Sida 2 av 3

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 16:16:47
av danei
Växellådor för bilar brukar inte ha någon växel som växlar upp varvtalet.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 16:31:06
av Sverige
En del har överväxel...

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 17:06:04
av Icecap
Min morbror använde en M45 (Volvo) baklänges mellan hans traktor och en hydraulpump till hans biffiga vedklyv. Hade tydligen fungerat bra under många år.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 17:26:07
av Bosen
Att köra Volvos M40 eller M45 baklänges är väl beprövat.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 20:59:27
av becker
Under militärtjänsten använde vi elverk med bubblamotor. De varvade mycket. Och hade en rejäl soppaförbrukning... Dessutom blev de för varma med den ljudisolerande huven på. Så vi blev tvungna att kör med huven lite öppet för att kyla, och då lät det rejält. :(
Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar. :mrgreen:

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 23:26:07
av säter
Dieselmotorn varvar ju 4500r/m.
Jag ser inga problem med att köra utan växellåda.

Jag är mer fundersam på varvtalsregleringen.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 00:50:47
av LaRdA
Fast det är långtifrån optimalt att ligga på de varvtalen timma efter timma som det blir i ett elverk.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 03:50:01
av Biker
Volvos motorer finns i MARIN setup - konstant varvtal med andra kamaxlar - kolla om du kan fixa till en sån.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 04:33:48
av JohnGalt
Han har ju redan motor från en MB...
Det går säkert bra att driva direkt, men 3000 rpm är lite "djurplågeri" för såväl motor som lyssnaren, men det behöver jag ju inte berätta för en Scania-ägare. Det beror så klart på hur mycket den ska köras och var om det är ett problem.
Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 09:03:29
av säter
becker skrev:Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar. :mrgreen:
Det beror på vad du menar med "väldigt lite pengar"?
Jag tycker det mesta verkar ligga över 20.000:-.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 09:04:39
av säter
JohnGalt skrev:Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.
Du tror inte på att använda den remdrivna vartalsregulatorn?

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 09:12:16
av grym
helt klart att prova de mekaniska regulatorn först

utan att kollat på mb motorkurvorna så känns det som om 3000 på den är för mycket, att få ut generatoreffekten så kanske det inte behövs mer än ? 2000 rpm på motorn, det gör extremt stor skillnad i bränsleekonomi

jag hadde kört med växellådda, då kan man även ha högre utväxling om man har mindre belasting på elverket och motorn går än bättre

har haft den lösnngen på den 70kva jag hadde när jag började och körde med en b20 motor, innan jag bytte till en scania d8

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 09:20:27
av JohnGalt
säter skrev:Du tror inte på att använda den remdrivna vartalsregulatorn?
Jodå, finns den kvar så bör väl den gå att använda. Men du måste ju ha in lite elektronik någonstans :-)

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 09:32:07
av säter
Varför måste jag ha elektronik?

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 11 december 2014, 10:15:58
av FormerMazda
Därför att du skriver på ett elektronikforum? :D

Stämmer in i kören om att växla upp din diesel. 3krpm är mycket för en gammal diesel att ligga på konstant.
Borde väl gå att lösa med rem/kedje-transmission?

Och självklart ska du använda den mekaniska regulatorn, det är ju bara att trimma in förstärkningen med höjden på leden på armen så att säga.