variabeldata -> procent-tal i LCD ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

edit:
Påminnelsen att ADC'n ger 10bitars värden fick mig att tänka om.
Efter lite ändringar så fungerar det!

Så här gjorde jag:

Jag hade tidigare dimensionerat 'pot' som byte.
Ändrade till word istället, och justerade formeln till att dela med 1024. (Det blir 1024 eftersom jag kör 'pot' plus 1.)

Då gick den mellan 0 - 64, fortsatte jag vrida på potentiometern så började den om från 0 och gick till 32 (tror jag det var.. strax över 30 iaf.)

Den här formeln gav bara 0% hela tiden:
resultat = (((pot + 1) / 1024) * 100)

Däremot: resultat = (((pot + 1) * 100 ) / 1024) gav procenttal som jag kan förändra med potentiometern, men max-talet jag får ut på displayen är 64.

Men, när jag dimensionerade 'resultat' till float så fungerar båda formlerna. Jag kör nu med
resultat = (((pot + 1) / 1024) * 100) och får ut värden mellan 0-100% på displayen!

edit igen: eh, var lite för optimistisk, den ger 0-99%. Formeln är rätt så jag tror att det har med spänningsreferensen att göra. Det går i såfall att fixa med Vref+ på PIC-kretsen.

Nästa test: Göra egna tecken så värdet även visas i en skala. Bara för att det går. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att du kör BASIC har fått mig att må illa, hade du ett vettigt programmeringsspråk hade det varit en anna sak men jag bugar mig gör din inställning:
Bara för att det går!

Det är rätta takterna! Det är det som gör det roligt, keep it up (och byt gärna prog. språk till något vettigt)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)
Jag har visserligen programmerat både C och assembler för några evigheter sedan. Men jag behärskar Basic så bra (efter 20års programmering) att jag till 100% kan koncentrera mig på att lära mig själva PIC-kretsens register mm, för att få de resultat som jag vill.
-Men när det sitter i ryggmärgen så ska jag nog ge mig på assembler, för det är ett riktigt kul språk.

Jo, "Bara för att det går" är en bra inställning. Tänker man så och inte är rädd för att prova saker, så kan man nog lyckas med det mesta! (och det är nog det jag försöker tror jag..)

Tack för de inspirerande kommentarerna! (Men jag är rädd för att du kommer se fler basic-koder från mig, ett tag till åtminstone...) :)
Skriv svar