MiaM skrev:Ja, plus att "på landet" så räcker det väl i stort sett alltid med automagisk diffspärr (typ antingen något helt mekaniskt som bromsar maximal varvtalsskillnad mellan höger och vänster hjul eller något elektroniskt styrt typ "inverterad ABS" som pumpbromsar det hjul som släppt).
Har du testat ? det funkar riktigt dåligt skulle jag säga, det löser enklare situationer men är värdelöst när man faktiskt sitter fast.
Det finns iofs dåliga och sämre system, I min gamla saab med TCS så stod det till och med i instruktionsboken att "Om det är riktigt halt kan du behöva koppla ur antispinnsystemet"
Klassiska Lada Niva har till exempel vad jag förstått vanliga kardanaxlar utan diffspärr och endast spärr mellan fram/bakaxel. Släpper ett framhjul och ett bakhjul så blir den stående. Släpper ett hjul på drivande axel på en tvåhjulsdriven bil med diffspärr så tar den sig fram ändå.
Ja, men hur många tvåhjulsdrivna bilar har diffspärr ? få, hur många fyrhjulsdrivna har det INTE ? få..
Det finns ju numera en del posörjeepar som inte har det iofs, men det finns riktigt usel 4wd också, typ "kan överföra 10% kraft bakåt efter att framhjulen spunnit i 10 sekunder" och liknande.
DOCK, brukar dessa enklare fyrhjuldriftsystem inte öka på bränsleförbrukningen speciellt mycket.
Det torde vara ytterst sällan båda hjulen på ena axeln har fäste medan båda hjulen på andra axeln släppt samtidigt, enda scenariot en Niva klår en diffspärrad tvåhjulsdriven bil.
Nu är väl nivan hyfsad i terräng, men det är ju ett konstigt designval att göra på det sättet, "riktiga" terränggående bilar kan ju låsa båda axlarnas diffar.
På min lekbil har jag en helt annan variant, fördelning 50/50 mellan axlarna, och sen en TorSen bak och öppen fram, bilen är alltså alltid minst trehjulsdriven.
(Det gör även att den har dispens och slipper bromsprovas på rullarna på den årliga besiktningen - praktiskt

)
På min åkatilljobbetbil så har jag klassisk diffbroms på framhjulen (framhjulsdriven), fungerar riktigt bra på vintern faktiskt, jag önskar det var lättare att få tag i framhjulsdrivna bilar med diffbroms, men nu finns det i praktiken bara på väldigt sportiga fwd-bilar.
P.S. vad gäller generator så säger kristallkulan att de kommer säkert också bli bättre framöver, fast det går väl trögt. Den dag vi får normer där även sådant som t.ex. klimatanläggning ingår i bränsleförbrukningen så lär den bli eldriven och generatorn få bättre verkningsgrad. Det är tydligen (mer eller mindre?) standard redan idag att klimatanläggningar på bussar drivs med elmotor.
Det "fuskas" ju oerhört med dom där testerna (speciellt hos tyska biltillverkare), så ja, om man skulle göra mer verklighetsbaserade tester skulle det troligen ge ganska mycket effekt totalt sett. Det finns f.ö tyska företag som sysslar med "testoptimering", alltså optimerar bilen inför test genom att utnyttja varje kryphål i reglerna för test, så den ser så bra ut på pappret som möjligt, att bara stänga av AC, generator och liknande är ju "standard", det finns mycket mer komplicerade metoder.
Att bara se till att generatorn måste ladda medans man gör förbrukningstestet skulle nog pusha utvecklingen av generatorer rejält.
Hmm, inser just att detta var tämligen OT.. men intressant, trådsplitt ?