Ladda 8 volts bly-gel batteri med en iMAX B6

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Re: Ladda 8 volts bly-gel batteri med en iMAX B6

Inlägg av bearing »

Har för mig att nedre spänningsgränsen kunde ändras i inställningar?

Med den 12V 1A adapter jag använde kunde jag ladda 24V med 0,4A utan att inspänningen sjönk under gränsen.

En sak man kan göra är att klippa av sladden från adaptern och göra den kortare, för att få mindre spänningsfall.

När jag behövt ladda med högre ström har jag använt ett 12V-batteri som buffert, som samtidigt stått på laddning med 4A-laddare.

Bästa tipset i tråden tycker jag är att använda en "Laptop-laddare" som spänningskälla. Med 18-20V in kommer inte ett spänningsfall på 2V ha betydelse. Dock tror jag det finns risk att IMAX B6 överhettas om man kör för hög effekt. Mina har blivit så heta att jag inte kunnat hålla dem i handen. Det tråkiga är att vid den temperaturen verkar laddningen fortsätta, men balanseringen (LiPo) verkar inte fungera som den ska. För om jag bytt till sval laddare, och fortsatt, har batteriet varit ur balans, enligt displayen.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ja, man kan ställa in så att laddningen avbryts om inspänningen underskrider det inställda värdet. Tänkt när bilbatteri används som strömförsörjning (så man kan starta och åka hem).

Kan vara idé att låta en bordsfläkt få "kyla" laddaren.
bearing

Inlägg av bearing »

Det kanske är ursprungstanken. Jag har för mig att jag sänkte gränsen, för att kunna köra högre effekt innan laddaren slog av p.g.a spänningsfall. Eller så var den redan inställd på lägsta möjliga. Kan ha varit så.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Min bröt på grund av överspänning när jag använde en laptopladdare som var på 19v.
Jag fick meka isär den och modda den till lägre spänning för att det skulle lira.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jag kör med en gammal IBM-laptopsladdare, dom är på 16V.
Har fungerat bra.
Skriv svar