Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
Postat: 28 april 2015, 21:19:38
Jag har jobbat på fartyg där flera generatorer används vid olika tillfällen. Främst så kopplar man axelgenerator från huvudmaskinen, säg Wärtsilä 16v46, mot bog och akterpropellrar, för att köra hjälpkärror till övrigt kraftbehov ombord vid in och utgång från hamn.
Det man gör då är att eftersom axelgen är inkopplad som master och den enda som är igång ute till sjöss, så startar man och fasar in bägge hjälpkärrorna, för att sedan låta dom ta över all last från axelgen och låta ena kärran bli master och axelgen och andra hjälpkärran bli slave. Sedan kopplas axelgen in mot linjen för bog- och akterpropellrar. Ett helt sömlöst sätt att byta generator.
Om fartyget är "cold ship" som det heter, så startar man bara hjälpkärr(orna) och kopplar in först ena rakt av mott dött nät, för att sedan fasa in den andra mot den första som då är master i systemet.
På kraftverket som jag jobbade på på åland, så hände det ibland att kabeln till sverige ballade ur. Då startade vi en 2MW MAK motor och kopplar in den mot kraftverkets egna behov. Sedan startar man de STORA dieslarna och bara slår till brytaren för att koppla in den första mot dött nät. Inga kruseduller, men man får naturligtvis koppla bort delar av nätet för att inte överbelasta sålänge bara en generator är inkopplad. Sedan fasar man in alla dieslar och gasturbiner en efter en och kopplar till delar av nätet vartefter.
Det man gör då är att eftersom axelgen är inkopplad som master och den enda som är igång ute till sjöss, så startar man och fasar in bägge hjälpkärrorna, för att sedan låta dom ta över all last från axelgen och låta ena kärran bli master och axelgen och andra hjälpkärran bli slave. Sedan kopplas axelgen in mot linjen för bog- och akterpropellrar. Ett helt sömlöst sätt att byta generator.
Om fartyget är "cold ship" som det heter, så startar man bara hjälpkärr(orna) och kopplar in först ena rakt av mott dött nät, för att sedan fasa in den andra mot den första som då är master i systemet.
På kraftverket som jag jobbade på på åland, så hände det ibland att kabeln till sverige ballade ur. Då startade vi en 2MW MAK motor och kopplar in den mot kraftverkets egna behov. Sedan startar man de STORA dieslarna och bara slår till brytaren för att koppla in den första mot dött nät. Inga kruseduller, men man får naturligtvis koppla bort delar av nätet för att inte överbelasta sålänge bara en generator är inkopplad. Sedan fasar man in alla dieslar och gasturbiner en efter en och kopplar till delar av nätet vartefter.