Göra egna tryckknappar i silikon.
Re: Göra egna tryckknappar i silikon.
Det där med själva kontaktytan på knappen, skulle man inte kunna blanda silikon med kolpulver och applicera på undersidan?
(Är rent av tonerpulver ledande?)
Att fästa något annat, typ metalltejp, är antagligen skitsvårt eftersom det (vad jag vet) ju i princip bara är silikon som fäster mot (härdat) silikon...
/J
(Är rent av tonerpulver ledande?)
Att fästa något annat, typ metalltejp, är antagligen skitsvårt eftersom det (vad jag vet) ju i princip bara är silikon som fäster mot (härdat) silikon...
/J
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Tonerpulver är faktiskt ganska mycket plast. Från början var det kol, järnoxid och socker. Idag är det kol och en polymer av olika slag beroende på tillverkare. Men det har aldrig lett ström bra alls. Det vore ganska dåligt om det gjorde det, eftersom pulvret hålls fast på trumman med statisk elektricitet...
Men de här zebragummina som sitter mellan kort och displayer, är inte det silikon? Om man hittar några med ganska glesa och tjocka ränder skulle det kanske gå att skära ut det svarta och trycka fast...
Men de här zebragummina som sitter mellan kort och displayer, är inte det silikon? Om man hittar några med ganska glesa och tjocka ränder skulle det kanske gå att skära ut det svarta och trycka fast...

Det finns minst två sorters silikon. Den ena används till utomhus och badrum men innehåller konserveringsmedel som är olämpliga för kontakt med människor. Sedan finns det en variant utan för t.ex vattenkärl mm.
Har läst att snabbhärdning mha potatispulver ev kan ge problem på sikt. Minns dock ej vad.
Kan man inte använda kapacitiv koppling istället för galvanisk koppling? borde ge mindre (kontakt) problem?
Har läst att snabbhärdning mha potatispulver ev kan ge problem på sikt. Minns dock ej vad.
Kan man inte använda kapacitiv koppling istället för galvanisk koppling? borde ge mindre (kontakt) problem?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Teoretiskt borde det gå att gjuta in en metallplatta (eller en liten bit ferrit) längst ned i varje knapp, och kapacitivt känna av att den är ett par mm närmare när man trycker ner den. Nackdelen är ju att det krävs lite mer jobb för att läsa av knapparna då.
Sätt spänning över kontakterna och stäng av samt läs av hur länge spänningen kvarstår?
Mina Oogoo ljud/stötdämpare har hållit formen under min Kossel 3d skrivare I flera månader, så det är rätt stabilt även under konstant tyngdbelastning och mot vibrationer. Jag provade att gjuta en ren silikon stöt/ljuddämpare först men den höll inte alls lika bra. Jag tog rätt mycket stärkelse har jag för mig.
Observera att det måste vara silikon som ger ifrån sig ättiksyra för att det ska funka bra. Jag testar med så kallat neutralhärdande silikon och det fungerade väldigt dåligt. Det tog evigheter att härda I en form som var öppen i toppen!
Använd dock ALDRIG rent ättiksyrespaltande silikon direkt på elektronik./koppar det korrigerar sönder ledare mm efter ett tag!
Observera att det måste vara silikon som ger ifrån sig ättiksyra för att det ska funka bra. Jag testar med så kallat neutralhärdande silikon och det fungerade väldigt dåligt. Det tog evigheter att härda I en form som var öppen i toppen!
Använd dock ALDRIG rent ättiksyrespaltande silikon direkt på elektronik./koppar det korrigerar sönder ledare mm efter ett tag!
Normalt på billigare konsumentelektronik är att det finns en ledande bit gummi under knappen, ofta i form av "gummi-i-någon-form-med-grafit-i". Detta trycks mot två ledande punkter som brukar vara täckta av en grafit-lack, detta täcker ytan så att den inte korroderar (allt för mycket).
Resultatet är en brytare som är billig(!), enkel att massproducera, enkel att anpassa till specifika produkter och som har en kontaktresistans runt 50-200 Ohm.
Men till hobbybruk är detta inte helt enkelt! Det ledande gummi är inte metervara i vanliga elektronikbutiker efter vad jag har sett (har inte letat heller) och grafit-lacken är inte heller normalvara.
Men en kapacitiv avkänning är en bra grej, då kan man ta en liten bit aluminiumsfolie på undersidan av knappen - och aluminiumsfolie finns ju i vilken ICA och COOP (och liknande butiker) som helst. Man gör två halvor av en cirkel på mönsterkortet, man kan lacka så att det inte korroderar och man kan alltså skapa unika tangentbord/knappar rimligt enkelt och få stabil funktion.
Resultatet är en brytare som är billig(!), enkel att massproducera, enkel att anpassa till specifika produkter och som har en kontaktresistans runt 50-200 Ohm.
Men till hobbybruk är detta inte helt enkelt! Det ledande gummi är inte metervara i vanliga elektronikbutiker efter vad jag har sett (har inte letat heller) och grafit-lacken är inte heller normalvara.
Men en kapacitiv avkänning är en bra grej, då kan man ta en liten bit aluminiumsfolie på undersidan av knappen - och aluminiumsfolie finns ju i vilken ICA och COOP (och liknande butiker) som helst. Man gör två halvor av en cirkel på mönsterkortet, man kan lacka så att det inte korroderar och man kan alltså skapa unika tangentbord/knappar rimligt enkelt och få stabil funktion.
-
Vore inte det enklaste att helt enkelt löda ett par små mikroswitchar på kretskortet? Det behövs inte mycket tryck för att aktivera dem.
Annars kan du prova av klippa ut en gummiknopp med ledande gummi från någon existerande brytare och gjuta in den i en ny knapp. Vissa typer av silikon fäster väldigt bra till varandra. Jag använder silikon mest till gjutformar, och då funkar det utmärkt att klippa upp och använda gamla gjutformar som fyllnadsmaterial när man häller ny silikon. Formarna måste dock vara helt rena från släppmedel.
Annars kan du prova av klippa ut en gummiknopp med ledande gummi från någon existerande brytare och gjuta in den i en ny knapp. Vissa typer av silikon fäster väldigt bra till varandra. Jag använder silikon mest till gjutformar, och då funkar det utmärkt att klippa upp och använda gamla gjutformar som fyllnadsmaterial när man häller ny silikon. Formarna måste dock vara helt rena från släppmedel.
Ska man nu göra tex 4 x 5 strömbrytare så kanske det är lättare att gjuta in en "tactile switch". Finns i 100pack från 11kr ink frakt.
Dels den vanliga varianten som är 6x6mm

En större som är 12x12mm

Sam den lilla men med olika längd på sin pinne.

Dels den vanliga varianten som är 6x6mm

En större som är 12x12mm

Sam den lilla men med olika längd på sin pinne.

-
Tja, har man tänkt att göra en knappsats i en matris-layout på 4×5 så finns det ju färdiga "knappsatser" med membran-brytare med en praktiskt taget platt yta. Då skulle "knapparna" av silikon kunna bara monteras som ett skikt på utsidan. Att gjuta dem skulle också vara vara enklare.
Men man blir förstås begränsad till precis de dimensioner som knappsatsen har.
Men man blir förstås begränsad till precis de dimensioner som knappsatsen har.
Frågan är hur silikonet "träffar den mekaniska knappen"?
Ett finger trycker ju på knappen. Silikonet behöver någon form av rundel som ligger mot den mekaniska knappen som sen inte viker sig när man trycker på den.
Knappen med långt skaft, där går ju skaftet att gjuta in i knappen. Sen ska man kanske gjuta in en LED också?
Ett finger trycker ju på knappen. Silikonet behöver någon form av rundel som ligger mot den mekaniska knappen som sen inte viker sig när man trycker på den.
Knappen med långt skaft, där går ju skaftet att gjuta in i knappen. Sen ska man kanske gjuta in en LED också?