Sida 2 av 2

Re: Gammal skivspelare med ojordad kontakt

Postat: 16 juli 2016, 12:11:20
av Welkin
Eller tar i apparatens metalldelar samtidigt som man tar i metalldelar på en skyddsjordad apparat.
Läste någonstans att gamla radioentusiaster hade som tumregel att alltid hålla ena handen i fickan när de experimenterade med hemmabyggen. Det kanske är bästa försäkringen? Men om apparaten kopplas bort från ström (t.ex. genom att stänga av förgreningskontakt den är kopplad till), kan metallchassit till den då fortfarande vara strömförande? Om ja, hur länge?

Går det att på ett enkelt sätt avläsa vilken klass det är? Måste man skruva upp maskinen för att ta reda på det?
Börja INTE med att modifiera skarvsladdar och annat för att tvinga i din befintliga stickpropp.
Bör jag heller inte fila ner den befintliga stickkontakten, så att den går att föra in i en jordad kontakt?
Tror att det är en HITACHI-burk du hittat. De byggde mycket bra grejjor på 70-talet.
Just det! Kul att höra! Det är en Hitachi SDT-2690 med radio och kassettspelare. Rätt stilig sak, men stor. :) Blir att se över drivrem(mar), nål/pickup, och dessutom någon lösning för att kunna koppla den till min mer moderna förstärkare. Någon idé om vad det finns i sladdväg för att kunna göra den kopplingen?

Återigen stort tack till alla som svarat på mitt inlägg!

Re: Gammal skivspelare med ojordad kontakt

Postat: 16 juli 2016, 15:08:13
av Nerre
Om grenuttaget bryter tvåpoligt så är det såklart ingen risk att apparaten är spänningsförande. Det kan finnas laddning kvar i kondensatorer men de borde inte vara så stora kondensatorer i en sån där att laddningen kan anses farlig.

Problemet med "handen i fickan"-lösningen är ju: Hur säkerställer du att nån annan inte gör "fel"? Besökare som har barn med sig som springer och tar i allting?

Vilken klass apparaten formellt sett är ser du på stickproppen:

Gammal helrund stickpropp = klass 0
Jordad stickpropp = klass I
Platt "euro" stickpropp = klass II

För klass II finns även runda stickproppar (vanligt på t.ex. dammsugare och hårtorkar) men de har alltså inga jordbleck utan är bara gjorda för att gå i jordade uttag (brukar vara två nyckelhålsformade "jack" där jordblecken ska sitta).

Lånade några bilder från eltjanst.net:
Klass 0
Bild

Klass II platt
Bild

Klass II rund
Bild


Men sen kan det alltså vara så att en apparat som är klass 0 idag enkelt går att bygga om så den motsvarar klass II. Det handlar helt enkelt om att titta inuti och se på vilka sätt som nätspänningen eventuellt kan nå berörbara delar. Ledare som lossnar, hur långt kan den nå? Isolering som skavs sönder? Skulle apparaten bli farlig om alla ledare var blanktråd istället för att ha isolering på sig?

Det kanske kan räcka med att trä på lite extra isoleringsslangar, sätta fast ledare med buntband eller sätta dit en isolerande plastskiva nånstans.



Att ändra stickpropp på den aktuella apparaten är antagligen det minst dåliga, om man bygger om skarvsladdar etc så finns det risk att de används med andra apparater på ett farligt sätt. Men det bästa är alltså att försöka bygga om apparaten så den blir motsvarande klass II. (Det är svårare att göra om den till klass I tror jag, för klass I måste i princip alla berörbara metalldelar anslutas till skyddsjord.)