Tanke/uppläggshjälp: Videoguider inom ARM Cortex (STM32)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

Re: Tanke/uppläggshjälp: Videoguider inom ARM Cortex (STM32)

Inlägg av Kaggen »

Frågan är ju också vilka man vänder sig till. Antar att de flesta är sådana som kommer från 8-bitars plattformar typ arduino. Eftersom jag hållit på enbart med 8-bitars PIC (med undantag från en pinguino som jag testat lite som är PIC32) så skulle mina önskemål på vad man kan ta upp vara följande:

* Vad behöver man? Vilken hårdvara till hyfsat pris och vilken mjukvara. Vad kan det kosta ungefär.

* Tipsa om alternativa utvecklingsmiljöer även om du inte använder dom i dina videos och eventuella pro & cons mellan dessa.

* Vilka platformar stöder utvecklingsverktygen och hårdvaran (programmerare)? Windows, Mac, Linux?

* Är IDEt/utvecklingsverktygen krångliga att installera kanske en liten installationsguide skulle hjälpa också.

* Få igång ett minimalt projekt på en experimentplatta, typ blinka diod.

* Snabb genomgång av vad det finns för inbyggda peripherials typ UART, I2C, SPI, PWM... etc.

* Kommunikation med dator, typ serieport eller USB virtuell serieport som man kan kolla med t.ex ett terminalprogram på datorn.

* Ett enklare standalone projekt (dvs inget utvecklingskort utan löda komponenter eget kretskort eller experimentkort) eller liknande. Mest för att visa hur man kan flytta från utvecklingskort till en "färdig produkt".

Tips på en kanal på youtube som jag tycker är rätt bra är Kevin Darrahs. Han är väldigt pedagogisk när han förklarar hårdvara och hur det fungerar. Koden kan vara lite rörigare, men den funkar. :)
Kevin Darrah

Hur som helst låter det spännande!
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har nu gjort ett par testinspelningar och har märkt ett problem.
När jag kommer av mig lite så har jag svårt att få upp tråden igen så att säga, hur tycker ni man ska handskas med det?
Alltså hur ska man kompensera för när det blir fel? Pausa och fundera lite, eller försöka göra det bästa av det?

Så man inte sitter i 20 sekunder och bara säger eeehhhhh....
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Mitt tips är att du kör korta punchlines i små klipp som du sedan klipper ihop. Se bara till att du börjar dina punchlines så att de försöker knyta vidare på föregående, t.ex. "another aspect of this...", "also important to consider" etc... så att det inte känns FÖR upprabblande.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Bra tips! :tumupp:

Jag funderar på en till sak, det känns om man har som ett "program" för varje peripheral så man får lite enhetlighet, men hur tycker ni man ska lägga upp det/vad man ska ta med?
Man kan ju inte ta med allt för då blir man aldrig klar...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är lätt att bli för självkritisk och lyssna för mycket i detalj, även bra talare säger "öööööhhh", stakar sig, säger fel m.m. om man koncentrerar sig på att lyssna på hur de säger istället på vad de säger.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kaggen skrev:Vilka platformar stöder utvecklingsverktygen och hårdvaran (programmerare)?
FreeBSD? NetBSD? OpenBSD?

* Vilka komponenter måste ingå som minst? (MCU, kristall, avkoppling, regulator osv..)

* Hur kopplas utvecklingskort eller eget kort in rent fysiskt? vilka alternativa möjligheter finns? (Ethernet, USB, Parallellport etc)

* Kapacitetskrav på datorn? (processor Core2Duo, klockad 2 GHz, minne 1 GB? minst 1000 MIPS?)

Kommer man av sig så klipp & klistra med ett videoredigeringsprogram? ..manus! ;)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mycket trevligt initiativ! Vill gärna titta på serien när den blir tillgänglig :)

Lycka till med doktorerandet! :D
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Den kommer :) Tyvärr tar min doktorandstart väldigt mycket tid just nu så måste skjuta lite på det.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Inga problems! Ändå skoj att det hela är i tankarna ;)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du kan redigera videon efter så kan du ju kompensera för ööööööhhhh-momenten med lämpligt klipp alternativt dubba in talet om ansiktet inte är i bild. Det går att laborera mycket med att flytta fokus till olika objekt/moment med klipp/effekter bara man inte gör det till en musikvdeo :)
Ett enklare manus kan också vara praktiskt för att hålla tråden.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Gör bara inte misstaget som många gör. Nämligen hänger upp en videokamera och videofilmar skärmen, med ett helkass resultat. Använd ett bra captureprgram för att spela in vad som händer direkt i en fil. Lägg sedan på texter och tal i efterhand. Använd ej för hög upplösning på skärmen, många med sämre upplösning får då problem med att läsa. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så man inte sitter i 20 sekunder och bara säger eeehhhhh....

Repetition, repetition, repetition.
Och omtagningar, omtagningar, omtagningar...
Du *får* helt enkelt inte komma av dig i det färdiga materialet.
Men vad är problemet, det är väl inte live sändning? :-)
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Som många redan sagt: Mycket trevligt initiativ! Kan bli väldigt intressant för oss lite mer lata.

Ett tipps är att skaffa ett program som låter dig a flera saker i urklipp så att du kan
klistra in dem var för sig, alternativ att du klipper filmer. Detta för att kunna lyfta in
lite kod i taget så att fokus ligger på det du talar om och inte det som nu kan se
mest intressant ut.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu har jag äntligen börjat få lite tid över igen! :)
Men jag behöver hjälp men en grej... Jag är på jakt efter en bra webbkamera som jag kan ha för att filma kretskort å liknande medans jag testar saker eller vill visa hur LEDs blinkar osv.

Har någon en att rekommendera? Eller ska man bara köpa en billig på närmsta affär?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nä det är skillnad på webkamera och webkamera.
Jag har testat med några bättre Logitechs!
Skriv svar