Spindelmotorer för låga varv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Spindelmotorer för låga varv

Inlägg av perra_e »

ELTE har spindlar du söker.
http://www.eltesrl.com/index.php?option ... 9&lang=en

Finns säkert fler fabrikat som har liknande specar.
--Per
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

H.O skrev:
På er låter det nämligen som att alla elmotorer i hela världen presterar som bäst vid 24krpm och det känns rätt sjukt.
Inte alls. Motorn presterar som bäst (ger högst effekt) när den körs på den frekvens (alltså det varvtal) den konstruerats FÖR och jag skulle nog gissa att >99% av alla asynkronmotorer är konstruerade för antingen 50Hz eller 60Hz.

De typiska "Kina-spindlarna" är 2-poliga asynkronmotorer som råkar vara konstruerade för 400Hz.

En asynkronmotors obelastade varvtal är 120*f/p där f är frekvensen och p är poltalet så 120*400/2=24000rpm (minus eftersläpning).

Det du vill ha är en 4-polig motor med märkfrekvens 400Hz. Den kommer snurra hälften så fort men ge dubbels så mycket moment för samma effekt som motsvarande 2-poliga motor. Eller en 2-polig motor med märkfrekvens 200Hz etc.

Alternativet är att leta efter en 2-polig 50Hz motor av bra kvalitet och med tillräckligt hög effekt, eventuellt byta lager i den och sedan köra den på 200Hz. Då får du 12000rpm men det är ju bara en motor, ingen komplett spindel.
Min tanke från början var just att köpa en billig Kina-spindel och ta ur befintliga magneter och stoppa i fler magnetpoler, men jag vet inte hur Kina-spindlarna ser ut inuti och om det att modda om de på det viset.

Ett alternativ är som du säger att hitta en motor som är lämplig, problemet är bara att "alla" asynkronmotor är tunga och stora som as och marknaden för lätta och smidiga BLDC's verkar vara koncentrerade till just de kinesiska spindelmotorerna.

Jag funderar lite på att köpa en Kina spindel

H.O skrev:
På er låter det nämligen som att alla elmotorer i hela världen presterar som bäst vid 24krpm och det känns rätt sjukt.
Inte alls. Motorn presterar som bäst (ger högst effekt) när den körs på den frekvens (alltså det varvtal) den konstruerats FÖR och jag skulle nog gissa att >99% av alla asynkronmotorer är konstruerade för antingen 50Hz eller 60Hz.

De typiska "Kina-spindlarna" är 2-poliga asynkronmotorer som råkar vara konstruerade för 400Hz.

En asynkronmotors obelastade varvtal är 120*f/p där f är frekvensen och p är poltalet så 120*400/2=24000rpm (minus eftersläpning).

Det du vill ha är en 4-polig motor med märkfrekvens 400Hz. Den kommer snurra hälften så fort men ge dubbels så mycket moment för samma effekt som motsvarande 2-poliga motor. Eller en 2-polig motor med märkfrekvens 200Hz etc.

Alternativet är att leta efter en 2-polig 50Hz motor av bra kvalitet och med tillräckligt hög effekt, eventuellt byta lager i den och sedan köra den på 200Hz. Då får du 12000rpm men det är ju bara en motor, ingen komplett spindel.
Min tanke från början var just att köpa en billig Kina-spindel och ta ur befintliga magneter och stoppa i fler magnetpoler, men jag vet inte hur Kina-spindlarna ser ut inuti och om det att modda om de på det viset.

Ett alternativ är som du säger att hitta en motor som är lämplig, problemet är bara att "alla" asynkronmotor är tunga och stora som as och marknaden för lätta och smidiga BLDC's verkar vara koncentrerade till just de kinesiska spindelmotorerna.

Jag funderar lite på att köpa en Kina spindel och växla ner den med rem och montera en cylindrisk hylschuck från smaskin där man vill ha verktygscentrum. Rätt smart, då får man en billig lösning utan nämnvärt uthäng och med precis den chuck jag känner att jag behöver, typ ER32.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

marknaden för lätta och smidiga BLDC's verkar vara koncentrerade till just de kinesiska spindelmotorerna.
De kinesiska spindelmotorerna är väl inte BLDC? Det är väl vanliga asynkronmotorer?
H.O

Inlägg av H.O »

Precis, det är inte BLDC eller någon annan typ med permanentmagneter, det är asynkronmotorer och en sådan har inga magneter. Det du i så fall måste göra är att byta statorn från en 2-polig till en 4-polig och det tror jag inte låter sig göras så enkelt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Vad tror ni om att ha en BLDC från Goldenmotors? Tänker 3 eller 5 kW'arn, givetvis vattenkyld.

Hade gärna haft en asynkronmotor men marknaden för små kompakta, lätta, effektiva och vattenkylda asynkronmotorer är inte den största, det är rätt svårt att hitta och de lär vara rätt dyra.
H.O

Inlägg av H.O »

Tja, varför inte.
Men jag tycker det ser ut som att vi snackar >$1000USD för motor och controller + moms och så tillkommer vattenkylning etc och då har du fortfarande ingen spindel. De verkar varva 5-6krpm max så ska du ha 12000rpm måste du växla upp dom.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det är tanken, att växla upp dom alltså. Då kan jag ha motorn nära pelaren och själva spindeln långt ifrån vilken minskar belastningen.

Som spindel tänkte jag till att börja med köra med en cylindrisk fräschuck t ex den här: http://smaskin.se/frasning/hallande/fra ... gd-100-mm/

ER40 hylsor kan man ju spänna upp mycket i. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den korta kommer du inte långt med.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det är så, misstänkte nästan det. Tur är att man kan förlänga dem isf :) Man kan ju göra en själv men jag vill lämna bort så lite jobb som möjligt och i detta fall måste det nästan slipas professionellt. Roligt att de är ihåliga dock, då kan jag ju fixa invändig kylning! :tumupp: Har dock samma problem som jag alltid har haft, för mycket idéer på för liten yta så jag får se vad som sker men spåna är alltid kul!
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har en komplett ER40 spindel, rejäl pjäs, som du kan få köpa för några tusenlappar (betydligt mindre än vad ER40 axeln + lager + hus + bearbetning kostar). Fixar bilder om du är intresserad.
larsb

Inlägg av larsb »

Jag hittade en del motorer som benäms "drilling spindle" med lite högre moment/lägre varvtal, vad jag kan se så sitter det samma typer av vinkelkontaktlager i de flesta kinaspindlarna så rent tekniskt skiljer det inte så mycket där.

Tex:
http://spindlesindia.in/motorized-drilling-spindle/

http://m.made-in-china.com/product/High ... 61115.html

Man får ett annat arbetsområde men för det är väl ok för alu och stål?

Iochförsig kanske dessa spindlar inte tål kontinuerlig belastning?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den minsta modellen har ju 4-polig motor.
Det verkar vettigt.
Den största 6-polig.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

H.O skrev:Jag har en komplett ER40 spindel, rejäl pjäs, som du kan få köpa för några tusenlappar (betydligt mindre än vad ER40 axeln + lager + hus + bearbetning kostar). Fixar bilder om du är intresserad.
Fördelen med att montera en spindel med motorn på rem är att jag kan bygga om den till ISO30 spindel om jag skulle vilja, vilket jag givetvis vill i längden men det är en kostnadsfråga helt klart. Det känns betydligt vettigare att lägga pengarna på stegmotorer med återkoppling och planetväxlar till dessa för att få upp upplösningen och momentet, bara detta landar på 20-25 000 kr. Skenor, vagnar och kulskruvar landar nog på 5-7 000 och maskinkostnaden inte mer än 10 000, med en budget på 50 000 kr så får jag med andra ord rätt mycket maskin. Spindeln kan man ju alltid byta i framtiden.
larsb skrev:Jag hittade en del motorer som benäms "drilling spindle" med lite högre moment/lägre varvtal, vad jag kan se så sitter det samma typer av vinkelkontaktlager i de flesta kinaspindlarna så rent tekniskt skiljer det inte så mycket där.

Tex:
http://spindlesindia.in/motorized-drilling-spindle/

http://m.made-in-china.com/product/High ... 61115.html

Man får ett annat arbetsområde men för det är väl ok för alu och stål?

Iochförsig kanske dessa spindlar inte tål kontinuerlig belastning?
Dessa ser mycket intressanta ut! Tack så hemskt mycket för länkarna!
H.O

Inlägg av H.O »

20-25kkr för stegmotorer? Vad är det för nått? Några tusenlappar per axel borde räcka till för "closed loop stepper". Ska du lägga 25kkr så är du ju definitivt i prisklassen för "riktiga" servosystem.
Skriv svar