Sida 2 av 2
Re: Elcykel pedalsensor - ersätta
Postat: 3 juni 2013, 18:05:03
av AndreasT
Hej!
Jag har mätt upp dom tre kablarna från kontrollern:
- Röd +5V
- Svart Gnd
- Vit Signal
Kopplade in spänningsaggregat med +5V (röd) Gnd (Svart) och kom kopplade in en lysdiod och motstånd på utgången på sensorn och till +5v.
Det är 6 magneter på skivan. Varje gång magneter triggades sensor och ström gick genom lysdiod (5mA i detta fallet). Dvs det var ingen hall sensor utan magnetisk switch? Grovt mätt blev det 3/7 förhållande på aktivt/passiv sensorn mellan varje puls. Dvs 3:e del av tiden man trampar på ett varv så är sensorn triggad och leder ström.
Borde detta enkelt gå att lösa med kondensator, motstånd och transistor nu bara?
Re: Elcykel pedalsensor - ersätta
Postat: 5 juni 2013, 02:46:55
av hanzibal
Ursäkta sent svar, tycker det borde funka med ett motstånd på givarutgången och sedan en kondensator till jord före transistorn. I princip så här:
schema1.JPG
Om jag fattat rätt så får du pulser från givaren som är 5V under 3 tiondelar av tiden, ungefär som en PWM-signal med 30% duty cycle.
Resistorn och kondensatorn ovan utgör ett lågpassfilter och det gäller nu att finna R och C så att man plattar ut signalen. Idealt så att man fr.o.m en viss tramphastighet får ut en likspänning, tillräcklig för att ge minst så mycket ström som transistorn behöver för att öppna varvid ström börjar flyta genom reglaget.
Du behöver alltså bestämma vid vilken lägsta tramphastighet du vill att motorn skall starta. Tramphastigheten är proportionell mot frekvensen f på din PWM-signal. Den senare blir då LP-filtrets brytfrekvens för vilken gäller:
f = 1 / 2piRC => C = 1 / 2piRf
Ta en cykeltur (manuellt LoL), känn efter vad som är lagom att trampa, håll den hastigheten och räkna antal trampade varv under 1 minut. Dividera med 60 så får du varv per sekund, d.v.s. trampfrekvensen ft i Hz. Eftersom du har sex magneter så borde frekvensen f på din PWM-signal bli 6 ggr högre än trampfrekvensen ft.
Sätt alltså in f = 6ft ovan och du får:
C = 1 / 2piR6ft = 1 / 12piRft
Sedan behövs ett värde på resistorn R och där är jag osäker på vad som är lämpligt, det beror också på transistorn. Kanske får du prova dig fram med lite olika värden. Här finns i alla fall en LP-miniräknare som kanske gör det lite enklare:
http://www.ekswai.com/en_lowpass.htm
Allt ovan torde vara principen i grova drag och återigen bra om någon annan tycker till också.
Re: Elcykel pedalsensor - ersätta
Postat: 5 juni 2013, 11:55:57
av AndreasT
Tackar, skall skissa upp detta i Yenka och se om det fungerar.
En tanke bara hur blir det om jag pedalerna står stilla så magneter triggar sensor, så den är på hela tiden?
Tanken är att det inte skall fungera då.
Re: Elcykel pedalsensor - ersätta
Postat: 5 juni 2013, 13:31:28
av hanzibal
Aha, jag trodde att det hela fungerade som en generator - d.v.s. att ström endast induceras när "rotorn" åker förbi magneterna - men du får alltså ut konstant 5V när "rotorn" står stilla mitt framför en magnet? Har du kollat att det verkligen är så?
Det finns lösningar på den varianten också, en kondensator leder i princip bara växelström, d.v.s. det går bara ström genom den när signalen far upp och ner, inte när den ligger konstant på eller av. Detta bör man i så fall kunna utnyttja och t.ex. sätta en kondensator i serie med och före motståndet. Troligen har man i sådana fall byggt ett bandpassfilter
...men om det blir det senare så tycker jag verkligen att en uC vore att fördra istället, det skulle bli så mycket enklare, åtminstone för en sån som mig som inte är en hejare på det analoga. Om du har svårt för uC så kan jag tänka mig att bygga en snurra åt dig för materialkostnaden som bör hamna på några tior exklusive låda. En potentiellt stor fördel är då att du senare enkelt kan lägga in olika finesser genom att uppgradera firmware (tänker då på sådant som semestergas, justerbar lägsta frekvens, m.m).