Sida 2 av 2
Postat: 25 oktober 2005, 23:58:09
av EagleSpirit
Hur är det med gult och blinkers då?
Hur mycket kan det kosta om de tycler att det inte passar? Är det inte bara att testa och om det går illa så tar man bort det.
Postat: 26 oktober 2005, 00:23:26
av danei
Klippt från vägverket
Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken.
Några tumregler är:
* I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
* Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
* Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
De har en PDF också men jag lyckas inte öppna den.
Postat: 3 november 2005, 23:28:22
av zyberzero
Icecap skrev:1: Man får inte ha rörlig text på körande fordon.
Mig veterligen kör västtrafik (bussbolaget där jag bor) med rörliga destinations-skyltar. Ibland står dem och skiftar mellan destinationen (ex. 62 ÖXNERED) och en text med "Hare bra". Och vad jag vet är en buss ett fordon.
Postat: 3 november 2005, 23:37:51
av danei
Jag har hör att de köde växlande med buss nummer och fullt på fullsatta bussar i stockholm. Men det fick de inte för polisen.
Postat: 4 november 2005, 04:24:01
av Icecap
zyberzero: "Ibland står dem och skiftar mellan destinationen (ex. 62 ÖXNERED) och en text med "Hare bra"."
Just det, det står och då är inte den i rörelse. Du får placera en bil med rullande text på (såvida texten inte kan anses trafikfarlig) men du får inte ha rullande text när den kör.
Lite juridisk tolkning men att ett fordon har motorn igång betyder inte att det kör....
Postat: 4 november 2005, 10:35:50
av danei
Växlande text fick de inte ha i stockholm. Men det är nog lite luddigt var gränsen går. Men rullande är iafa utanför gränsen.