Hej!
Såg inte alla svar innan jag skrev nedanstående, men ändå:
Rädd att ämnet glidit lite OT och börjat handla om mitt exempel på 16 mm2 kablar (som jag inte ens inhandlat än).
Eftersom jag är TS tar jag mig friheten att ändra originalämnet till att jag har 1,5 mm2 kablar mellan laddning och ankarspelsbatteri.
Så, rent teoretiskt, vad händer.
Ankarspelsbatteri med 150 mm2 (!) kablar på 0,5 m till ankarspel. Inget spänningsfall alls just.
Avsäkrat med lämplig säkring (kraftig om baserat på kabeln!).
Batterispänning 12,7 V.
Jag startar ankarspel a 1200 W och det drar teoretiskt 100 A från ankarspelsbatteriet.
Allt frid och fröjd.
Nu vill jag ladda batteriet förstås. Helst köra motorn samtidigt som jag kör ankarspelet för att göra tillvaron lättare för ankarspelsbatteriet. Genast mer komplicerat.
Jag har två 1,5 mm2 kablar, plus resp. minus, från generator via ett relä.
Så länge motorn är avstängd blir det väl som ovan, All ström från ankarspelsbatteriet eftersom det inte ser något bakom reläet. Eller kan 1,5 mm2 kabeln ändå bli varm, åker det ut lite ström i den ända fram till reläet? Strömmen tar väl enklaste vägen om jag minns rätt från skolan?
Nu startar jag motorn. Spänningen blir, låt oss anta hejvillt, 13,5 V, då min förbrukarbank är lite urladdad. Reläet kopplar ihop batteribankerna när spänningen överstiger 13 V.
Allt är nu en stor batteribank.
Vad händer då? Kommer ankarspelet försöka få ström från förbrukarbanken?
Två skolor ang lämplig säkring. Basera på kabel resp basera på förbrukaren. Det senare torde gälla om förbrukare har lägre krav än kabeln medger?
Verkar ju vettigare att avsäkra baserat på kabeln primärt då en för liten säkring i sig ger spänningsfall. Vilket bör undvikas.
Låt oss säga att jag sätter 15 A på 1,5 kabeln. Kommer säkringen utlösa? Om så, vad kan jag vidta för åtgärder för att få ankarspelet att ta nästan all ström från ankarspelsbatteriet via kabeln mellan det och ankarspelet? Samtidigt som batteriet ska laddas med max ampere lämpligt för kabeln i fråga, inkl sensor vid målet, dvs batteriet för laddaren, så laddaren anpassar spänningen, höjer den baserat på spänningsfallet i kabeln.
Ekonomiska motiv primärt. För dyrt med kabeln som ger 0,1 V spänningsfall. Spänningsfall medför också större förbrukning och tro mig det är svårt att få Ah att räcka till på en segelbåt, man vill inte köra motorn i onödan men har en herrans massa förbrukare, kylskåp, AIS, VHF igång hela tiden under långsegling (vilket vi sysslar med), dvs 24 h/dygn osv osv.
