Får stötar av datortillbehör, hjälp att utreda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Får stötar av datortillbehör, hjälp att utreda

Inlägg av Biker »

Sen kan det vara plastslang fram och inte stålrör , element är inte en officiel jordpunkt
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har ett vagt minne av att inte ens elradiatorer anno dazumal nödvändigtvis var jordade.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja är det plastslang fram blir det ju ännu värre med elektrolysen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

hcb skrev:Jag har ett vagt minne av att inte ens elradiatorer anno dazumal nödvändigtvis var jordade.

Hellre tvärt om, de allra nyaste är dubbelisolerade och därmed inte jordade.

Jordning hit och jordning dit, om man jordar skrivarens chassie till datorns chassie osv så slipper man strömmar mellan apparaterna. Är sedan datorn skyddsjordad så är ju det bra.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

I första hand ska ju alla prylar med jordad stickpropp anslutas till jordat vägguttag.

Finns det inget jordat vägguttag så man kan till nöds koppla ihop alla grejer till samma jordade grenuttag (för att potentialutjämna mellan dem).

Att dra separata potentialutjämningsledningar mellan apparaterna är väl en av de sämsta lösningarna eftersom man riskerar att skapa slingor. Ska man dra separata potentialutjämningsledningar så ska man i såna fall dra dem parallellt med matningen och koppla ihop dem i EN punkt.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

prototypen skrev:
hcb skrev:Jag har ett vagt minne av att inte ens elradiatorer anno dazumal nödvändigtvis var jordade.

Hellre tvärt om, de allra nyaste är dubbelisolerade och därmed inte jordade.

Dubbelisolerade element har funnits rätt länge. Beroende på utförande och fabrikat (inte hur nytt det är). T ex Adax brukar vara dubbelisolerade men inte LVI...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En "liten" nackdel med att koppla ihop alla grejor i ett jordat grenuttag, och detta sedan till ett ojordat vägguttag, är att om chassit blir strömförande på en pryl, då blir resten med jordad stickpropp det också...
Dock hade jag på detta vis i förra lägenheten, samt galvanisk avskiljare på antennkabeln till teven. Fick aldrig någon stöt, såvida jag inte lutade mig mot elementet samtidigt. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tanken bakom ojordade uttag är ju att de bara ska finnas i rum där det inte är livsfarligt att råka komma åt nåt som är spänningsförande, men i praktiken finns det väl alltid radiatorer i rummen som riskerar att ha jordpotential.

Det krävs ju två olika potentialer för att ge en farlig ström, även om alla grejer som är kopplade till grenuttaget blir spänningsförande så har de ändå samma potential (tack vare att de är ihopkopplade).
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Enligt nuvarande normer ska alla vägguttag i ett hem vara skyddsjordade. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nja, jordade uttag är ett modernt påfund men reglerna är inte retroaktiva dvs de som är installerade före 1994 får fortsätta att vara ojordade i torra utrymmen.

Nyinstallation och större ombyggnader idag ska vara skyddsjordade och försedda med JFB.

Protte
Skriv svar