DAC-krets? Tips?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Jag kan ganantera att är en konding i serie med utgången och det är inget knepigt att blir ett "Poff" när man skickar ut ett steg, (delvis 0 till 1) men efter ett litet tag komer utspäningen att sjunka till noll och då får du ett "Poff" när du stänger filen...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

exile: Hänger inte riktigt med på hur du menar. Det saknas några ord i ditt inlägg.. :)

Vad innebär "ett steg (delvis 0 till 1)" ?

Det låter lite som du menar de "Poffar" och "knäppar" som kan dyka upp även om ljudfilen i övrigt är ok och fri från DC. De felen beror snarare på att datorn inte hinner med. T.ex beroende på att att grafikkortet inte vill dela med sig av resurserna, eller att drivrutinerna till ljudkortet är för långsamma, eller helt enkelt att ljudkortet inte mår bra.

Jag har dyra 12kanalers ljudkort och "ljud-optimerad" dator men jag kan ändå få "Poffar" om jag gör en långsam fyrkantvåg på några enstaka Hz. Utspänningen där är avsevärt mycket lägre än på Soundblaster-kort. Om jag spelar upp vanliga ljudfiler som är fria från DC så hörs det förstås inga missljud. Men det gör det inte heller på billiga ljudkort om datorn är optimerad för detta. (Dvs att man bl.a har ställt in rätt buffers och minnesmängd per avläsning.)
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Det här är ett steg:
Bild
Du säger det själv, om du har en wav file med en fyrkants våg på exemel 0.1Hz och den är symetrisk runt nollan så är den fri från likspäning men det låter ändå "poff".

Att det skulle vara billigare att tillverka kort som inte har AC koplat håller jag inte med om efter som de flesta DAC har enkel matnings späning vilket gör att signalen ut ofta hamnar ovan för jorden delvis en fast dc nivå som man enkelt och billigt plocka bort med hjälp av en kodensator... desutom slipper man ta hänsyn till offseter på opampar vilket gör att man kan använda billiga op.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, vi pratade ungefär om samma sak, så då hänger jag med. :)
Skriv svar