Bygga en fiskmat automat till akvarium.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Bygga en fiskmat automat till akvarium.

Inlägg av NULL »

Annars ang. cirkulationspump och syre så är det faktiskt inte den pumpens huvudsakliga uppgift att syresätta sötvattensakvarier utan snarare ha tillräckligt med växter som sköter det, sedan kan pumpen tillföra ändå men pumpens uppgift är att sätta vattnet i rörelse så att det inte bildas "döda" zoner där vattnet kan bli dåligt.
Nu åker du på att förklara hur det går med växternas syrebildning i mörker? :wink:
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hur fungerar syreutbytet i mitt akvarie då? Jag har inte några växter?
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Tror nog att det syret som bildas under dagarna räcker gott under natten med såvida du inte har tjyvtjockt med fisk, hade varit jobbigt för fiskarna i sjöarna annars om vi varit tvungna att ha pumpar i alla sjöar... Men samtidigt finns det ju sjöar där vi sätter i pumpar just för att det är dålig syresättning i vattnet.

Och har du inga växter så behöver du givetvis syresätta med hjälp av pump, jag menade bara att det inte är pumpens egentliga uppgift att syresätta, sedan att man passar på att utnyttja pumpen när den redan finns där till att syresätta är ju logiskt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sjöar har normalt tillflöde via bäckar eller liknande som fyller på med strömmande syresatt vatten.

Det är just om sånt tillflöde försvinner som fiskarna dör ut.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Hej, Den lilla fläkten som snurrar i eheims fiskmatare är till för att varm fuktig luft inte skall åka in i trumman som innehåller maten när den roterar och har öppningen nedåt.
Det funkar alldeles utmärkt och har inte "geggat igen" på över 6 år.
det är en kanonbra liten apparat som gör precis vad den skall. det enda problemet är att fling mat har lite olika storlek, så om man byter mat ofta eller har mycket olika storlek på flingorna kan man behöva köra några cykler innan man får den rätt inställd. (veckans i-lands problem här)

OT. jag har en som jag inte använder (ingen plats för akvarier längre) så är du intresserad av att köpa en så får du höra av dig.

// claes
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Hmm ok få se vad jag gör, det är ju inte fören om några månader det ska vara på plats.
BJ

Inlägg av BJ »

Om maten blir blöt så att det sätts igen
så kanske man kan ha en skiva som fälls in under
automaten så att inte fukten kommer åt där.
När det är matdags så får man börja med att
vrida undan skivan.
En sak till som kan krångla, i och för sig.

Tillägg:
Då ska automaten och skivan sitta ovanför täckglaset
så att fukten åker uppåt runt omkring den.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

mmm, antingen så har jag missförstått dig ang luckan, men fast vrider du undan skivan och inte har någon fläkt kommer du fortfarande exponera öppningen för varm/fuktig luft när du väl matar, om du har ett övertryck i kammaren så kommer det aldrig in någon varmluft.
notera att fläkten endast är igång när matnings cykeln körs, övrig tid behöver den inte vara igång iom att öppningen då är vänd uppåt och då kommer det inte ner någon varm/fuktig luft i den.
dock så är en lucka som täcker hålet i täckglaset (kallar det fortfarande täckglas även om jag mitt var ett möbel akvarie med svarta plastskivor) vrids undan så man får minskad avdunstning och slipper att ljuset lyser ut igenom täckglaset.

det enda man skall se till är att hålet i täckglaset som maten skall ner i är tillräckligt stort, annars kan flingor fastna runt kanterna på glaset (för där blir det garanterat fuktigt) och gegga till det.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, just det. Så blir det ju.
Jag tänkte inte på fukten under tiden.
En fläkt var ju kanske en bra idé.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

2 veckor har jag lämnat akvariet många gånger, det har aldrig varit problem med det.
Jag matade normalt sett varannan eller var 3 dag så 2 veckor innan avfärd så matade jag lite varje dag och normalt igen en vecka innan.. sen gjorde jag ett stort vattenbyte dagen innan jag åkte bara så gick det alltid bra.

Största problemet brukar vara mer vattenkvalitet när man lämnar det än mat, speciellt om man bryter ett mönster med vattenbyten som man normalt sätt gör.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

... jag menade bara att det inte är pumpens egentliga uppgift att syresätta...
Jag måste tyvärr rätta dig där, att det finns cirkulation i akvariet är en mycket viktig parameter.
Har man en egen pump till cirkulationen, behöver man så klart inte använda filtrets pumpfunktion till det, men man MÅSTE ha rörelse på vattnenytan i 99,9% av fallen. För det är arean och rörelsen på ytan som bestämmer gasutbytet mellan luften och vattnet, och den är mycket dålig i stillastående.
Ytan på vatten utomhus är sällan helt stilla, hur ofta är det absolut vindstilla, inga temperaturskillnader i olika vattendjup, och inget vattenflöde?
Skriv svar