tändningen X antal grader för att man skall tappa effekt när man överstiger ett vist varvtal. Moderna motorer med traction control nyttjar detta för finjustering om de inte har E-Gas (elektroniskt gasspjäll)
Att nyttja Ignition Cut är sista alternativet för att skydda en motor mot övervarvning.

Det som jag skulle tycka vore intressant är att kunna lägga olika tändkurvor beroende på varvtalsområden.

En annan fick ju justera brytarna efter vilken effekt man ville ha. Mycket vrid eller varva tokmycket.

Men låg förtändning vid start för att sedan öka på förtändningen duktigt på låg/mellan registret och sedan backa den för att få ut mera varv....

Fast nu ville du kanske hastighetsbegränsa :-)

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 4 oktober 2016, 20:30:34
av Erik M
Som sagt, något typ "E-Gas" är det som gäller.
Inget med tändning eller dylikt.

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 5 oktober 2016, 12:28:32
av Tommy_Naseem
Fast nu pratade vi väll om en moppe.
Tror knappast du har något elektroniskt gasspjäll, Utan du har väll en trottel styrd förgasare.

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 5 oktober 2016, 13:06:59
av netrunner
Har man öppet spjäll och har nått max hastigheten så kommer motorn att dra i sig extra luft och bensin men gnistan tänder senare så att man inte överskrider max hastigheten.

Visst funkar det ... men bränsleförbrukningen blir ju högre.

Radiostyrda bilar / flygplan har ju servostyrt spjäll ... på motorer mellan 0,05 och 20hk. Så det bör ju funka bra även för moppe.

Om gas-wiren drar i en potentiometer (med retur fjäder från förgasaren) och låter en mikrodator ta det som indata. Sen kan ett vanligt RC-servo dra i en gas-wire till förgasaren ... kanske med en svagare returfjäder då.

Hastigheten från tex framhjul får matas in i mikrodatorn.

Sen är det ju bara en bonus om man kan styra tändningen för att göra motorn bättre och/eller mer lättstartad. Eller bara trimma skiten ur motorn med kompensation för alla tänkbara parametrar som lufttryck och temperatur.

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 5 oktober 2016, 13:33:14
av Erik M
Ok, från nya början igen...

1) Gashandtaget anger vilken hastighet du vill köra i.

Ombyggnad till potentiometer, eller liknande.


2) Hastighetsmätaren anger hastigheten.

Modifieras så att signal för hastigheten kan erhållas.


3) Gasspjällsservot anpassar sig till skillnaden mellan de två ovan.

Modifieras med tillägg av just ett servo som driver gasspjället.


4) .... dock ej till högre hastighet än tillåten sådan [45km/h].

Vilket ingår i processen för styrning av hastigheten.


5) En central enhet mottager och behandlar och sänder de signal som behövs.

Ett styck microprocessor programmeras och ansluts för detta arbete.


6) Som extra finess skapas automagiskt traction control, om hastighetsmätarens signal stammar från bakhjulet. Ännu bättre funktion om från både fram- och bakhjul.

Re: Bygga och programmera CDI-box.

Postat: 16 oktober 2016, 13:01:38
av bitvarg
Hej!

Ett förslag: montera in en dragfjäder i serie mellan förgasarens spjällarm och gaswire. Sätt sedan ett servo mot spjället från "andra hållet". Vid normal körning fungerar gasen som vanligt, fjädern ligger vilande och spjället följer hela tiden handtagets rörelse, tills dess farten tangerar max. Då kan servot hålla emot gasspjället utifrån de pulser som kommer från hjulet mot vägen. Servot måste alltså vara starkare än fjädern som sitter på gaswire.

Dvs när moppen går inom den fart du anser vara ok, så ligger servot vilande med ett slack mot spjället. Och du kan gasa fullt från handtaget. Men så fort hastigheten överstiger din gräns så blir servot aktivt och drar emot spjället, det spelar alltså ingen roll hur mycket du gasar på styret, det är bara fjädern som dras isär eftersom servot håller emot.

Det borde gå att lägga en logik på detta, att servot vet exakt vilket läge gasreglaget ska ha vid full fart OCH helt utväxlad variator. Alternatvit att servot drar lite bakåt åt gången tills rätt antal pulser erhålles från hjulet. Nån som kan svara på hur det är möjligt och vad som är enklast?