"Edit" Temperaturer i stationär dator?
Re: "Edit" Temperaturer i stationär dator?
Har en i fronten upptill (Blåser in i lådan)
En bak i mitten precis över grafikkortet (Blåser ut ur lådan)
Sen är det typ ventilations galler på den sidan som man öppnar burken på.
Kanske ska Maxa!! med fläktar.
Men risken är ju då att den kommer låta som ett gammalt flyg från 2a världskriget :/
En bak i mitten precis över grafikkortet (Blåser ut ur lådan)
Sen är det typ ventilations galler på den sidan som man öppnar burken på.
Kanske ska Maxa!! med fläktar.
Men risken är ju då att den kommer låta som ett gammalt flyg från 2a världskriget :/
Re: Temperaturer i stationär dator?
helt rätt...fel av mig...SM2XJP skrev:Aldrig använda dammsugaren i en dator alldeles för stor risk för statiska urladdningar från plaströret på den.svanted skrev:när dammsög du grafikkortet senast?
man ska inte dammsuga ngn elektronisk burk...
om man öppnar och tittar hur det ser ut, ibland hänger det en kaka med damm på GPU kylaren...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
man ska inte dammsuga ngn elektronisk burk...
TUNNISAR

Finns ju kopparkabel man kan dra in oisolerat inne i slangen och JORDA denna så slipper man det statiska!
Det viktiga är att flödet så att säga går igenom burken, att det inte finns ställen där luften står still.
Jag har t.ex. en burk byggd i en Antec P180 låda. Den har två luftintag (med dammfilter) i fronten, innanför det ena sitter det en fläkt som sen blåser lyften direkt genom ett par hårddiskar. Innanför den andra sitter hårddiskar direkt (en vagga för fyra diskar), men innanför dem kan man sätta en fläkt (och det har jag) som drar luften bakåt till nätdelen som sitter bakom och blåser ut luften baktill. Nätdelen och den nedre hårddiskvaggan sitter så att säga i en egen kanal från front till baksida.
Moderkortet sitter i övre delen och får då luft från det övre luftintagets fläkt (via hårddiskarna där), sen sitter det en fläkt uppåt och en bakåt som suger ut luft. Dessutom finns det en extra luftkanal man kan sätta som tar hand om varmluften från GPU och blåser ut den bakåt.
Har man t.ex. en fläkt i bak som blåser in luft och sen nätdelen där som suger ut luft så kommer ju luften i lådan att gå kortaste vägen mellan de två och delar som sitter långt fram i lådan får inget luftflöde.
När jag dammsuger håller jag aldrig munstycket mot datorn, men i luften så dammsugaren tar hand om det mesta dammet (som jag borstar och blåser bort från delarna).
Jag har t.ex. en burk byggd i en Antec P180 låda. Den har två luftintag (med dammfilter) i fronten, innanför det ena sitter det en fläkt som sen blåser lyften direkt genom ett par hårddiskar. Innanför den andra sitter hårddiskar direkt (en vagga för fyra diskar), men innanför dem kan man sätta en fläkt (och det har jag) som drar luften bakåt till nätdelen som sitter bakom och blåser ut luften baktill. Nätdelen och den nedre hårddiskvaggan sitter så att säga i en egen kanal från front till baksida.
Moderkortet sitter i övre delen och får då luft från det övre luftintagets fläkt (via hårddiskarna där), sen sitter det en fläkt uppåt och en bakåt som suger ut luft. Dessutom finns det en extra luftkanal man kan sätta som tar hand om varmluften från GPU och blåser ut den bakåt.
Har man t.ex. en fläkt i bak som blåser in luft och sen nätdelen där som suger ut luft så kommer ju luften i lådan att gå kortaste vägen mellan de två och delar som sitter långt fram i lådan får inget luftflöde.
När jag dammsuger håller jag aldrig munstycket mot datorn, men i luften så dammsugaren tar hand om det mesta dammet (som jag borstar och blåser bort från delarna).
Dom flesta grafikkort blåser ut luft ur lådan.
Nu har du alltså en fläkt som suger in luft och tre som blåser ut (nätaggsfläkten gör också det).
Prova koppla ur eller vända på den bakre chassifläkten, eller ännu hellre flytta den till fronten så du har två som suger in luft.
Lite foton skulle inte skada!
Nu har du alltså en fläkt som suger in luft och tre som blåser ut (nätaggsfläkten gör också det).
Prova koppla ur eller vända på den bakre chassifläkten, eller ännu hellre flytta den till fronten så du har två som suger in luft.
Lite foton skulle inte skada!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om det blir en väsentlig skillnad genom att ha sidoplåten helt bortplockad så kan man fundera på om luften står still nånstans.
Om grafikkortet blåser ut luft bakåt genom en perforerad plåt så ser man till att det blåser friskluft mot GPU-fläkten. Man kan också plocka bort den plåtbiten så blir det en aning bättre flöde, beroende på hur hålen ser ut i plåten. Om det inte blåser ut bak så ser man till att det kan blåsa friskluft förbi fläkten. Det hjälper inte så mycket att försöka blåsa dit luft om den måste ta sig tillbaks samma väg den kom ifrån.
Om grafikkortet blåser ut luft bakåt genom en perforerad plåt så ser man till att det blåser friskluft mot GPU-fläkten. Man kan också plocka bort den plåtbiten så blir det en aning bättre flöde, beroende på hur hålen ser ut i plåten. Om det inte blåser ut bak så ser man till att det kan blåsa friskluft förbi fläkten. Det hjälper inte så mycket att försöka blåsa dit luft om den måste ta sig tillbaks samma väg den kom ifrån.
- frownlayer
har för mig att min gamla dator låg på ca 38 grader konstant med vattenkylning av både cpu,gpu,nord-syd brygga. hade en 120mm vattenradiator under cd-spelaren, denna blåste ut. sen hade jag bara hål in, inga fläktar. den brukade den gå upp på ca 42 när man spelade.
Jag ska fixa lite bilder imorgon eftermiddag om ni kan vänta 
Har tänkt på vattenkylning med, men känns både lite riskabelt med läckor och jobbigt att flytta på om man ska iväg och spela typ.
Men ska fixa lite bilder så snabbt som möjligt så återkommer jag.

Har tänkt på vattenkylning med, men känns både lite riskabelt med läckor och jobbigt att flytta på om man ska iväg och spela typ.
Men ska fixa lite bilder så snabbt som möjligt så återkommer jag.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det finns mycket vettiga helkapslade vattenkylningslösningar i butik. Inget slabb med vatten alls då inget ska öppnas eller fyllas på någonsin. Det är redan ihopkopplat och färdigt. 

Men tar vattenkylning hand även om hårddiskar och PSU? Är det bara för kylning av CPU så borde väl ett rejält luftflöde fungera bra? Särskilt om det är en towerlåda. Jag har nån mastodont-kylfläns (10x10x10 cm typ) med heatpipes som är fläktlös (eftersom CPU-fläktar oftast är högvarviga och låter mycket).
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nä har inte sett färdiga lösningar som tar alla värmealstrare. Då är det nog hembyggt som gäller.
Vattenkylning har ju den fördelen att temperaturen blir otroligt jämn och stabil.
Men fläktlösning är inte dåligt. I förra datorn körde jag med den här Zalman-kylaren som ser ut som en stor rund solfjäder i koppar, och fläkten på lägsta hastighet. Knäpptyst men väldigt bra temperaturer. Till grafikkort får man dock köpa eftermarknadskylare ändå om man ska ha något som funkar bättre än standard som sitter på.
Vattenkylning har ju den fördelen att temperaturen blir otroligt jämn och stabil.
Men fläktlösning är inte dåligt. I förra datorn körde jag med den här Zalman-kylaren som ser ut som en stor rund solfjäder i koppar, och fläkten på lägsta hastighet. Knäpptyst men väldigt bra temperaturer. Till grafikkort får man dock köpa eftermarknadskylare ändå om man ska ha något som funkar bättre än standard som sitter på.