Sida 2 av 3
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 16 mars 2016, 22:03:23
av Stridfish
Precis. Vet du vad jag kan hitta mer infonom hur man bygger dessa så vore det kanon. Det borde väll finnas färdiga moduler för det
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 16 mars 2016, 22:32:57
av Icecap
Har ingen aning och ser inte heller varför det skulle vara ett bättre sätt än att följa en järntråd. Även den kan man följa elektronisk utan att ha en magnet till att dra styrningen.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 16 mars 2016, 22:36:25
av Lennart Aspenryd
Jag antar att TS vill ha flera fordon körandes samtidigt!
Men som man frågar får man svar, så jag lägger ner!
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 17 mars 2016, 10:59:09
av matsadona
De AGV'er vi har i fabriken kör efter en slinga i marken samt en förhållandevis avancerad zon-styrning. Det är en central dator som talar om för alla när de får åka vidare till nästa station osv, och kommando kan vara "frammåt 100 fart 20", där 100 är antalet varv drivhjulet skall snurra. Det hela bygger på en databas som innehåller all information om vägar, zoner och stationer. Tillkommer lite antikollisionsskydd i form av laserscanner m.m.
Det finns en intressant artikel om AI programmering, där man jämför med en myras framryckning på en strand där frågan som ställs är huruvida det är myrans rörelse som är komplicerad eller om det är omgivningen som är komplex

Dvs att myran i sig har en ganska enkel AI, dvs gå frammåt tills du stöter på ett hinder. Sväng sedan vänster och gå frammåt tills du stöter på nästa hinder osv. Är det då många hunder framstår ju myrans förflyttning som avancerad när den egentligen inte är det.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 09:41:07
av Stridfish
Icecap skrev:Har ingen aning och ser inte heller varför det skulle vara ett bättre sätt än att följa en järntråd. Även den kan man följa elektronisk utan att ha en magnet till att dra styrningen.
Vad används då om inte en magnet?
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 10:17:56
av Icecap
Stridfish: har det betydelse? Du har jo förkastat den lösning eller hur?
Tydligen är du inte intresserat i att berätta vad du vill uppnå och då skiter jag i att berätta om alla alternativ som finns.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 10:36:42
av Stridfish
Okej jag hade tänkt att bygga en minde radiostyrd bil som har en Raspberry i sig. Sen hade jag tänkt att den ska följa en bana som består av en ståltråd eller liknade. Jag vet att den är radiostyrd men vill också att den ska kunna följa banan själv. Helst vill jag inte ha en magnet då det sabbar utseendet på bilen plus att magneten måste vara hyfsat nära marken. Tack vare er kunde jag veta vad jag skulle söka på för att få det att funka men utan framgång. Sen när ni sa att det inte behövdes en magnet så blev jag intresserad vad man ska använda för att slippa det. Tack för alla svaren. Förlåt för konstiga frågor men detta inläg borde klarlägg det bättre

Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 10:49:45
av Icecap
Sedär, nu är det plötsligt något vettigt att svara på.
En metalltråd kan följas på två sätt (nog fler också):
1: En magnet som sitter i styrmekanismen och rent fysisk styr bilen vid attraktionskraften mellan magnet och järn.
2: Vid att montera en magnet i bilen och sedan två magnetsensorer (hall, magnetoresistiva eller liknande) på ömse sidor om den kan man mäta styrkan i magnetfälten mellan de två sensorerna. Detta kan man sedan använda till att styra efter och finns det ställen där man vill ha "special interaction" kan man avbryta järntråden en bit, bilen bör då antingen köra rakt (utan input om annat) eller göra ett kontrollerat sväng enl. kommandon från fjärrisen.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 13:48:45
av Stridfish
Tack så jättemycket nu har jag något att gå efter
Tittade på electrokit efter magnetsensorer och hittade dessa
http://www.electrokit.com/allegro-a1302 ... mv-g.52936
http://www.electrokit.com/ats177-sip3-h ... atch.48516
Vilken av dessa tror ni funkar bäst med Raspberry?
Och denna magneten funkar väll eller är den alldeles för stark
http://www.electrokit.com/magnet-neo35-o8mm-x-4mm.50576
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 14:17:47
av Icecap
Du behöver en analog avkänning varför den digitala är oanvändbar till detta.
Och du behöver ett par A/D-ingångar för att göra detta, kanske rent av lite förstärkning.
Magneten kan placeras så att dess direkta påverkning av sensorerna är ytterst minimal.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 18:29:07
av Stridfish
A/D-ingångar Har jag redan. Så du menar att signalen från magnetsensorerna inte räcker till för små ändringar och därför behövs förstärkning? Ska man typ ha magneten i mitten och sedan en sensor på höger och vänster sida som är riktade mot magneten, hur nära ska sensorerna sitta typ?
Så när magneten åker över ståltråden så blir det förändring i magnetfältet, alltså då borde sensorerna reagera mer än annars om jag har förstått det hela.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 19:05:04
av Icecap
"som är riktade mot magneten"
Var fick du den ifrån?
Magnetpolerna ska vara vertikala och sensorerna sitta på samma sätt. De ska sitta till höger och vänster om magneten och i en höjd som ge mest "mittsignal". När sedan tråden är mer till den ena sidan än till den andra blir det en obalans i de två signaler och du får en "analog" indikering av bilens position i förhållande till metalltråden.
Avståndet mellan sensorerna bör du experimenteras med, ju bredare ju mer information kan du få ut av de data.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 19 mars 2016, 19:10:11
av Stridfish
Vet inte var jag fick den frågan ifrån hihi rätt självklart. Men tack igen för svaren nu ska jag beställa hem analoga magnetsensorer och sedan experimentera.
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 20 mars 2016, 09:40:36
av Stridfish
Hur långt över ståltråden bör magneten vara?
Re: Sensor för bygge av "Legoland"-bilar?
Postat: 20 mars 2016, 10:02:12
av Icecap
Så nära som praktisk möjligt. I grunden kan den vara långt borta men utslaget på sensorerna minskar med på avståndet mycket snabbt.