Re: Enkelt grafikbibliotek för embedded?
Postat: 5 december 2015, 14:34:50
Så länge man håller sig till QVGA och liknande upplösningar är det nog inga problem (speciellt inte med en STM32F429).
Vi har ett projekt där vi driver en 800x480-display direkt från TFT-kontrollern i en F429, och då börjar det bli vissa problem. Vi behöver iaf 16 BPP för den grafik vi gör, så du får en framebuffer på 750kbyte som ska visas i minst 55Hz (en "rå" LCD-display glitchar om frameraten blir för låg), ger en datatakt på runt 40Mbyte/s. Externt SDRAM klara i bästa fall runt 80MByte/s (32-bitars buss osv), så man får trixa rätt rejält för att hinna med både uppdatering av skärmbilden och att rendera ut den till LCDn.. Och är man inte försiktig när man använder bandbredd så blir den interna läs-FIFOn för TFT-kontrollern tom och man får en glitch i displayen.
Är tillbaka till den gamla goda tidens grafikprogrammering med cykel-för-cykel optimering, skriva saker under HSync/VSync (nästan bara VSync i vårt fall) osv.
Vi har ett projekt där vi driver en 800x480-display direkt från TFT-kontrollern i en F429, och då börjar det bli vissa problem. Vi behöver iaf 16 BPP för den grafik vi gör, så du får en framebuffer på 750kbyte som ska visas i minst 55Hz (en "rå" LCD-display glitchar om frameraten blir för låg), ger en datatakt på runt 40Mbyte/s. Externt SDRAM klara i bästa fall runt 80MByte/s (32-bitars buss osv), så man får trixa rätt rejält för att hinna med både uppdatering av skärmbilden och att rendera ut den till LCDn.. Och är man inte försiktig när man använder bandbredd så blir den interna läs-FIFOn för TFT-kontrollern tom och man får en glitch i displayen.
Är tillbaka till den gamla goda tidens grafikprogrammering med cykel-för-cykel optimering, skriva saker under HSync/VSync (nästan bara VSync i vårt fall) osv.