Sida 2 av 2

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 19 maj 2014, 04:19:46
av MiaM
Rohan skrev:Efter att ha startat mitt gamla (nåja) Nintendo 64 och kört lite med ett nyinköpt Super Mario 64 inser man att composite-signal inte är det häftigaste som finns. Kopiösa mängder pixel crawl förtar en stor del av nöjet. Med Google kan man konstatera att NTSC-enheter och franska PAL-maskiner enkelt kan moddas för att ge RGBs-signal men att man annars får vara glad om man kan få S-video ut.
Kör du åtminstone S-video nu? Det bör inte vara nån pixel-crawl om du kör S-video till en bra TV.

Med en riktigt bra TV så bör det inte bli någon synlig skillnad mellan S-video och en über-perfekt HDMI-mojäng förutom att detaljer som bara är en pixel breda i 640*xxx-läget helt tappar färgen.

Om du inte redan kör S-video utan kör komposit så börja med att uppgradera till S-video. Nästa steg är att rota runt i inställningarna på TV'n ifall du inte redan gjort det. Du vill nog stänga av massor av "coola" funktioner. Det kan väl också vara så att det kanske finns en hel del att göra med analogelektroniken i Nintenons tv-ugång.

Tänk på att spelbarheten blir sämre med elektronik som fördröjer signalen. Det kanske är så att din TV processar "rätt" HDMI-signaler snabbare än komposit/S-video, men om så inte är fallet så kommer du lite fördröjning om du mellanbuffrar en hel bild.

Det borde väl å andra sidan inte behövas nåt mellanbuffrande. En vanlig analog PAL-signal är 576i och NTSC är 480i. Det finns kanske en risk att nintenton inte skickar en korrekt interlacesignal när interlace inte är valt (d.v.s. <300 pixels upplösning i y-led) och det finns väl en risk att tv'n inte gillar att hdmi-sändaren säger sig ge 480i/576i men egentligen skickar 240p/288p. Om så skulle vara fallet så borde det gå att lägga in minne motsvarande en linje och sända iväg bilden 1/576 eller 1/480 gånger snabbare än den kommer in från nintenton, så att du var 576:e eller var 480:e linje kan slänga in en extra blank linje (överst eller underst) för att signalen ska se ut som äkta 480i/576i.

P.S. fota gärna hur bilden på din TV ser ut.

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 19 maj 2014, 10:55:42
av Rohan
En del av problemet är att Nintendo inte tyckte att PAL-versionen behövde S-video så man har utelämnat en del filterkomponenter. http://nfggames.com/forum2/index.php?to ... 8#msg24518

Jag är medveten om att det finns stora möjligheter att förstöra upplevelsen genom att skapa fördröjning. Det skulle vara möjligt att skapa en RGBs-signal med CPLD/uC och en DAC. Det har fördelen att det redan finns kabel (N64-Scart) att köpa och modden kan göras helt intern. Däremot känns det inte som en lösning för framtiden.

Vad jag förstår kan det bli problem med att TVn inte hanterar en upplösning så väl men i specen finns inga speciella upplösningar fastslagna (däremot pratas det ibland om vanliga upplösningar).

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 19 maj 2014, 12:22:36
av blueint
För 1500 SEK skulle man nog kunna komma igång. Det som krävs är i stort sett en x86-PC på iaf 2 GHz och stor L1/2/3 cache samt snabbt minne i övrigt. Utvecklingskort köper man också in och kopplar via JTAG till datorns parallellport eller via USB.

Med Xilinx ISE kan man sedan skapa .bit filer som skickas över till utvecklingskortets JTAG anslutning. Språkvalet är mellan VHDL och Verilog. Dock kan man göra mer saker med det första, speciellt när det gäller att uttrycka olika triggervillkor.

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 20 maj 2014, 04:46:35
av MiaM
Rohan skrev:En del av problemet är att Nintendo inte tyckte att PAL-versionen behövde S-video så man har utelämnat en del filterkomponenter. http://nfggames.com/forum2/index.php?to ... 8#msg24518
Aha, men det är väl en barnlek att löda in två motstånd, två kondingar och eventuellt ett par kablar, jämfört med att bygga en HDMI-utgång :wink:

Prova den där moddningen först. Om inte kretsen som ger utsignalen är för usel så tror jag att du blir rätt nöjd med bilden.

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 21 maj 2014, 10:30:47
av Krille Krokodil
Emulatorer fanns det ju hyffsat mogna redan runt 2000 då jag satt i mitt korridorrum och spelade
Zelda på PCn istället för att plugga för mattetentor, det blev inget CSN terminen efter...

Dumpa hela innanmätet och in med en ny CPU :) Super Mario 64 on the Raspberry Pi:

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 21 maj 2014, 10:48:15
av Glenn
Men Krille Krokodil.. du vet ju att emulatorer kan låsa sig.. det är ju inte världens bästa RAM-hantering om man säger så..

Du kan ju inte ljuga på forat, sånt kommer ju ut krille, då schteker dom dej direkt, schteker dej direkt gör dom!

;)

...Och för dom som inte fattar vad jag menar, lyssna på teknik-pata ;)

Re: HDMI-modd av Nintendo64?

Postat: 21 maj 2014, 19:54:29
av Rohan
Precis! :D :D

Tanken var väl lite att om man ändå ska öppna och börja pilla i basenheten så kunde man ju lösa problemet lite mer definitivt. Kanske lära sig något mer också...

Enklast är ju att köpa en färdigmoddad sladd för s-video.
http://www.robwebb1.plus.com/n64/n64.htm