Portabel 80m kortvågsmottagare [Nu med frekvensräknare]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Portabel 80m kortvågsmottagare [Nu även extern VFO]

Inlägg av Electricguy »

Sådär..
Jag byggde till VFO omkoppling i mottagarenför att växla mellan intern och extern VFO, samt att jag stoppade in 10-polig kontakt som ska vara för PTT styrning, spänningsmatning och andra signaler. Den är inte inkopplad än. Och så satte jag dit en orange-gul LED i fronten, riktad snett neråt ifall man vill notera något i mörker.
Bild
Bild

Och mottagaren ihopkopplad med den extrna VFO'n.
Bild

Det är ett ovanligt kul projekt det här.. Allting bara flyter på bra och fungerar direkt. Det är ju inte alltid det inträffar.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Portabel 80m kortvågsmottagare [Nu även extern VFO]

Inlägg av Electricguy »

Sådär.. Då har man moderniserat lite med en digital frekvensräknare för att veta vart man är och rattar..
Det är lite ont om plats i själva mottagarlådan, så jag skruvade fast en mindre låda på baksidan och monterade räknaren där.

Räknaren jag använde är en billig modul från ebay*.. Den har realtidsuppdatering. dvs. den uppdaterar konstant så det flyter på bra.

Räknaren drivs av ett eget batteri för att inte käka upp mottagarbatteriet så fort. Räknarens batteri är laddbart, och har omkopplare för att ta in en extern signal, så den går att använda till annat om man vill. I radioläge så startas den av en signal från mottagaren, så den slås igång med samma power vippa som mottagaren.

Jag satte även en bit röd plexi framför LED displayerna, då de var lite väl vassa och lite svårlästa.
Kontrasten på displayen blev lite konstig på de här bilderna, men såhär ser det ut iaf. :)
Bild
Bild

*Räknaren kan rekommenderas! Fungerar riktigt bra.
http://www.ebay.com/itm/400720566229?ss ... 1497.l2649
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Portabel 80m kortvågsmottagare [Nu med frekvensräknare]

Inlägg av MiaM »

Inte dumt!

Stör räknaren mottagningen? Jag har fått för mig att det åtminstone förr var halvvanligt att man kunde slå av "digitaldelen" på kortvågsmottagare för att få lite bättre mottagning.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Några störningar är inget jag märker av alls, om jag inte håller en antenn precis framför displayen, som är oskärmad. Men annars är det inget som märks, som tur är.. :D

På tal om antenner.. Jag håller på att filar på en aktiv mottagarantenn, som gör det möjligt att lyssna på kortvåg med ett kort spröt. Jag lyssnade på jänkare med en 1 meter teleskoppinne tidigare, med sprötet i ena handen, sittande på huk ute på marken.. Så fungerar gör det allt! Jag funderar på att bygga en hållare för militärens metspön, då jag har några liggande, och dom är ganska så smidiga att bära med sig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aktiv mottagarantenn = i princip högohmig antenningång, eller?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Mnja, nästan..
Man sätter en preamp med en FET följd av en bipolär trissa för att få upp strömmen lite. En sån antenn använder sig av det elektriska fältet i luften, och kräver därmed ingen nämnvärd antennyta för att få vettig mottagning, eftersom att man i princip endast tar emot spänning med FET'en och fixar strömmen själv.

Den här kretsen är den jag har använt, fast jag har bytt ut 45x30mm kopparplattan mot ett spröt istället.
Bild

Original antennen till schemat byggs då på ett enda kretskort.
Bild
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Gillar frekvensräknarmodulen. Allt finns visst på Ebay!
Skriv svar