Stinkande LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Stinkande LED

Inlägg av MiaM »

adent skrev:Jag noterade dock mest ljusförsvagning i den ända där jag matade ström, så kanske är det värmen som knäcker dem?
Det kanske vore bra att mata in ena polen i ena änden och andra polen i andra änden om det går att komma åt anslutningarna i båda ändarna?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Mata från båda håll och ta ner spänningen lite. Kolla värden och hur dom är byggda och mät, ibland räknar dom med att man ska få max ljus man kan få ur de stackars dioderna. 20mA eller mer över varje är inte ovanligt, tar man ner och ger dom 15mA håller dom längre, mina jag har i trappen lyser lika bra nu efter 1,5 år och få se när dom dör, matar med 11,3v ist för 12v, ljuset blir typ lika starkt, men hoppas de håller längre. Tror jag ska ta några bitar och testa lite någon dag hur de klarar olika spänningar och så.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Det är tunn 3M-tejp på dem. Ingen skumvariant.
Efter att ha haft slingan utrullad några timmar tycker jag det känns som om det är en svag lukt från LED-listen och inte från plasten kvar.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

De vattenskyddade ledtejpen är bara skräp... Till och med monterade på en aluminiumskiva och pwm på 30-40% så minskar de i ljus efter en tid, de utan det stinkande skyddet har jag kört i flera år utan någon förändring dock! Har en slinga i uterummet som är inne på sitt 4e år utan problem.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

G-man: låter som det är värmen alltså.

När jag bytte led-list nu så fräste jag spår på baksidan och matar från bägge håll, men jag tror resistansen är högre i de sladdar jag hade.
Men att sätta plus på ena sidan och minus på andra sidan är förstås ett genidrag, bör jag enkelt kunna fixa...

Jag har byggt in dimmerfunktionalitet i lampan, men den startar alltid på 100% Ska ändra firmware så den minns senast inställda dimmervärde,
så kan jag ställa den på ~80% lyser lika starkt då i princip.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

När du kör i uterummet - matar du med DC eller AC?

El/elektronik som kan bli fuktig bör ju helst matas med AC för att jämna ut eventuell galvanisk korrosion, fast dioderna kanske inte gillar backspänningen...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag kör DC, jag trodde faktiskt inte att den skulle hålla så pass bra som den har gjort.
Den får utstå inte bara att sitta i ett uterum, det är ju också temperaturer mellan -10 grader och inte så sällan upp till 50 grader på sommaren, dessutom så var den på dygnet runt det första året, när jag fick tellsticken så ställde jag den på att tändas 30 min innan solnedgång och släckas kl 1 på natten för at sedan tändas kl 06 på morgonen och släckas vid soluppgång. Så den har nog lyst ganska många timmar.

En sak har hänt under åren, trots att uterummet är av limträ så rör det ju lite på sig, den är 6 meter lång slingan, så en av lödningarna som agerar skarv i slingan har spruckit som jag fick löda om den. men inga dioder har gett upp och jag ser inget oxiderande eller så på den. hur många år till den håller får tiden utvisa :)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Har oxo en LED slinga som luktar gucka, påminner om mjukgörare till pvc, tror att det är nått snekok dem blandat i, bryr mig inte så mycket ska inte ha fler barn iaf.... 8)
Skriv svar