Sida 2 av 3
Postat: 24 november 2005, 13:07:26
av Gimbal
Vilket sammanträffande, jag slank in på forumet för att fråga om någon funderat på att bygga en ROV någongång. Tänkte närmast på vilken teknik man skulle använda för att skicka video och styrsignaler till/från roboten, eventuellt också ström ner till motorer och lampor.
Allra fräckast vore ju en enda tråd samt jorda i vattnet eller nåt konstgjort jordplan på nåt vänster. Kräver iofs batterier i ROV'en vilket har sin för- och nackdelar.
Postat: 24 november 2005, 14:07:46
av DeVille
Den som jag fick visat för mig använde iaf kabel till allting, ström, styrning, video.
Jag blev mycket sugen på en sån... Han berättade också om hur han letade vrak mha sonar. Fick även se sonar bilder på vrak. fantastiskt vad man kan göra med teknik
Vet ni hur många vrak som finns i Vänern ungefär??
40-50 000!!!
Postat: 24 november 2005, 15:11:34
av subrosa
De_Ville skrev:Är det bygge av en miniubåt på G?
Kolla här!
Träffade en kille i somras som visade sin robot.. riktigt häftigt, men dyrt.
Jupp, går och klurar lite hur jag ska kombinera mitt intresse för elektronik med intresset för sjön.
har planer på en liten enkel ROV försedd med videokamera, inga jätteavancerade prylar som sonar och liknande, möjligtvis nån liten griparm och/eller harpun...
planerna just nu är att jag ska ha två ducted fan motorer på varsin sida om skrovet. Dessa ska kunna vridas 180 grader vertikalt och kunna reverseras. det borde ge tillräckliga styrmöjligheter.
Postat: 24 november 2005, 15:36:53
av netrunner
Eller varför inte jobba i lag?
Ett lag bygger miniubåt och det andra bygger ett sonar system:
http://hasas.sourceforge.net/overview.html
Postat: 24 november 2005, 21:20:58
av Logan
Det skulle jag ställa på

Postat: 25 november 2005, 08:31:53
av _sabe_
Undrar om det skulle vara mest praktiskt att använda en lång luftslang eller att lägga med en liten gas-falska?
Postat: 25 november 2005, 13:04:32
av Gimbal
Vad skall du med luft till? Är det för att justera barlasten med så blir det onödigt komplicerat. Enklast är nog en cylinder som suger in/trycker ut den lilla mängd vatten som behövs för att kunna sväva fritt.
Postat: 25 november 2005, 13:57:57
av RRacer
Chribbe76 skrev:Jag har hört att vissa motorer till modell-flyg körs in under vatten.
Jag har använt mig av den metoden för ett mindre tvåmotorigt modellplan - funkade klockrent.
Postat: 25 november 2005, 14:52:03
av _sabe_
Gimbal skrev:Vad skall du med luft till? Är det för att justera barlasten med så blir det onödigt komplicerat. Enklast är nog en cylinder som suger in/trycker ut den lilla mängd vatten som behövs för att kunna sväva fritt.
Oj

Du tänkte ett steg längre
Men, kan du utveckla lite. Vad skall pressa på cylindern från andra hållet när man vill ha ut vattnet igen?
Postat: 25 november 2005, 15:07:37
av Croaton
Som Gimbal skriver så kan man justera flytkraften/barlasten med en cylinder. Det är dock mycket bättre att göra en konstruktion som är aningen lätt i vattnet och sedan lägga till barlast så att den blir helt avvägd.
Om konstruktionen är tillräckligt robust så kommer inte flytkraften att ändras med djupet... om man däremot har en konstruktion som kan komprimeras så kommer den att få mindre flytkraft på djupare vatten... vilket kan ställa till mycket problem.
Många komerciella ROVs justerar djupet med speciella motorer, och det är nog det bästa sättet skulle jag tro!
En annan sak som är viktig är att man har en kabel som inte är för tung. Optimalt är en fiberkabel, men en avvägd koppar fungerar också. (Det finns speciella kablar som är neutralt avvägda i saltvatten)
Postat: 25 november 2005, 15:09:53
av Gimbal
En cylinder där kolvens position flyttas och hålls med hjälp av elmotor och det gamla gängad-stång-med-mutter-tricket.
Postat: 25 november 2005, 15:30:39
av Croaton
Problemet är att man lätt får en "jojo" effekt med en sådan lösning..
Farkosten blir tung och sjunker... varvid man justerar kolven... segheten gör att man justerar tillbaka för mycket vilket gör att farkosten blir för lätt och stiger kraftigt....
Ja, ni förstår säkert problemet!
Postat: 25 november 2005, 15:37:37
av Gimbal
Vattnets densitet skiljer beroende på temperatur och salthalt så en liten justeringsmöjlighet kan vara trevligt även om det inte är ett måste. Att hålla djupet med hjälp av propeller har nackdelen att det dels drar ström (inget större problem om strömförsörjning sker genom kabeln) men framförallt riskerar man att grumla vattnet i onödan.
Att justera för mycket är nog en vanesak, tror inte det är något större problem. Givetvis skall all normal manövrering ske med propeller upp ned, fram/back, vrid och kanske även i sidled.
Postat: 25 november 2005, 16:19:59
av Croaton
Jo, det är klart att densiteten är lite olika... därav möjligheten till att använda lös barlast så att man kan justera flytkraften före varje körning. (om behov finns).
Vist är det så att propellrarna kan komma att grummla vattnet lite (Särskillt om man ligger nära en dybotten), men man får helt enkelt se till att ligga ovanför något vrak i stället
Anlednignen till att jag har valt att bygga med propeller för djupjustering är att "dom stora grabbarna" gör så... t.ex. vid Titanic expeditionerna... samt att man slipper problemet med otäta kolvar etc.
Alla lösningar är bra (utom dom som inte fungerar)! Så det är bara att bygga!
Hoj!
/nicke
Postat: 25 november 2005, 17:00:20
av danei
Skulle tro att de har barlast tankar också. Verkar korkat annars