"Android TV" med Linux. Någon som har erfarenhet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: "Android TV" med Linux. Någon som har erfarenhet?

Inlägg av Nerre »

lillahuset skrev: Mitt intresse är att få igång "headless" Linux, helst Debian. Sedan ska den få agera hemmaserver. Inga nämnvärda prestandakrav.
Att få igång "headless Debian" är hur enkelt som helst, det är bara att låta bli att installera skrivbordsmiljö så slipper man X11 och kör via ssh istället. I princip alla mina Debian-burkar installeras på det sättet. I tasksel väljer jag bara ssh-server, sen kan jag efter installationen koppla bort skärm och tangentbord (det ska gå att köra console via serieport istället, men det har jag aldrig testat).

Men jag vet inte om en sån där burk känns som rätt val för en sån grej, vad ska den "servera"? Data från USB-anslutna hårddiskar?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nerre: Jo jag känner väl till det. Men när det gäller sådant som RPi och ODROID brukar det bara finnas en imagefil som man får kopiera till ett SD med dd. Jag har aldrig sett något "installationsmedium" för sådana system. Har någon tips om var man kan hitta sådant så är jag intresserad. Det finns iofs armel och armhf hos debian men jag vet inte om de fungerar på RPi och ODROID.

Den ska fungera som filserver, ftpserver, btserver och antagligen en del annat. Kanske sambaserver. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det borde ju gå att göra en image med installationsprogrammet, problemet är väl att pajen bara kan boota från SD-kortet och det vill du ju installera på... Jag vet inte om man kan få den att boota kerneln från SD-kortet och sen läsa root från USB?

Det är ju på grund av att pajen är en sån "lekmaskin" som 99% av allt man hittar handlar om att lägga in en färdig image.

Ett alternativ är ju att köra raspbian och sen avinstallera allt man inte vill ha (deborphan och debfoster är rätt bra för att städa).

Lite googlande hittade den här sidan som kanske kan vara nåt
https://github.com/debian-pi/raspbian-ua-netinst
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag hittade en Debian 8.2 headless till min ODROID XU4. Vilken skillnad mot original-Ubuntu jag köpte tillsammans med ODROIDen.

Edit: Jag läste för några år sedan hur man med QEMU gör en imagefil från installationsmedia och firmware för aktuellt system. En hel del jobb om jag minns rätt.
Skriv svar