Hade ett R6-batteripack som råkade ligga på 6,0V (uppmätt med min Fluke 23), fick 5,8V mha Sanwa (på 10V-området dvs lägsta).
Satte sen mitt agg till 6V (för analoga instrument belastar lite, tänkte jag), samma resultat men nu visar alltså både agget och min Fluke 6,0V samtidigt som Sanwa visar 5,8V.
Skruvar isär Sanwa, noterar vridomkopplarens läge, mäter runt och kommer fram till att ett 19,3k/1%/0,5W brunt motstånd med text enbart finns inkopplat när 10V-området är valt.
Räknar lite och kommer fram till att 1M2 vore bra men vill inte att instrumentet ska fortsätta visa för lite så jag löder dit 1M istället...Perfekt!
Nu när jag mäter 6,0V har jag verkligen 6,0V ut på instrumentet

Om man ändå fick så mycket självförtroende av sånt här att man kunde våga försöka charma en fin dam

MVH/Roger
PS
Lite konstigt att det står 2k/V på instrumentet för i min värld innebär det att själva visaren gör fullt utslag för 1V och har en resistans om 2k. 1V över visaren och 10V in på instrumentet borde innebära 1V över visaren och 9V över förkopplingsmotståndet dvs ett förkopplingsmotstånd på 18k, inte 19,3k men jag kan inte sånt här

Ett problem återstår dock, krulliga kablar. Bara byta säger nån, men nej kontakterna in till detta säkert 40 år gamla instrumentet är smala och väldigt speciella så det är inte bara att byta. Jag har försökt flera metoder bl.a att hänga vikter i dom och att skicka hög ström (6A) genom dom med vikter hängandes i dom, båda metoderna fallerade. Nån som har nåt ännu bättre tips?