Sida 2 av 3

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 7 maj 2015, 11:21:51
av wombat
Nerre skrev:Jag har kört kopparpasta i 10 år mina aluminiumfälgar och det syns inte ett spår av korrosion. Jag har aldrig hört att nån har råkat ut för det, alla säger bara att man KAN råka ut för det.
Ahh, ok!

Jag ger mig! :oops:

Empirisk erfarenhet vinner alltid! :tumupp:

/W

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 7 maj 2015, 11:52:51
av Purre
Detta använder jag själv på skivorna med gott resultat.

Bild

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 7 maj 2015, 12:20:32
av Glenn
Fälgar som gifter sej med navet brukar framförallt vara ett problem på VAG-bilar av okänd anledning, det kan sitta så inåt helvete hårt att man i extremfallen får förstöra fälgen för att få loss dom.

Har inte lyckats komma på varför, för det är ju presspassning även på andra märken.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 7 maj 2015, 17:16:17
av danei
Banka på med ett löst hjul funkar rätt bra. Hjul har man ju i allmänhet i närheten.

EDIT: Stavning

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 7 maj 2015, 17:23:06
av Nerre
Jag är helt med på att ur teoretisk synvinkel så är det kanske inte bra att blanda koppar och aluminium, men ur praktisk synvinkel så är det inget problem på fälgar.

Eller är det nån som nån gång hört eller sett om nån som faktiskt fått problem med det?

Man får ju inte glömma att kopparpasta innehåller nån smet också (fett/olja?) som antagligen kapslar in det hela så det inte blir så mycket korrosion.

(Att jag har kört med kopparpasta beror på att jag började med det innan jag hörde talas om att det kunde vara problem.)

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 7 maj 2015, 17:29:30
av wombat

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 9 maj 2015, 19:07:30
av ViktorSigg
På kraftverket jag jobbade på innan hade man problem i en av värmeväxlarna där det satt ett alurör med kopparbricka som tätning, av någon anledning. Samma rör gick åt h-e en gång vartannat år just mellan röret och flänsen. Å andra sidan var det ju vatten konstant i röret, så skyndar nog på processen. :humm:

Men med vanliga svetsmetoder (gas, mig, mag, mma, rörtråd osv) så har inte jag hört talas om att man ännu lyckats sammanfoga dessa material. :P

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 9 maj 2015, 20:00:54
av Mizzarrogh
Jag tror inte det, de går i allafall mig veterligen inte att löda heller med normala metoder.
Har inte heller hört talas om någon metod att gas eller bågsvetsa heller kombon koppar+ alu.
(jag säger inte att det inte finns, bara att jag aldrig hört talas om någon som gjort det eller vilka metoder man i så fall har använt, enda jag känner till är som sagt chockvågsförening av stål och aluminium, vilket görs med sprängdeg, dessa skenor används huvudsakligen tex som övergång mellan båtskrov i stål och överbyggnader i aluminium som skall sammanfogas genom bågsvetsning, vore det bara att bränna på med MIG/TIG/MMA eller gas är jag rätt säker på att Norrbaggarna skulle använda det i stället om det gick att göra enkelt i stället för att krångla med sprängdeg.).

Koppar är ädlare än aluminium så har de direkt galvanisk kontakt kommer kopparen att förbruka aluminium före sig själv.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 16:33:01
av Andy
Vianor påstår att de fått order att inte använda kopparfett på Mercedes fälgar/hjulbultar på modeller med "fly by wire" bromsar eftersom detta kan störa och sätta bromssystemet ur funktion.

(Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha en sådan bil om detta är korrekt).

Fanns det ingen här med punktsvets info? :D

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 16:35:43
av Mizzarrogh
Elektrisk punktsvets, nej. (vad jag vet iaf, åtminstone inte på normalt vis i så fall.)

Friktionsdito, vet ej.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 16:49:38
av tecno
Tror nog att det är 'bara' pressade kabelskor och mekanisk förbindning som gäller att foga ihop dessa metallerna. Troligen behövs tallriks fjäder paket för att kompensera för kallflytning osv.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 16:57:52
av Mizzarrogh
Utan att veta, men jag misstänker också att friktions svetsningen i detta fall bara skapar ett greppankare så att de sitter hårt mot varandra, inte en egentlig förbindelse som när man tex friktions svetsar ren koppar (har i princip bara sett spinwelding för sömmar på delar till kärnkraftverk och liknande)
Aluminium är knepigt över huvud taget, vissa legeringar går inte ens att svetsa över huvud taget vad det verkar, inte ens mot sig självt.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 17:07:23
av Andy
Det förekommer ganska ofta i mindre elmotorer bl a startmotorer att de invändigt har punktsvetsade övergångar mellan koppar och aluminium liksom koppar mot koppar.
Mellan fältlindningar och borstbrygga och mellan lindning och koppartråden som är "inbakad" in borstarna.
I många fall finns det inte utrymme för någon annan typ av skarv än att lägga dem samman och punkta ihop.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 17:56:13
av Mizzarrogh
Vet du hur man gör sådana? Jag skulle vilja veta hur man förenar koppar rör med ett syrafast aluminiumblock i så fall.
Någonting jag gått bet på so far.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Postat: 10 maj 2015, 18:00:49
av tecno
www.youtube.com/watch?v=iwy8Tqx7zbU

Det kanske kan ge dig en vink?