Sida 2 av 2
Re: Sensation! Köp 20 bilbatterier för bara 35'000kr. (Fail)
Postat: 4 maj 2015, 12:01:51
av bearing
swesysmgr skrev:De räknar inte med att samma batterier skall hålla i 10 år, bara att de skall få ner priset tillräckligt med sin massproduktion för att kunna byta ut dem när det behövs och ändå gå med vinst.
Laptopbatterier är optimerade för att väga lite och vara billiga, de utsätts även för värme från datorns övriga elektronik. Teslas lösning är vätskekyld och har kanske övervakning av individuella celler.
Laptopbatterier har övervakning. Det har nästan alla batteripack med litiumbatterier.
Tesla använder celler i formatet 18650 (18mm dia X 650 höjd), som är ett vanligt format i laptops. Men att kalla dom laptop-batterier bara för det tycker jag inte är korrekt. Laptop-batterier klarar inte lika högt strömuttag som behövs i elbilarna. Nu skulle det visserligen kunna vara andra celler i husbatterierna, men det verkar osannolikt, för då skulle ju produkterna inte dra nytta av varandra.
Re: Sensation! Köp 20 bilbatterier för bara 35'000kr. (Fail)
Postat: 4 maj 2015, 14:42:24
av RogerJoensson
Max kontinuerligt effektuttag för Powerwall är 2kW. Total driftstid blir då 3,5-5 timmar beroende på version (10kWh för backup, eller 7kWh för daglig cykling). Driftstiden är inte helt olik den för en laptop...
Re: Sensation! Köp 20 bilbatterier för bara 35'000kr. (Fail)
Postat: 5 maj 2015, 11:12:14
av bearing
Bilen har 85kWh, och ungefär 20kW kontinuerligt effektuttag på motorvägen. Husbatteriet verkar vara en nedskalning ca 10ggr alltså.
Skillnaden på pappret är att i bilen tas 500kW ut kortvarigt, medan husbatteriet är specat 3,3kW max, vilket alltså skulle motsvara ungefär 33kW i bilen. Detta är troligtvis för att göra elektroniken i husbatteriet billigare och ge batteriet längre livslängd. Många skulle nog föredragit att husbatteriet klarat 11kW trefas. Det kanske man kan lösa genom att köpa tre batterier, förutsatt att dom kan "synkas" för att ge trefas med 120° fasvinkel.
Cellen som används i bilen är troligtvis Panasonic NCR18650A. (Idag)
http://na.industrial.panasonic.com/site ... 18650a.pdf
Kemin är NCA/LiNiCoAlO2. Laptopbatterier brukar använda vanlig LCO/LiCoO2. Men det finns kanske undantag, d.v.s Laptops som använder samma celler som Tesla, det vet jag inte.
Här finns info om batterierna i Tesla, samt jämförelser med andra batterier i dagens elbilar:
https://www.advancedautobat.com/industr ... report.pdf