Sida 2 av 2
Postat: 13 december 2005, 20:01:42
av M!k@el
Stuggi skrev:Vad hade du tänkt montera den på?
Den blir nog för tung att ha på ett modellplan men jag vill ju bara se så de funkar =) kanske hamnar på en R/C bil eller något
Postat: 13 december 2005, 20:24:21
av Fagge
Woow, en sån verkar ju döhäftig ju, dags att ta fram ska ha innan jag dör Boken.

Postat: 13 december 2005, 20:25:02
av Stuggi
Den R/Cbilen vill jag se

Film är ett måste då den blir klar, helst på minst 30 minuter

Postat: 13 december 2005, 20:31:21
av Eddi
Här finns ännu häftigare saker man kan driva med puls jettar.
http://www.aardvark.co.nz/pjet/

Postat: 13 december 2005, 21:00:45
av Henry
Ja den öppna varianten är ju i en 180 graders böj. Denna öppna variant har ju ingenting som hindrar någonting från att gå från den ena sidan till den andra som dom som har ventiler gör, därav öppen typ.
Ram jets behöver en luftström i sig som har väldigt hög hastighet för att överhuvudtaget starta den eftersom denna luftström, tillsammans med ram jetens speciella utformning av luftintaget, gör att luften komprimeras. När den väl startat så måste den konstant ha samma lufthastighet eller högre för att kunna underhålla kompressionen på luft-bränsle blandningen.
Edit. Ja där är den öppna typen. Såg ni inte på Scrapheap Challenge på Discovery för några dagar sedan då dom tävlade med en sådan där och en som var byggd med en turbo från en bil som jetmotor? Pulsjeten vann.
Det var faktiskt den mannen på den sidan som var med och tillverkade den och körde den.
Postat: 14 december 2005, 11:03:58
av LaRdA
Vad roligt med fler som bygger pulsjettmotorer, håller också på med en lockwood.
För tändningen kan jag rekomendera att använda en IGBT eller mosfet ist för 2n3055, har själv byggt en version som liknar
den här som fungerar bra.
Sedan för er som är intreserade kan jag rekomendera
www.pulse-jets.com
Postat: 14 december 2005, 12:30:02
av Tekko
Varför inte använda en stungun som tändare ? Råkade hitta en sån sida igår där någon hade utgått från ett stungun för att få tändgnista, lätt och effektivt samt drivet från ett 9v batteri.
Postat: 14 december 2005, 12:31:44
av LaRdA
Fast då är problemet att stunguns är förbjudna i sverige.
Postat: 14 december 2005, 12:32:12
av M!k@el
Tekko skrev:Varför inte använda en stungun som tändare ? Råkade hitta en sån sida igår där någon hade utgått från ett stungun för att få tändgnista, lätt och effektivt samt drivet från ett 9v batteri.
"Råkade" =)
kan du länka till den då skulle man ju kunna koppla den direkt på tändstiftet
den behöver ju inte se ut som en stungun men man kan ju ha samma innehåll =)
Postat: 14 december 2005, 13:30:29
av Cenorpa
Använd google och sök på stun gun så hittar du nog ett antal sidor.
Sen inkopplingen till tändstiftet tror jag att du kan lista ut själv...
Postat: 14 december 2005, 13:44:27
av Flummo
Om du är nöjd med att få en gnista åt gången (inte som med astabil vippa, massor i följd) så behöver du inte mer än ett batteri, en tändspole, en kondensator och en (helst återfjädrande) strömbrytare. Batteri, brytare och tändspole kopplas så ström går igenom primärlindningen när man trycker på strömbrytaren, kondensatorn (förslagsvis en för mopedtändsystem, annars 0,1-0,2uF högspänningskondensator) kopplas paralellt med strömbrytaren. När strömmen bryts kommer du få en gnista. Om någon känner igen uppbyggnaden så är det just såhär tändsystem på äldre bilar m.m. fungerar.
Att använda exempelvis en 555-krets för att få många gnistor kanske kan orsaka problem. Det behövs bara en enda gnista för att starta motorn, sedan går den av sig själv, om du fortsätter mata på med gnistor efter det kanske du startar (nästkommande) förbränning vid fel tidpunkt och därmed inte får motorn att gå alls. Man vet inte innan man har provat, men någon sida med info om pulsjet som jag har läst var mycket tydligt med att det bara behövs en gnista för att starta motorn, kanske för att fler gnistor kan skapa problem?
Postat: 14 december 2005, 22:05:51
av Stuggi
Ett schema för stunguns finns I ACookBook och ett finns på electronics-lab.com
Dock ser jag inte hur ett högvolts tändsystem kan vara olagligt, det är ju bara tillämpningen som stungun som är olaglig
Postat: 15 december 2005, 01:39:07
av LaRdA
Jo men för att bygga en med en stungun så måste du först ha en sådan =olaglig, men när man sen kopplat in den till motorn då är det inga problem längre.
Fast jag tror att det är enklare att bygga en med tändspole.
Flummo: Att få flera gnistor är inget problem , snarare fördel eftersom dom kan vara lite svårstartade ibland.
Postat: 15 december 2005, 15:34:13
av Stuggi
Postat: 16 december 2005, 15:29:51
av LaRdA
Det stämmer, ett högspännings tändsystem är ju som du säger inte olagligt.
Det jag tänkte på vad M!k@el sa och utgick ifrån att han tänkte använda en riktig stungun och koppla in.
M!k@el skrev:
kan du länka till den då skulle man ju kunna koppla den direkt på tändstiftet
den behöver ju inte se ut som en stungun men man kan ju ha samma innehåll =)