Sida 2 av 2

Re: Motorkrets med starkare drivspänning än styrspänning

Postat: 14 juni 2013, 14:00:19
av Wedge
MadModder skrev:Transistorerna brinner upp...
Det säkraste vore ju att göra så man har en signal för av/på, och en för fram/back. På så vis kan aldrig båda vara på samtidigt.
Fixas enkelt med en NOT-grind och två AND-grindar.
Eller så modifierar man drivningen av transistorerna så att "båda på" blir motorbroms. 00=off, 01=ena hållet, 10=andra hållet, 11=broms.
Inte lika enkelt fixat, dock.

Re: Motorkrets med starkare drivspänning än styrspänning

Postat: 15 juni 2013, 10:15:23
av Nerre
Fler av exemplen på sidan jag länkade till hade den funktionen (free run, forward, reverse, break med två styrtåtar).

Re: Motorkrets med starkare drivspänning än styrspänning

Postat: 15 juni 2013, 16:13:13
av MadModder
Det är väl nummer 20 där som jag skulle ha valt isf. :)