Sida 2 av 2
Postat: 7 december 2005, 02:19:48
av zeus
Varför blir det alltid så enkelt när man frågar något här...
Frågan lyder, och jag kommer tacka så allra ödmjukast om jag får ett svar:
230v, motstånd, bränna 10w?
Postat: 7 december 2005, 08:26:46
av grym
5290 ohm
motsvarande ström i kondensator 0.6 microfarad
Postat: 7 december 2005, 20:23:21
av MadModder
Skum lösning på de där brytarna...
De jag köpte på clas ohlson funkar klockrent att slå av och på fast jag inte har något alls inkopplat till uttagen på dem.
Jag förstår inte hur det skulle kunna spela roll. Spolen har ju ingen som hellst kontakt med kontaktelementen i ett relä...
Postat: 7 december 2005, 20:40:59
av zeus
Jag kan inte riktigt tyda hur de är uppbyggda. Men faktum är att med 9 st extremt små glödlampor så händer ingenting(Om jag inte står nära och håller in knappen), samma om jag bara tar en ljusslang. Tar jag dock både ljusslangen och de 9 lamporna fungerar det klockrent från andra sidan av lägenheten.
Ska iaf testa med några tusen ohm, 10w:s motstånd borde räcka?
Eller, testar med valfri kondensator först. Den ska kopplas parallelt med de andra seriekopplade lamporna?
Postat: 7 december 2005, 23:01:38
av Croaton
Jag har samma sorts fjärrbrytare från Rusta och jag har märkt att dom "missar" i bland när man skall tända / släcka, men har aldrig trott att det skulle ha med belastningen att göra !?!?
Jag har 15watts fönsterlampor på de flesta av mina brytare, men även några 7 armade adventsljusstakar... menar du att dom "missar" offtare om jag kör med lägre belastning? Hur mycket drar en adventsljusstake?
Jag måste labba lite med detta, men det får bli en annan dag för nu är det snart dags att sova...
btw: Heter det adventsljusstake
/Nicke
Postat: 8 december 2005, 19:24:01
av monstrum
Kan det inte vara så fult gjort att en viss del av strömmen även går tillbaka genom spolen på reläet för att på så sätt åstadkomma världens mest ineffektiva hållkrets. Detta sparar väl en transistor eller nåt.
Om det är en triac så är det ju inget snack om saken men det verkar det ju tydligen inte vara.
Postat: 8 december 2005, 20:17:03
av zeus
Det roliga är att den fungerar bara bättre och bättre.
Kan det vara så enkelt att det låg oxid på bläcken som nu har försvunnit?
Får testa med de andra och se om de oxå börjar funka.
Postat: 8 december 2005, 20:37:00
av Henry
Så det hörs alltså inget klick från relät om det är bara några få Watts belastning på det? Som sagts innan så kan en strömmätning ev vara orsaken till det. Den där tjocka koppartråden ovanför spolen hade kanske kunnat användas till just detta.
"btw: Heter det adventsljusstake

"
Japp, både heter och stavas precis så.

Postat: 8 december 2005, 20:44:08
av Icecap
Jag funderar på om inte det är en funktion som gör att om man släckar lampan "manuellt" kommer relät att falla också?
Hur som helst hade jag snabbt "byglat on lite" så att sensorn tror att det finns massor av belastning.
Nu har jag inte kollat precis allt i tråden men om det sitter ett strömavkänningsmotstånd (lågohmigt) är det ju bara att montera 2 dioder i serie med det motstånd. Dioderna ska sitta "antiparalella" med varandra och i serie med motståndet, då lär den tro att det finns belastning som heter duga...
Postat: 8 december 2005, 22:04:37
av zeus
Jag vet inte in eller ut.
Relä 1: Funkade bara på ca 2 cm:s avstån innan om man hade låg effekt, utan problem med stor last. Nu funkar det helt perfekt. Slår inte av om man slår av lampan med strömbrytaren.
Relä 2: Samma som det innan, men går inte att stänga av på längre avstånd.
Relä 3: Det som bilderna är tagna på, inte orkat sätta ihop ännu.
Sen är det ju typ omöjligt att följa alla banor när det både är hål och ytmonterat plus att komonenterna ligger över varandra.
Postat: 8 december 2005, 22:11:46
av Pjoms
Detta var märkligt. Jag har strösslat samma RF-switchar runt om i kåken och det är inga problem med små laster. Däremot blir dimmern lite knäpp under 40W - vilket står på dimmern. På switchen står bara "Max 1000W".
Kan det finnas olika modeller som ser väldigt lika ut invändigt - känner igen kortet på bilderna.
Relät faller inte om man bryter lasten, och det funkar även fint helt utan last.
"Trådbygeln" vid spolen verkar vara en slags avstämning. Jag har plockat sönder en switch och gömt inälvorna i dosan bakom fönsterbelysningsuttaget. Vid monteringen i dosan var bygeln lite ivägen så jag böjde undan den, men då reagerade den inte längre på sändaren. Efter att ha böjt tillbaka bygeln så fungerar den igen...
Postat: 8 december 2005, 22:47:55
av zeus
Då kan vi iaf komma fram till att jag är sämst på att felsöka.
Blir väl till att testa att slå på dom(bokstavligen).
Tack för alla tips.