Sida 2 av 2
Postat: 11 september 2005, 16:44:27
av bengt-re
Flyttalsdivitioner i assambler är inte så roliga... var tvungen att göra det en gång och fuskade genom att skriva det jag ville göra i högnivåspråk och sedan sno det som kompilatorn lämnade ifrån sig för att stoppa in och anpassa till resten av koden.....

Postat: 11 september 2005, 21:16:11
av Cue
Anledningen till att jag vill koda i C framför asm är för att jag redan kan C och kan komma igång lite snabbare än vad jag skulle ha gjort med asm.
Jag har börjat läsa asm-tutorialen, men det går segt och just nu känner jag att det vore roligare att komma igång och leka lite så det måste bli C kodning
Så lite info om var jag kan hitta en tutorial om att koda en avr (ATmega16L) i C vore jättesnällt!
Postat: 11 september 2005, 22:04:39
av Icecap
I allt detta kan jag ge sodjan lite rätt iaf.
Till små, enklare uppgifter kan det att dra igång ett C-program vara att skjuta gråsparv med kanoner, det finns även vissa operationer som kan vara krångliga att få till i högnivå, medan man i assembler kan "fibbla" med bitsen på ett annat sätt. Att det sedan lätt blir svårt att överskåda är en annan sak.
Dom "DU KÖR FÖR FORT"-skyltar som står lite utspridd i t.ex. Stockholm har en PIC i varje teckenmodul, det program är gjort i assembler och det misstag kommer jag INTE att upprepa, det tar helt enkelt för lång tid att skriva fastän programmet är ganska enkelt.