Sida 2 av 3
Re: Analog joystick till USB
Postat: 26 april 2016, 22:51:49
av moiam
Informationen jag har på den är detta från tillverkaren.
http://www.ottoexcellence.com/UserFiles ... 0Chart.png
Jag har nu lyckats att koppla in spaken till min arduino och läser av de analoga signalerna.
Nu ska jag bara föra över detta så att datorn känner av det som en spelkontroll.

Re: Analog joystick till USB
Postat: 26 april 2016, 23:00:06
av Micke_s
Trevligt att det går framåt

Fördelen med arduinon är att du kan få det som man själv vill.
Re: Analog joystick till USB
Postat: 26 april 2016, 23:00:06
av Micke_s
Trevligt att det går framåt

Fördelen med arduinon är att du kan få det som man själv vill.
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 00:30:35
av moiam
Jag har lyckats med den analoga signalen nu. Funkar kanon!
Dock så skulle jag vilja invertera axlarna, men har inte hittat hur man går det.
Sedan så är hur man känner av knapparna fortfarande ett litet mysterium.
I dokumentationen står det såhär:
"Joystick.setButton(byte button, byte value);"
När jag försöker fylla i det så blir det fel.
t.ex:
"Joystick.setButton(byte 1, byte 0);"
Det är väll något jag ar missat att förstå antar jag
Men vad roligt det är att sitta och fixa med detta!! Varje litet framsteg är som julafton xD
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 05:43:21
av Findecanor
Förresten, många nyare spel verkar ha stöd endast för Xbox 360-controllers i Windows genom Windows s.k. "XInput" API. Men det ska gå att ordna i mjukvara med "Xbox 360 Controller Emulator".
Här är en tutorial jag hittat för att sätta upp det.
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 06:33:31
av kodar-holger
Det är skillnad på hur en metod deklareras och hur den anropas.
I det första fallet är det deklarationen. Då måste man tala om vilken datatyp varje parameter har. I det här fallet byte.
I det andra fallet vill du anropa funktionen. Då är datatypen redan given av deklarationen och ordet byte skall alltså inte vara med.
Borde alltså fungera.
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 07:31:21
av Micke_s
Vänd på -127 och 127 i map funktionen så borde axlarna vända sig...
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 17:35:09
av moiam
Jag provade det innan jag skrev, men det gav inget resultat tyvärr :/ Men jag kan prova igen ifall jag gjorde något fel. iofs kanske jag vände även på 0, 1023 också. Och då blir det ju ingen skillnad... Doh!

Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 17:40:17
av Micke_s
Annars kör -1*map(...)
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 17:59:49
av moiam
Det funkade som du sa att ändra 127,-127 till -127,127. Jag ändrade ju även 0,1023 till 1023,0 sist jag provade så det enda jag gjorde var ju att vända koden, men fick samma resultat. Men nu går de åt rätt håll! Testat i ett spel och det funkade kanon! Nu ska jag bara koppla alla knappar.
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 22:51:29
av moiam
Nu har jag börjat att koppla på knapparna också. Problemet jag får är att när jag tittar på inställningar på spelkontroll i windows och tittar över axlar och knappar där man kan funktionstesta så blinkar de knappar jag har kopplat på. Rör jag joysticken så blinkar de mer. Några ideer?
Re: Analog joystick till USB
Postat: 27 april 2016, 23:50:54
av mrfrenzy
Har du pull up eller pull down?
Avstudsning?
Re: Analog joystick till USB
Postat: 28 april 2016, 06:11:45
av moiam
Jag har försökt med motstånd både på 5V och GND, men det blir ingen skillnad. Debounce förstår jag inte hur det fungerar.
Re: Analog joystick till USB
Postat: 28 april 2016, 07:29:01
av Micke_s
En variant är läsa knappen och räkna upp en variabel, tillståndet från on-off eller off-on kan bara ändras om man läser x antal ggr är likadana..
Re: Analog joystick till USB
Postat: 28 april 2016, 07:45:18
av mrfrenzy
Rita upp exakt hur du kopplat. Kolla status på interna pullups.