Sida 2 av 2

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 21 november 2014, 16:52:21
av toffie
Nu så, en uppdatering. Har införskaffat bladmått idag och justerat in enbart genom att justera de tre bädd-skruvarna samt hårdvaru-ändstoppet för Z axeln. Vad för sort det är? Jadu.. optiska sensorn sitter upptill, så nära printhuvudet som det går, i slutet på skruven för axeln.

Skrivaren jag har är en Felix 3D Printer
http://shop.felixprinters.com/printer-kits/3d-printer-felix-3-0-assembled.html

Jag justerade in alla höjder så det var så rakt som möjligt och Z axeln vad 0.2mm ifrån bädden. Allt good där! Vidare återställde jag alla olika inställningar jag ändrat och provat med för att se om jag kunde lösa problemet innan. All temp, flowrate osv. Till sist rengöringen, tänkte prova aceton men kunde inte hitta flaskan, så jag tog 99.5% ren alkohol och det rengjorde ordentligt. Vet inte hur det påverkar kapton, men jag hade inte alltför mycket som sögs in i en tygtrasa som jag sedan drog över bädden, det blev inga märken eller rester så jag förmodar att det är godkänt :P

Det enda jag glömde ändra var att jag tidigare provat ett 0.2mm lager som första lager istället för 0.15mm och det tror jag gjorde så att den inte riktigt fyllde i första lagret när jag började skriva ut nu. Förutom det, verkar det fungera helt underbart perfekt igen :D

Tänk att det var så enkelt som höjden med några ynka mikrometer :P


Just ja, den "drog" med sig lite på första lagret också, men det var inget som förstörde utskriften. Men när den skrev ut en linje som var kanske 5-7mm långt och sen bytte riktning, så drog den med linjen bort ca 2-3mm. Inget som jag tror gör någon direkt skillnad, men jag hoppas att det beror på att jag hade en annan höjd på första lagret.

När jag såg det hända, så kändes det som om den inte hann lägga ner plasten, att plasten inte hann komma ner till bädden innan skrivaren vände riktning / möjligen att plasten nästan kanske hann svalna innan den träffade bädden. Så alternativt kanske lite högre värme alt. långsammare hastighet för första lagret. Lite att prova helt enkelt :)


Men va skönt det är att den kan skriva ut som den ska igen. Hade nästan helt tappat förhoppningen om att den skulle ordna till sig.
Tack för hjälpen alla i tråden!


Det med att ändra avstånd/marginaler osv i mjukvaran har jag absolut ingen koll på, än mindre att ändra i firmwaren. Däremot har jag sett att jag kan ställa in vissa saker, som ex. kan man läsa av och ändra "längden" filament som gått igenom maskinen. Det kanske är där man även ändrar värden för axlarna också.

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 21 november 2014, 19:40:10
av toffie
Ville bara visa en bild på senaste utskriften. Utskriftshuvudet gick inte i något lager alls idag, jag fick inte en "ut-flytning" eller vad man ska kalla det nere vid bädden av första 1-2 lagrena. Allt gick helt perfekt!

Förutom att första lagret då, kanske blev lite fel på grund av fel lagerhöjd. Men det syns inte på färdiga utskriften.. Den är nog inte vattentät, men det ska den inte behöva vara heller :P

Tack igen för hjälpen för denna gången! :)

Vet inte om det går att se något speciellt, men fint är det! :D
SAM_1751_enhanced.JPG

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 22 november 2014, 21:00:53
av ToPNoTCH
Najs att det funkar igen...

Vilken programvara kör man på PC'n när man har en Felix ?. Följer det med någon special eller ?

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 22 november 2014, 21:11:31
av toffie
"Funkar och funkar".. ja du, det verkar som att det blir problem med skrivaren varje gång en ny dag kommer ;) Fick strula lite med den idag också, till slut så fick jag till det, men den drar med sig plasten lite i början. Det blev inte så allvarligt sista gången och den började lägga plast över det som låg fel och det fäste i bädden sen fungerade resten av utskriften.

Jag provade att öka på flow till 120% på sista utskriften de första 5 lagrena, plus 210 grader för extrudern, sen gick jag ner till 195 grader och 100% flow och det fungerade. Idag blev det ett fläktfäste utskrivet till en av de tre stegmotorerna som behöver kylning.

Det blir mer testande imorrn ;)


Programvara, ja där är det Repetier som körs. Själva firmwaren ska vara Marlin tror jag i printern. Programmet laddas ner via Felix sida under downloads, som verkar vara en förkonfigurerad version med alla inställningar osv. http://shop.felixprinters.com/downloads/.

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 24 november 2014, 16:42:10
av toffie
Då har jag skrivit ut lite mer men efter halva utskriften bestämde sig skrivaren för att balla ur.. Se på bilden nedan för ett hum om när den blev knasig. (Gula strecket alltså)
fel_utskrift.jpg
Det är när den blev klar med de lägre delarna som den börjar att "gå in i" plasten som redan är utskriven. Men, givetvis bara på de delarna som är högre på bilden. Det är precis det "felet" med att den inte verkar sänka bädden tillräckligt, så jag tänkte att ja, men de sa ju att jag skulle mäta så att om jag kör ner bädden 100mm så ska det motsvara 100mm på en linjal och när jag mäter ser jag på ett ungefär 100mm - 101mm så det känns ju som att det ska vara ok?

Höjden på Z innan utskrift justerar jag nu i mitten av bädden varje gång och jag har byggt en specialprofil som verkade fungera superbra.

Kör med 210 grader på extrudern första 2-3 lagrena, sen drar jag ner till 195 grader. Bädden är 55 grader. Första lagret får 0.35mm som enligt Repetier är bra eftersom munstycket är 0.35mm. Plus att flowrate ligger på 200% på första lagret och fint blir det! Riktigt utsmetat och fint första lager och det är jag nöjd med. Därefter är det 0.15mm lagerhöjd och 100% flowrate.

Det blev superbra, förutom att när de kortare delarna var klara, så började de längre strula :(
Någon idé på saker att kolla/ändra?

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 24 november 2014, 18:29:13
av toffie
Provade att skriva ut igen, men denna gång bara de längre delarna eftersom de kortare blev bra. Samma fel igen och jag gick nyss in och kollade på utskriften och då såg det ok ut men jag märkte att skrivarhuvudet gick i utskrifterna men det hade inte lossnat så jag tänkte, äh vi provar och ser.

Kom tillbaka efter en minut ungefär och då åkte utskriften skridskor på bädden.. :(

Skrivaren SKA klara av utskrifter ner till 0.05mm lagerhöjd, dvs 50μm. Om den inte klarar av att skriva ut 0.15 så tvivlar jag starkt på att det någonsin kommer att hända.
fel_utskrift_2.jpg

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 24 november 2014, 19:05:39
av stenD
Jag tror att du har för dålig kylning.
Det jag tror händer är att det "överhäng" som har börjat skrivas ut i några lager blir för hett och böjer sig lätt uppåt och tillslut tar munstycket i. Om du kollar på trädgrodan här http://www.thingiverse.com/thing:18479, titta på höger fram armbåge. Där finns det mycket överhäng och för mej gick det inte att printa utan att sitta bredvid och klämma ner plasten. När jag fick tag på ett bra fläktmunstycke så gick det plötsligt bra.
Om du kan vända prylen uppochner kan du ju testa en utskrift. Är prylen nån thingiverse historia?

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 24 november 2014, 19:28:24
av toffie
Jaha där belyser du en ny punkt. Det sitter ju en fläkt som blåser ner på utskriften, munstycket kanske inte är det bäst designade, jag vet inte, men fläkten går ju på 100% och blåser hejvilt ner på utskriften. Du menar att det kanske inte räcker?
fel_utskrift_3.jpg
Borde det inte vara för mycket flow på plasten i sådant fall annars? Jag har ingen aning, jag bara kommer med frågor :P Kanske kan det vara så att det skrivs ut normal mängd men att det som sagt böjer sig uppåt. Alltså warping?

Jobbigt läge att du behövde sitta och hålla ner plasten, lite jobb ska man väl ha med en 3D skrivare, men att sitta och hjälpa till med utskriften känns ju lite overkill kanske ;)

Prylen är nog designad för att skrivas ut så som jag skriver ut den, med tanke på hur själva designen ser ut. Jag vet faktiskt inte, men jag bifogar en bild här hur som helst.
fel_utskrift_4.jpg
Det är en del som tillhör OpenRC projektet, tänkte försöka mig på att skriva ut delarna för en RC bil och har så här långt bara gått igenom 2 olika delar varav den första delen fungerade att skriva ut, men nu har jag ju fastnat på den här delen :( Jag vill ju att de ska vara så "fina" som möjligt i kvalité också, för efter att ha sett på OpenRC's youtube kanal så går ju delarna sönder ibland och då kan det ju inte skada om det är så bra kvalité som möjligt på utskriften. :P

Med det så vill jag säga att jag vill ju inte gå ner i kvalité bara för att kunna skriva ut. Skrivaren ska ju trots allt klara 0.05mm och den klarar "knappt" 0.2mm i nuläget. Så något måste ju vara fel förstås.


EDIT..
Glömde fråga, ska man kanske sänka temperaturen på extrudern med tiden? Jag börjar ju på 195 grader. Sänkte till 190 för ett tag sen och nu har jag sänkt till 185 grader innan den börjar skriva ut det som går snett utåt och uppåt.

Det är ju egentligen dumt att det inte finns en specikt exakt standard för plasten, så att mjukvaran automatiskt kan justera exempelvis extruder tempen för hur långt skrivaren har kommit i utskriften osv. Tänk om det hade gått, det hade ju gjort det hela mycket lättare. Men som sagt, lite jobb ska man ju ha med en 3D skrivare ;) hehe

EDIT..2
Delen i fråga är denna om man vill ladda ner och testa den på något sätt. (Det är min egna server, där jag lagt upp filen i fråga).
http://swemod.com/ef/stl/Axle_Shaft.stl

Hela OpenRC projektet där min del finns med finns på följande adress;
http://www.thingiverse.com/thing:42198

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 24 november 2014, 20:20:25
av stenD
" blåser hejvilt ner på utskriften. Du menar att det kanske inte räcker?"

Det är ju bara pågående lager som det är viktigt att kyla snabbt så att formen bibehålls annars skulle det ju rinna ut !!
Den fläktkåpa jag kör med http://www.thingiverse.com/thing:174247 kolla hur den blåser!
Munstycket är skyddat så att det inte kyls, sedan får man en "skiva" av luft, faktum är att ibland kan man höra att det är nära att börja vissla :) Jag kör med en stark fläkt också.

"Borde det inte vara för mycket flow på plasten i sådant fall annars? Jag har ingen aning, jag bara kommer med frågor :P Kanske kan det vara så att det skrivs ut normal mängd men att det som sagt böjer sig uppåt. Alltså warping?"

Jag tror inte att "flow" har någon betydelse utan att det är plastens egenskap att böja sig upp mot värmen som spelar in.
Kom ihåg att om kylningen är för dålig då kommer inte plasten att stelna utan nästa gång munstycket drar förbi så ökar plastens temperatur istället och problemet ökar för varje varv. Man kan ju tänka sig att rigga upp nån extra kylare för att hjälpa till.

"Prylen är nog designad för att skrivas ut så som jag skriver ut den, med tanke på hur själva designen ser ut. Jag vet faktiskt inte, men jag bifogar en bild här hur som helst."

Du kan ta in den i repetier vända på den och göra en "cut" tror jag ialla fall.

Har du provat att bara skriva ut en i taget? Vet att slic3r har kunnat göra väldigt konstiga turer när man haft flera objekt.

Skall prova att skriva ut en när "mobilhelgonet" är klart.

"Med det så vill jag säga att jag vill ju inte gå ner i kvalité bara för att kunna skriva ut. Skrivaren ska ju trots allt klara 0.05mm och den klarar "knappt" 0.2mm i nuläget. Så något måste ju vara fel förstås."

Hållbarhet (ditt ord för kvalitet) har inte med en liten lagerhöjd att göra. Tvärt om, så få som möjligt (har förstås med munstyckets diameter att göra). Det är i skarven mellan två lager som detaljerna går sönder. Så kör med 0.20 (60% av 0.35). Det viktiga är ju att lagren går ihop med rätt temperatur för att smälta ihop på bästa sätt.

"Glömde fråga, ska man kanske sänka temperaturen på extrudern med tiden? Jag börjar ju på 195 grader. Sänkte till 190 för ett tag sen och nu har jag sänkt till 185 grader innan den börjar skriva ut det som går snett utåt och uppåt."

Jag har gått upp från 185 till 200 när jag fått ordning på parametrarna. Högre temp --> smälter ihop bättre
205 på första lagret

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 24 november 2014, 21:37:29
av toffie
Super trevligt och bra svar stenD!
Jo det förstås, ja hej vilt kanske var att ta i men om jag ska försöka beskriva hur munstycket blåser så träffar luften väl ca 1-2cm under extruder-munstycket. Så det blir väl en "allmän" kylning om man kan säga så. Den kanske inte är optimal med andra ord. Men det är ju vad 3D skrivaren handlar om egentligen, att skriva ut nya saker och se om man kan förbättra eller något eller byta ut trasiga delar. Det är skitskoj :D

Men vilken fläktkåpa då! Den ser riktigt avancerad ut :P Man kanske ska titta på att skaffa en ny då kanske, se om det faktiskt kan hjälpa.
stenD skrev:Jag tror inte att "flow" har någon betydelse utan att det är plastens egenskap att böja sig upp mot värmen som spelar in.
Kom ihåg att om kylningen är för dålig då kommer inte plasten att stelna utan nästa gång munstycket drar förbi så ökar plastens temperatur istället och problemet ökar för varje varv. Man kan ju tänka sig att rigga upp nån extra kylare för att hjälpa till.
Bra förklaring! Kan ju mycket väl vara så. Kanske får prova sätta en fläkt som blåser över bädden för att se om det blir någon ändring.
"Prylen är nog designad för att skrivas ut så som jag skriver ut den, med tanke på hur själva designen ser ut. Jag vet faktiskt inte, men jag bifogar en bild här hur som helst."

Du kan ta in den i repetier vända på den och göra en "cut" tror jag ialla fall.
Vad tänkte du att jag skulle göra? För det går ju att vända den med rotate om det var det du tänkte? Att göra en "cut" och sen klistra ihop är nog inte något vidare, om det var så du tänkte? :P

Har inte provat att skriva ut en i taget, men det är ju klart man kan prova. Bra att veta också om slic3r, det märker man ju bara på att varje gång man startar om en print, och gjort ändringar så man behöver göra en ny genomgång genom slic3r så skrivs ju delen/delarna ut på ett nytt sätt. Nya banor mot föregående gång.

Hållbarhet javisst! Om man jämför med en fabriksgjord del så är den ju gjuten och på så vis i ett enda "lager" om man vill säga så. Så ja, så få lager är väl det bästa, det tråkiga är väl bara att alla lager syns och kanske inte ser så "bra" ut. Men det är ju hållbarhet som är det viktiga, vissa av dessa delar är ju såna som kommer snurra rätt många varv per minut :P

Ja det var min tanke också, att ju högre temp desto bättre då det smälter ihop bättre.


Så, men jag lyckades äntligen skriva ut de höga delarna men jag fick vara med! Det fick jag definitivt! Började med 195 grader på första 2 lagerna. Därefter gick jag ner till 190 grader och körde det upp till där jag märkte att utskriftshuvudet gick i plasten förut. Ändrade då till 185 grader och så fortsatte jag på den tempen.

När jag sedan kom upp till toppen av där det går snett utåt, på delen så började det skapas en liten "topp" / "pinne" i bakändan på alla sex delarna, exakt samma ställe. När den stelnade, vad hände då. JO.. skrivarhuvudet gick i den och så började hela printen att lossna. Men, skillnaden denna gång var att printen verkade fastna i bädden igen, jag har inte gjort något annorlunda! Men det var väl tur då.

Så jag beslutade mig att köra en stenD och gick in med en kniv och tryckte ner den lilla toppen som hade skapats, precis efter att skrivarhuvudet hade kört omkring där, så det var uppvärmt och bra. Tryckte ner den toppen på samtliga delar och vips så var det inga problem längre! Fick göra det på 2-3 varv av utskriften men det var inte så farligt.

Delarna blev SUPER! Så jag lyckades äntligen att få ut dem som jag ville :D Eller ja, som de ska se ut :P hehe
rc_axle.jpg
Svårt som attan att ta schyssta foton på denna färg av PLA. Men vad man kan känna så är de perfekta. Svårt att se kanske, men de känns riktigt bra :)

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 25 november 2014, 22:27:11
av stenD
kolla på thingiverse och sök med "felix", någon barmhärtig nisse kanske redan har gjort en bättre!

"Vad tänkte du att jag skulle göra? För det går ju att vända den med rotate om det var det du tänkte? Att göra en "cut" och sen klistra ihop är nog inte något vidare, om det var så du tänkte? "

gör load på stl filen.
klicka "cut object"
dra nu "position" knappen till vänster och du ser att toppen tas bort.
slica och skriv ut

"Men det är ju hållbarhet som är det viktiga, vissa av dessa delar är ju såna som kommer snurra rätt många varv per minut"

Du kan ju skriva ut nya bitar som om slitaget är stort så ska det inte vara nått problem.
Du kan ju också skriva ut i nylon om du ska ha metall som ska snurra mot plasten.

"det tråkiga är väl bara att alla lager syns och kanske inte ser så "bra" ut"

Du får börja med ABS och använda aceton ånga för att ta bort randningen.

PS: Du borde kunna minska på brimmen DS:

Re: Kalibrering utskriftsbädd (3D Skrivare)

Postat: 27 november 2014, 11:17:47
av Xoffis
Jag skall inte påstå att jag har lusläst tråden, så kanske har missat något, MEN:

I de senare versionerna av slicer (följer med repetier) så ställer slic3r själv in höjden på första lagret, alltså skall skrivhuvudet ligga mot bädden med Z i "home", men för att skydda din tejp så kan du ju köra det tunnaste bladmåttet.

alternativet är att sätta in det mått du har mellan som en - summa i "Z offset" i fliken "Printer Settings"

För jag tycker verkligen det låter som att det är ett av dina stora problem i dina utskrifter, det skall inte gå att ha 200% flow rate på första lagret, hade måtten stämmt överallt så hade det blivit en jättekladd isåfall...

Ifall alla mått (och inställningar i slic3r) stämmer skall man aldrig behöva ändra på flowrate annat än att man byter plasttillverkare/material eller liknande)

Feed och flow reglagen i repetier finns endast för felsökningssyfte om man säger så...

Har du ändrat några inställningar alls i slic3r? för du pratar endast om repetier, men det är i slic3r de viktiga inställningarna finns...

Sedan nämnde du något om att det blev en extra "kladd" i slutet när skrivaren bytte lager, det låter som att något i Extruder inställningarna är fel, för att vara mer exakt så låter det som att ditt värde på "Extra length on restart" är fel.
Denna inställning för ut lite extra plast efter att extrudern har gjort en retract (altså när den backar tråden för att minska kladd) för att kompensera för att skrivarhuvudet läcker lite...

Sedan din fläkt, utan att ha sett närmre bilder på den kan jag nästan ändå garantera att den är kass, det syns tydligt hur den kyler din hotend, vilket kan je sjukt många följdfel...

Lika så skall fläkten inte gå 100 hela tiden, det ger ofta en väldigt dålig klistring mellan lagren (lagret under bör ju inte vara helt kallt när nästa kommer för då blir det bara dåligt fäste) men även detta är inställningar att experimentera fram i slic3r...

Mina tankar om vad du har skrivit innan:

*Höjden mellan bädd och huvud stämmer INTE överens mellan skrivaren och slic3r
*Extruder inställningar är fel i slic3r
*Fläktinställningarna är fel

Vad du bör göra:

*Ställa Home på Z en gång för alla på 0mm (eller så nära noll du kan komma) ifall du lägger dig bara 0.01mm över bädden måste du skriva in det i Z offset.
*Kalibrera din plastmängd: bra guide:
*Ta bort allt vad flowrate heter, denna skall du aldrig behöva använda innan du börjar experimentera på djupare nivå (och hur som så skall den alltid vara 0 efter experiment, det är i advanced i slic3r du skriver in vad du kommer fram till, men som sagt, det är på lite djupare nivå)

Efter detta så kan du börja mjukstarta med att experimentera fram parametrar som passar din skrivare, tex Retract, fläkt och extrusion width

BTW, är inte så duktig på att skriva pedagogiskt, så fråga gärna ifall något är oklart...