Hemsidor och sökmotorer suger, jag hittar som vanligt inte en bild på vad jag tänker på men vet finns.
Tänker mej en mejselhållare, när ingen mejsel är i den går de böjda käftarna helt ihop (som både är böjda inåt och utåt).
Fyra sådana funderar jag nu på att använda i min klonk.
Koppar som material för U:et's båda skänklar (med plyfa emellan polerna) kan nog ändå funka.
För det kan kanske funka att ha vanlig koppar mot stål(?) ty även om koppar oxiderar så kommer jag nyttja klonken mest varje dag så oxid borde inte vara nåt problem (skrapas hela tiden bort).
Så då är planen för min klonk nästan klar, förutom att man vill att den ska vila i offläge i nåt, kanske 4mm plyfa duger?
Man gör U:et liksom lite asymmetriskt så att uppåt går koppar i stål, medans neråt går plyfa i stål.
Jag kan också tänka mig att man lyfter off-stålen lite så att klonken inte går 180 grader utan kanske 130 grader för det blir lättare map handen.
MVH/Roger
PS
Ser nu att det visst heter knivbrytare, tack CPMS!
rogerk8 skrev: om man bara tänker på att snabbt bryta spänningen (eftersom det ju, enligt flera av Er, är det som är problemet).
MVH/Roger
Det där med att bryta snabbt behöver du inte tänka på. De som pratar om ljusbågar levde säkert på den tiden vi hade likström i vägguttagen för hundra år sedan. Det blir inga ljusbågar av växelström i ett normalt brytfall. Det vet alla som försökt svetsa med växelström med fel elektroder.
Det skall till särskilt skyddshölje runt svetstråden för att få tillräcklig plasma för en ljusbåge. Detta beror enkelt förklarat på att en begynnande ljusbåge självslocknar vid växelströmmens nollgenomgång. Det är först vid mycket kraftiga energier som tillräcklig värme kan skapa en ljusbåge av växelström på så kort tid som under en period.
Däremot kan det vara problem med dålig kontakt på grund av hög resistans mellan kontaktytorna, det kan orsaka överhettning och ev. brand i plywooden. Jag tänker på konstruktionen vid skruvarna där du tänker leda strömmen ut till kniven. Bättre i så fall att anbringa flexibla sladdar direkt på kniven.
När det gäller material så råder jag dig till att försöka hitta bakelit i stället. Det är en bra isolator och brinner inte.
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:03:14
av CPMS
Gångjärn av en vinkel med ett hål borrat för en ex. spik med huvudet filat fyrkantigt.
Handtaget har ett urtag så spikhuvudet får plats.
När handtaget är åt ena hållet trycks spiken uppåt av microbrytaren och när man fäller handtaget åt andra hållet trycks spiken ner och aktiverar brytaren, enkelt och ganska dolt.
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:06:21
av pstrand
Hej!
Här kommer en nostalgi-bild på det typ av brytare som du funderar på.
Inte för att jag överhuvudtaget skulle rekommendera att bygga nått dylikt själv då risken är stor att du eller kanske någon annan kan komma till skada pga. beröring eller uppkommen eldsvåda, men eftersom du är du så... 220 är INTE att leka med.
Men här kommer ett par bilder från en gamma kontrollpanel från vår kraftstation (panelen numera pensionerad)
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:09:28
av stenD
och bilderna då?
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:09:28
av Spisblinkaren
SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev: om man bara tänker på att snabbt bryta spänningen (eftersom det ju, enligt flera av Er, är det som är problemet).
MVH/Roger
Det där med att bryta snabbt behöver du inte tänka på. De som pratar om ljusbågar levde säkert på den tiden vi hade likström i vägguttagen för hundra år sedan. Det blir inga ljusbågar av växelström i ett normalt brytfall. Det vet alla som försökt svetsa med växelström med fel elektroder.
Det skall till särskilt skyddshölje runt svetstråden för att få tillräcklig plasma för en ljusbåge. Detta beror enkelt förklarat på att en begynnande ljusbåge självslocknar vid växelströmmens nollgenomgång. Det är först vid mycket kraftiga energier som tillräcklig värme kan skapa en ljusbåge av växelström på så kort tid som under en period.
Däremot kan det vara problem med dålig kontakt på grund av hög resistans mellan kontaktytorna, det kan orsaka överhettning och ev. brand i plywooden. Jag tänker på konstruktionen vid skruvarna där du tänker leda strömmen ut till kniven. Bättre i så fall att anbringa flexibla sladdar direkt på kniven.
När det gäller material så råder jag dig till att försöka hitta bakelit i stället. Det är en bra isolator och brinner inte.
Intressant!
Det råder så mycket fjantigt säkerhetstänk idag, man har liksom lärt sig att det ska vara på ett visst sätt och det för att täcka alla tänkbara och otänkbara aspekter av säkerhet samtidigt som man (uppenbarligen) inte vet varför.
Jag behöver inte det för jag är vuxen, ensam och dessutom inte helt okunnig om el.
Jag ska bygga mig en 230V-klonk och ingen kan stoppa mig (även om CPMS förslag är det bästa och mest kreativa förslag jag hittills hört).
Jag ska försöka få tag i bakelit men iom att jag inte har en susning om hur så blir det nog plyfa, sen får vi hoppas att det inte börjar brinna
Intressant i alla fall att det största problemet är hög kontaktresistans och därmed värmeutveckling.
MVH/Roger
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:10:26
av pstrand
stenD skrev:och bilderna då?
För stora. Ska gå ut och ta nya kort...
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:15:06
av Spisblinkaren
CPMS skrev:Gångjärn av en vinkel med ett hål borrat för en ex. spik med huvudet filat fyrkantigt.
Handtaget har ett urtag så spikhuvudet får plats.
När handtaget är åt ena hållet trycks spiken uppåt av microbrytaren och när man fäller handtaget åt andra hållet trycks spiken ner och aktiverar brytaren, enkelt och ganska dolt.
Förlåt CPMS men jag förstår faktiskt ingenting
MVH/Roger
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:20:02
av Spisblinkaren
pstrand skrev:
stenD skrev:och bilderna då?
För stora. Ska gå ut och ta nya kort...
Har du heller inget komprimeringsprogram
Personligen har jag ställt in min kamera på minsta möjliga dvs 130kB och det är tillräckligt för både forumet och uppförstoring till säkert A4 på väggen.
Detta alltså samtidigt som jag får plats med nästan 10000 bilder på ett ynkligt litet SD om 1GB
MVH/Roger
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:20:12
av pstrand
Här kommer bilderna!
Användes fram till 2006 då anläggningen moderniserades.
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:25:10
av pstrand
rogerk8 skrev:
pstrand skrev:
stenD skrev:och bilderna då?
För stora. Ska gå ut och ta nya kort...
Har du heller inget komprimeringsprogram
Personligen har jag ställt in min kamera på minsta möjliga dvs 130kB och det är tillräckligt för både forumet och uppförstoring till säkert A4 på väggen.
Detta alltså samtidigt som jag får plats med nästan 10000 bilder på ett ynkligt litet SD om 1GB
MVH/Roger
Jodå, men det går snabbare att gå 40 m och ta nya bilder....
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:26:41
av MadModder
Skriver du ut dina små bilder på A4? Det kanske duger om man står 2-3 meter ifrån.
CPMS förklaring är ju plättlätt. Handtaget är bara ett handtag. Den excentriska ytan trycker ner pinnen när man slår om handtaget och under locket trycks en brytare ihop.
Och om de gamla knivbrytarna vore ett bra alternativ skulle de fortfarande ha använts i nyproduktion.
Och man får upp tusentals bilder om man istället googlar på "knife switch"
Och vill du tvunget ha en kan du väl i alla fall skaffa en petsäker variant. http://www.aliexpress.com/item/30A-Two- ... d797463551
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:55:20
av Spisblinkaren
Jag tror jag föstår CPMS bilder bättre nu, det var glappet som lurade mig.
Mycket snillrik konstruktion!
Apropå mina bilder, på EF är dom klockrena trots så små som 130kB.
Jag har inte förstorat upp några än men du kanske kommer ihåg mitt svart-vita foto på en fin dam (som jag eventuellt fått av henne själv) som var på ynka 32k och var uppförstorat till nära A4 (20X24cm) och såg jättebra ut, visst det var svart-vitt men RGB och 100k borde innebära samma sak, eller hur?
MVH/Roger
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:57:10
av CPMS
Animerade handtagets rörelse, spiken trycks upp av brytaren och ner av kanten på handtaget.
Det är bara ena gångjärnet inritat och en del av handtaget.
Re: Bygge av klonk-brytare
Postat: 9 augusti 2016, 20:59:47
av Spisblinkaren
pstrand skrev:Här kommer bilderna!
Användes fram till 2006 då anläggningen moderniserades.
Fin klonk
MVH/Roger
PS
Ger mig ide'er, kanske det räcker med trög "gång" hos U:et och man bara låter den hänga i luften som på bilden, man liksom kör den fullt uppåt vid on, sen drar man ur den neråt där den kan få stå i godtycklig vinkel.