Styrning av RGB dioder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Vad man behöver ?

Alltså, om du inte har programmerat PIC tidigare, så antar jag att du inte heller har någon programmerare. Det är ju en viss "tröskel" man måste över, dels i en viss hårdvara, dels i programvara för utveckling (MPLAB t.ex), dels naturligtsvis en viss inlärningströskel.

Jag tror inte att det är något man slänger ihop på en kväll bara för att man skulle behöva styra en RGB-LED, utan man får nog ha lite mer tålamod :-)

Eftersom jag själv råkar leverera en viss typ av PIC programmerare, så känns det lite fel att rekomendera något här. :-) Ta lite tid och lyssna runt.

Och, visst, pwm koden var väll inte så komplicerad, men kolla t.ex Scotts kod för kvadratrotsutdragning eller någon av de trigonometriska funktionerna... :-)
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

detta är ett stort projekt och det värkar värt att lägga ned tid på picen. det är ju desutom användbart i framtiden. vad är priset för dina programerare? antar att det inte är något man bara hostar upp så det kanske får bli 555 krets istället.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

oj den såg ju riktigt bra ut! bra pris desutom!hur många kablar är det som skall kopplas till picen vid programeringen? får man fortsatt support här på forumet även efter köp?:P
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2328
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Han brukar vara hygglig med supporten efter det jag har läst.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jonaz: Jodå, det kan jag skriva under på. :) :) :)

SanSao: Hittade förresten en länk till en java-applet där man kan simulera olika 555-kopplingar bland annat:

http://www.falstad.com/circuit/
(Simulatorn kommer upp av sig själv efter nån sekund eller två.)
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

SanSao skrev:oj den såg ju riktigt bra ut! bra pris desutom!hur många kablar är det som skall kopplas till picen vid programeringen?
4 + 2 st till matningsspänningen.
SanSao skrev:får man fortsatt support här på forumet även efter köp?:P
bedeöm själv: http://www.elektronikforumet.com//forum ... php?t=6736
8)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Verkar som vi jobbar på liknanade projekt... Är inte klar med koden, men lysdioderna sitter i vitrinskåpet och styrkretsen är färdigbyggd:http://patrikhermansson.se.scorpionshop ... /board.jpg
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> hur många kablar är det som skall kopplas till picen vid programeringen?

Se tabellen längst ner på : http://www.jescab.se/ICSP.html

Notera en sak, Wisp628 tar normalt sin matningsspänning direkt från målmiljön. Det går alltså inte att *bara* koppla på en PIC och flasha den, en 5V's matning behövs ovkså. Normalt sitter PICen på en labbplatta eller inbyggd i ett färdigt system där det finns 5V matning...

> får man fortsatt support här på forumet även efter köp?

Ta helst kontakt med mig direkt (mail eller telefon) )om det skulle vara specificka problem med att få igång prylar som kommer från mig. Och jag nöjer mig inte förren allt fungerar !

Generella frågor kan naturligtsvis ställas här i forumet, och vem som helst kan då bidra...
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

PHermansson skrev:Verkar som vi jobbar på liknanade projekt... Är inte klar med koden, men lysdioderna sitter i vitrinskåpet och styrkretsen är färdigbyggd:http://patrikhermansson.se.scorpionshop ... /board.jpg
set ju bra ut detta! kanske något jag kan basera min på. men bör du inte ha ett motstånd till varje färg alltså tre motstånd per rgb diod, framspänningen på dioderna kan väll skillja sig åt?

du får gärna dela med dig av koden när den är klar :p
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

sodjan skrev:> hur många kablar är det som skall kopplas till picen vid programeringen?

Se tabellen längst ner på : http://www.jescab.se/ICSP.html

Notera en sak, Wisp628 tar normalt sin matningsspänning direkt från målmiljön. Det går alltså inte att *bara* koppla på en PIC och flasha den, en 5V's matning behövs ovkså. Normalt sitter PICen på en labbplatta eller inbyggd i ett färdigt system där det finns 5V matning...

> får man fortsatt support här på forumet även efter köp?

Ta helst kontakt med mig direkt (mail eller telefon) )om det skulle vara specificka problem med att få igång prylar som kommer från mig. Och jag nöjer mig inte förren allt fungerar !

Generella frågor kan naturligtsvis ställas här i forumet, och vem som helst kan då bidra...

Låter jätte bra Sodjan!
Ska fundera lite och jobba vidare på planeringen och se hur det slutar, men blir det en pic så kommer jag kontakta dig så fort jag får in lite pengar.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

Angående val av pic krets, en del av de större modellerna så står det att den har inbyggd pwm generator men då två st som flest. denna funktion är inte nödvändig va? vilken krets behöver man om den skall klara pwm reglering av rgb diod?
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Det är ju inga problem att själv skriva t.ex. 8-pwm kanaler i mjukvara, tar visserligen upp lite cpu-tid men är det inget annat avancerat som skall utföras är det ju lugnt. För en rbg-diod behövs ju 3-pwm kanaler så det är ju lugnt med vilken pic som helst som har minst 3 io-portar.
Skriv svar