Sida 2 av 2

Re: Linda om elmotor

Postat: 11 oktober 2013, 08:27:49
av anders_w
Ingen video, tyvärr. Får fixa en om jag får igång motorn igen.

Jag började linda av motorn i går kväll. Två härvor borta så här långt. Det värsta verkar vara att få bort de gamla "spårstickorna". Sitter fast ordentligt med lim och/eller lack. Men med mejsel och hammare går det att bryta sig in. Hoppas jag inte misshandlar ankaret för mycket bara. Tråden är c:a 0,9 mm och 100 meter bör räcka med lite marginal. En sådan rulle bör väl gå att få tag i för rimliga pengar? Rotorn var balanserad med någon slags smältplast som var droppad på väl valda ställen. Någon som vet hur man enklast kan balansera? En kunskap jag skulle kunna ha nytta av på många olika områden.
lindning2.jpg

Re: Linda om elmotor

Postat: 11 oktober 2013, 09:15:51
av Tekko
I din applikation tror jag inte du behöver oroa dej för balansering då en gocart skakar och vibrerar en hel del ändå.

Re: Linda om elmotor

Postat: 11 oktober 2013, 23:22:25
av Seroster
Se till att rotorn kan rotera så fritt som möjligt, exempelvis genom att stöda lagerna, och sätt sedan snurr på den. Notera vilken sida som pekar ner varje gång den stannar. Det är då den tunga sidan.
Lätta sidan som är ner eller tyng sidan som är upp tills den stannar på helt slumpmässiga ställen, då är den ganska välbalanserad.

Re: Linda om elmotor

Postat: 14 oktober 2013, 00:32:22
av Bug_x
SeniorLemuren skrev:...
Det är för dessa inlägg som gör detta forum underbart!

Tack för att du dela processen! / Christian

Re: Linda om elmotor

Postat: 14 oktober 2013, 08:05:00
av anders_w
Nu är all tråd borta. Blev ett litet skatbo. Nästa steg blir väl att försöka få tag i en rulle tråd och börja linda. 20 lindningar, 15 varv på varje = 300 varv. Jag kanske väljer något grövre tråd och 10-12 varv istället.

Angående balansering: Räcker det att balansera så att rotorn stannar i slumpmässigt läge? Innan var extra vikt adderad på helt olika ställen på borst- respektive axelsidan. Det kan jag aldrig uppnå med denna metod.
rotor.jpg

Re: Linda om elmotor

Postat: 14 oktober 2013, 08:25:59
av SeniorLemuren
När jag balanserar något så brukar jag ta bort lagren och lägga upp objektet med axeländarna på ett par stållinjaler som jag väger in med vattenpass. 2 stållinjaler t.ex som jag ställer på högkant på en varsin bräda och fixerar med några spikar på varsin sida av linjalen.

Har man inga stållinjaler så kanske man har ett par vinkelhakar av stål som man kan använda. Det viktiga är att en av kanterna är helt rak och slät.

Det rullar mycket friare då, än om man rullar med kullagren. Kullagren har ju en viss tröghet även om dom är rengjorda från fett.

Edit. Att det är balansvikter på båda sidor kan ju betyda att den är dynamiskt balanserad. Det går ju inte utan balanseringsutrustning. Men du kommer bra nära om du delar upp vikten lika på var sida.

Re: Linda om elmotor

Postat: 28 oktober 2013, 10:51:30
av anders_w
Ny tråd på plats. Det var väldigt trångt så jag är osäker på vad jag kan använda som spårstickor och hur jag ska få dessa på plats. Kan man kanske tänka sig att gjuta fast tråden med epoxi eller någon annan ingjutningsmassa istället?
rotor2.jpg

Re: Linda om elmotor

Postat: 28 oktober 2013, 11:52:54
av Tekko
Ja spårstickor måste du ha, annars kommer tråden att flyga ur.

Re: Linda om elmotor

Postat: 28 oktober 2013, 16:42:09
av anders_w
Även om jag gjuter fast tråden med epoxi eller tvåkomponentslack? Är det någon som vet vad man brukar använda för lack till motorlindningar? Skulle det fungera med någon typ av lättillgänglig golvlack eller båtfernissa? Jag gissar att den skall vara lagom hård och klara temperaturväxlingar utan att spricka?

Re: Linda om elmotor

Postat: 28 oktober 2013, 17:08:25
av Tekko
Speciell lack ämnad för motor impregnering, men du måste ha locken oavsett.

Re: Linda om elmotor

Postat: 28 oktober 2013, 17:47:19
av SeniorLemuren
Precis som Tekko nämner, du måste ha lock över lindningen. När det gäller lack så fanns det på min tid 2 olika produkter, den ena var självtorkande och användes mer sällan, den andra krävde härdning i ugn över natten och gav ett bra skydd mot både mekanisk och klimatpåverkan.
Kanske det idag finns 2-komponent produkter som är ok. Kolla med din närmaste lindareverkstad, dom vet.

Re: Linda om elmotor

Postat: 28 oktober 2013, 22:53:29
av eppi
Och nu är det bara balansering kvar, där kan jag stå till tjänst med en balanseringsmaskin för några tusen, jag menar bara om du skall fortsätta på den inslagna banan. I dagens läge gäller det att vara balanserad. 3000r och ökar i kvadrat med diametern, det kanske kommer att kittlas så gött i gumpen?

Re: Linda om elmotor

Postat: 13 mars 2014, 09:23:38
av anders_w
Efter långt uppehåll har jag lagt på lock, anslutit lindningen och lackat. Jag har inte använt rätt sorts lack och inte balanserat. Framtiden får utvisa om det duger eller inte... Jag testade motorn lite snabbt och den fungerar och verkar inte vara alltför obalanserad i alla fall.

Re: Linda om elmotor

Postat: 13 mars 2014, 23:52:48
av MiaM
Att detektera dynamisk balansering borde väl gå att ordna om man fäster kullagren i något som är en smula fjädrat, och också mekaniskt monterar en högtalare så att konen är kopplad till den svagt fjädrade infästningen av kullagren medan högtalarchassiet sitter still?

Kombinera med en rotationslägesgivare så torde man kunna se rätt väl hur felbalanseringen är.

Det borde också gå bra att kalibrera med hjälp av kända vikter applicerade på något som i övrigt är rätt balanserat.