Sida 2 av 2
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 16 juli 2015, 17:52:20
av bearing
Torparn61 skrev:båtens batterier
Innebär det att båten redan har två batterier?
Två batterier med skiljerelä mellan dem borde ju lösa problemet på ett tillförlitligt sätt. Skiljerelät brukar bestå av en kontaktor som sluter när generatorn laddar över en viss spänning, annars öppnar.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 16 juli 2015, 18:02:02
av slurry
Det är bra för ens egen säkerhet att ha två batterier, det finns laddningsregulatorer som hanterar två batterier.
Den andra batteriet bör kunna kopplas in om startbatteriet skulle vara dött,
på batteriet lägger man lämplig dator, nav och VHF med möjlighet att använda startbatteriet till VHF-radion.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 16 juli 2015, 18:07:04
av TomasL
Det var som vi hade det, dock med några fler separerade kretsar, just för säkerhetsskull.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 17 juli 2015, 00:20:56
av mrfrenzy
Det finns ingen anledning att förlora laddspänning i stora dioder när man får ett komplett skiljerelä för 199 kr.
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... 000024038/
Jag har det i en bil och det fungerar utmärkt.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 18 juli 2015, 21:54:14
av Torparn61
Tack så mycket för alla tankar och engagemang!
Jodå, skiljerelä har jag, ritade upp elen lite hastigt, och som jag minns det, kan kanske vara något fel någonstans.
Skiljereläet jag har heter BSR-52 och är tillverkat av; Ingenjörsfirma Dick Leonard AB.
Jag har tidigare använt en Laptop, men vill ha en fast dator, vilket ger fler fördelar för min del (men tydligen några
nackdelar också).
Någon som blir klokare på problemet?
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 18 juli 2015, 21:59:13
av TomasL
Är datorn inkopplad till förbrukningsbatterierna, borde det inte vara några problem, om skiljereläet fungerar.
Kan också vara störningar när startmotorn snurrar, åtgärdas med lämpliga induktorer och kondensatorer på matningen till datorn.
Dippar lampor mm när du startar, i så fall fungerar inte skiljereläet.
Bryt upp +Matningen mellan förbrukningsbatterierna och skiljereläe, dyker datorn fortfarande så har du andra problem.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 18 juli 2015, 22:28:57
av Meduza
Nej, med den där setupen borde du inte ha några problem så länge datorn är inkopplad på förbrukningssidan, prova som TomasL säger att koppla isär batteribankarna och starta motorn och se om datorn dyker även då.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 18 juli 2015, 22:29:55
av mrfrenzy
Det reläet klarar bara 43A. Om man startar motorn med tomma förbrukningsbatterier lär det svetsa kontakterna tämligen omgående.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 19 juli 2015, 14:54:46
av MiaM
Instämmer i det föregående skrivit, och lägger till jordslingor kring datorn.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 20 juli 2015, 08:06:09
av Torparn61
Tackar!
Ska till båten någon dag denna vecka, så ska kolla skiljereläet. Vet att jag kollade det för en tid sedan, och då funka det, men kan ju ha hänt något sedan dess. På en nätauktion för 2 år sedan, köpte jag ett annat relä; Cyrix-i (fabrikat; Victron Energy). Tänkte att det kunde vara bra att ha i reserv, kanske dags att ta fram det nu.
TomasL: Ska kolla om lamporna dippar också, inget jag kollat tidigare.
Meduza: Helt rätt, inte dagens datum på datorn. Det är en DELL Optiplex 745, köpte 2 stycken billigt, så har jag en i reserv. Passande storlek och lite annat gjorde att jag köpte dessa.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 20 juli 2015, 23:36:44
av MiaM
Sidospår:
Vill man inte helst ha nån slags lampa även på startbatteriet så att man ser spänningsgungningarna där medan man startar?
(jag brukar då och då tjata om det - om jag ska starta en 'bilmotor' som kan tänkas vara lite tjurig och/eller batteriet kan tänkas vara lite dåligt så brukar jag tända kupébelysningen eller motsvarande för att se vad som händer med spänningen)
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 21 juli 2015, 00:05:30
av Torparn61
MiaM: Är ingen dum idé. Har förvisso bytt ut alla lampor till LED, och är inte säker att de påverkas så mycket, men man kan ju ha ett par lamphållare i instrumenteringen som matas från respektive krets.
Har tyvärr trångt bland instrumenteringen annars hade jag tänkt att montera nya spänningsinstrument, kan kanske montera två digitala paneler lite vid sidan av, får ordna det på något sätt.
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 21 juli 2015, 09:19:31
av Torparn61
Om man nu skulle använda idén med ett mindre batteri, diod och ett relä.
Borde väl funka med ett MC-batteri.
Någon som "vet" hur stort batteriet bör vara?
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 21 juli 2015, 22:01:22
av Sverige
MiaM skrev:Sidospår:
Vill man inte helst ha nån slags lampa även på startbatteriet så att man ser spänningsgungningarna där medan man startar?
(jag brukar då och då tjata om det - om jag ska starta en 'bilmotor' som kan tänkas vara lite tjurig och/eller batteriet kan tänkas vara lite dåligt så brukar jag tända kupébelysningen eller motsvarande för att se vad som händer med spänningen)
Tips
http://www.ebay.com/itm/181252449122
Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!
Postat: 26 juli 2015, 02:18:10
av MiaM
Jag skulle nog köra analoga instrument, åtminstone för att se hur spänningen varierar medan startmotorn körs o.s.v.
Det kan dock skilja en del mellan olika instrument på hur väl de reagerar på snabbare ändringar.
Jag har inte provat själv men åtminstone för ett par år sen så hade väl Biltema bland de billigaste voltmätarna av "fordons-panel-utförande".
Vad som eventuellt händer med LED beror på drivaren. Gissningsvis försöker en aktiv drivare se till att man inte märker så mycket av spänningsvarationer inom rimliga nivåer. En passiv "drivare" = seriemotstånd leder nog till att färgtemperaturen gungar i takt med spänningsändringarna om jag förstått rätt.
Billigaste lösningen är väl att köpa två vita positionslyktor (typ "släpkärra fram") och en tvåpolig brytare som kan slå på dem. Ja, en variant är väl ett tvåpoligt relä som kan aktiveras av både förglöd och startmotorn för dieseln. Hightech-varianten är att slänga på nån diod, konding och ev. transistor som får reläet att vara draget en stund extra efteråt.
