Re: Mäta förimpedans på kontaktledning
Postat: 26 februari 2016, 11:50:48
Det där exjobbet ser bekant ut.
Just ja, jag tänkte inte på att choppern givetvis inte är perfekt filtrerad på linjesidan. Då är den ju ingen höjdare för att mäta förimpedans på det sättet.
Motstånden från de äldre vagnarna är kanske bättre då. Synd att tråden inte kom upp för cirka två år sen (om jag minns tiden rätt) när SL skrotade sina gamla vagnar på Lidingö. De hade kontaktorstyrning och då borde det rimligtvis gått att köra motstånden med högre resistans än motståndet på M31. Fast å andra sidan är det kanske uppdelat på flera delbara motstånd på M31, och dessutom är det väl troligare att det finns extra delar sparade från gamla pedalvagnar som skrotats (några har ju skadats såpass att de inte lagats) medan det är väl ingen M31/M21 som blivit skrotad om jag minns rätt.
Tänk på att motstånd för vanlig nätspänning knappast har isolering tänkt för 750V DC så de behöver monteras med bättre isolering. Dessutom så ifall de brinner av vid drift så kan nog det bli rätt spektakulärt med både högre spänning och dessutom DC som kan livnära en gnista internt i ett avbrunnet motstånd. Efter en stund så kanske motståndet sprängs...
(Jag har sett hur det ser ut när ett såntdär kylflänsförsett motstånd på något/några dussin watt har sprängts. Det var tydliga märken i metallkapslingen två decimeter bort från motståndet. Vet inte om jag ens vill tänka på hur det skulle kunna bli om ett större motstånd sprängs).
Det är väl nån slags gyllene medelväg det här med skrämmande eller inte när det gäller en specialintresse-hobby
Synd att det blev andra uppgifter, men nån gång kan det här projektet kanske dammas av.
Just ja, jag tänkte inte på att choppern givetvis inte är perfekt filtrerad på linjesidan. Då är den ju ingen höjdare för att mäta förimpedans på det sättet.
Motstånden från de äldre vagnarna är kanske bättre då. Synd att tråden inte kom upp för cirka två år sen (om jag minns tiden rätt) när SL skrotade sina gamla vagnar på Lidingö. De hade kontaktorstyrning och då borde det rimligtvis gått att köra motstånden med högre resistans än motståndet på M31. Fast å andra sidan är det kanske uppdelat på flera delbara motstånd på M31, och dessutom är det väl troligare att det finns extra delar sparade från gamla pedalvagnar som skrotats (några har ju skadats såpass att de inte lagats) medan det är väl ingen M31/M21 som blivit skrotad om jag minns rätt.
Tänk på att motstånd för vanlig nätspänning knappast har isolering tänkt för 750V DC så de behöver monteras med bättre isolering. Dessutom så ifall de brinner av vid drift så kan nog det bli rätt spektakulärt med både högre spänning och dessutom DC som kan livnära en gnista internt i ett avbrunnet motstånd. Efter en stund så kanske motståndet sprängs...
(Jag har sett hur det ser ut när ett såntdär kylflänsförsett motstånd på något/några dussin watt har sprängts. Det var tydliga märken i metallkapslingen två decimeter bort från motståndet. Vet inte om jag ens vill tänka på hur det skulle kunna bli om ett större motstånd sprängs).
Det är väl nån slags gyllene medelväg det här med skrämmande eller inte när det gäller en specialintresse-hobby

Synd att det blev andra uppgifter, men nån gång kan det här projektet kanske dammas av.