Sida 2 av 4
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 00:44:06
av MiaM
Icecap skrev:Men till frågan: beskrivningen "mellan 4000 och 16000 pulser för att mäta 200km" är ytterst vettig.
Ja, förstås. Jag skyller på att jag måste haft en dålig dag eller nåt...

Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 01:01:13
av Glenn
Cykeldator godkänns bara om den är belyst, gäller även den mätaren TS köpt, men den lär ju vara belyst
..Man kan f.ö även plocka hastighetsmätarsignal från ABS-givarna om man yxar till signalen lite först.
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 18:51:28
av Lödmannen
ABS va är de?

sånt finns inte på denna bil!
har matat in koden och provat ingen skillnad...

hoppar direkt upp till 40km/h och ökar därefter kraftigt för nån ynka km/h i ökning.
så ha kört muiltimeter på givaren, (den är två ledad) och 1 är ju när de inte är kontakt när jag mäter så är det 800 och när jag kör så är de mellan 800-850 pulserat på multimetern kan de vara de som är felet? pulserna ska väll slå av på av på helt eller?
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 18:57:42
av Icecap
Och vad mäter du?
Om det är en sådan sensor som jag känner från min gamla Volvo 245 med B19 motor är det en spola lindat kring en magnet. När det kommer en bit metall dragandes förbi kommer det en puls i form av en inducerat spänning. För att använda det till något alls ska den förstärkas, det kan lämpligen göras med en op-amp.
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 19:08:35
av Lödmannen
Jag mäter på "summer"
men säljaren på den säger att de måste vara en "hall efftect sensor" 3 ledad givare, den i växellådan tror jag är en induktiv givare kan någon förklara skillnaderna?
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 19:26:43
av prototypen
Induktiv givare är som IceCap skriver, ett magnetfält som varierar ger en växelström
Halleffekt:
http://www.ne.se/halleffekt
En modern halleffektswitch har en bit kisel som man i X riktningen leder ström
I Y riktningen har man ett magnetfält som prejar ut elektronerna (strömmen) utåt ena kanten.
I Z riktning får man då en liten liten spänning som man kan förstärka och skicka ut en signal.
Med lite elektronik kan man omvandla din induktiva givare till en hallgivare (som egentligen har en öppen kollektor bara)
Protte
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 20:02:08
av Lödmannen
ahha!
och hur komplicerat är de att göra de?
// Oskar
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 20:13:21
av sveind
Var det inte fråga om en a-traktor? Behöver ingen hastighetsmätare! Klart!
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 21:30:15
av Lödmannen
säker på de?
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 3 april 2014, 22:20:50
av sveind
Japp!
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 4 april 2014, 18:48:17
av Lödmannen
men som sagt vad består en sån krets av för att göra en induktiv givare till halleffekt?
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 4 april 2014, 20:07:05
av CPMS
Säker på att du har en induktiv givare i lådan?
Normalt i bilar brukar man väl använda vr, den har en växelström som utsignal som ökar i spänning och frekvens när varvtalet ökar.
Om du hänger på instrumentet på givarkablarna och mäter växelström (ställ den på ~200volt) , vad händer då när du kör?
(rätta mig om jag har fel)
Vr och hall givare fungerar ungefär likadant, dom har liknande utsignal.
Vr brukar ha en magnet i givarens mitt med en spole runt om och känner mot ett tandat hjul av metall.
Hall brukar bestå av en spole eller en ic och känner mot en magnet som sitter i ex. ett hjul eller på en axel.
Induktiva givare brukar ha inbyggd elektronik som gör om utsignalen till endera ström ut eller noll volt, den känner mot metall.
Induktiva gvare har "alltid" 3 ledare, plus/minus matning och signal ut.
Vr och hall som sitter i bilar brukar inte ha inbyggd elektronik utan det sköts om av styrboxen för motorn eller abs mm.
Vr brukar ha 2 ledare, hall vet jag inte riktigt men har den ingen elektronik inbyggd så borde den ha 2 ledare.
En induktiv givare är ju egentligen en hall givare med inbyggd elektronik för att fixa utsignalen.
En induktiv givare har elektronik som aktivt skapar ett magnetfält framför givaren och ger signal när någon metall kommer in i fältet och stör.
Tittar man på ritningen du har ser det ut som du ska ha en givare med 3 ledare och då brukar det vara en givare med inbyggd elektronik som gör en utsignal på endera 12v eller 0v.
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 4 april 2014, 20:41:49
av prototypen
Hall består INTE av en spole. Hall använder en fysikalisk effekt upptäckt av herr Hall, se en länk till NE tidigare i tråden.
En induktiv givare BEHÖVER inte ha inbyggd elektronik, speciellt i bilsammanhang gör man väl "speciallösningar" och då sitter det nog enbart en spole i växellådan medan elektroniken sitter lite mera torrt och varmt till, t.ex. bakom hastighetsmätaren.
Protte
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 4 april 2014, 20:47:21
av CPMS
Jo men jag har aldrig hört talas om att man använder induktiva givare i bilar utan där används hall och vr.
Hall brukar sitta till tändning och vr till abs, hastighet mm.
Jaja, alltid lär man sig något nytt.

Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Postat: 4 april 2014, 20:51:53
av prototypen
vr ?
Protte