Omvandla 12vdc till 24vac ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MantaMania

Re: Omvandla 12vdc till 24vac ?

Inlägg av MantaMania »

Tack grym !
En sån där vore helt perfekt för mig tillsammans meden liten belimo 0-10v spjällmotor ! :D
Du har inte en över ? Eller så kanske du vet var jag hittar en ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beklagar, denna damp ner från udda håll

vore en vettig sak att göra en helt analog regulator för just dom här sakerna, det är inte så jobbigt och sedan lätt att felsöaka och hålla i ordning
MantaMania

Inlägg av MantaMania »

Ok, får börja dammsuga nätet efter den eller nåt liknade !

Tack för tips och input !
MantaMania

Inlägg av MantaMania »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett sätt att fixa 24V AC från 12V DC är att bygga en sinusgenerator på 50Hz och kombinera med en "bilstereoförstärkare", lämpligtvis något med klass D eftersom det är off-grid och du nog vill snåla med strömmen.

Slutstegsval:
Vid 24V AC så får du 6A i 4 ohm, det ger en effekt på 144W. Ett monoslutsteg (typ tänkt för att driva subwoofer) som ska orka över 150 "äkta" watt bör alltså ge rätt spänning.

(Om du inte kan bygga elektronik själv så kan du i värsta fall ta billigaste mp3-spelaren som kan sättas på repeat, fylla hela minnet med en 50Hz-ton och sätta spelaren på repeat. Volymkontrollen på spelaren och volymreglage på slutsteget sätter rätt utspänning. En enkel voltmeter på utgången kan nog vara en bra idé).

Jag har inte en susning om vad sådana slutsteg kostar att köpa idag, och därmed vet jag inte om det här är en ekonomiskt försvarbar lösning.

En annan variant är att välja ett klenare slutsteg och köra en helt vanlig trafo mellan slutsteget och 24V-utrustningen. Då kan du välja ett slutsteg vars effekt inte är overkill. Det har dessutom fördelen att du kan få det garanterat galvaniskt skiljt. Jag vet inte om 24V-utrustningen är jordad i vattensystemet, i så fall är det nog bra++ att ha det galvaniskt skiljt, annars kan det bli dåligt om iPad'en nuddar elementet, typ...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Skriv svar