Sida 2 av 2

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 30 maj 2019, 20:31:17
av säter
mrfrenzy skrev:Sätt en glödlampa/summer istället för säkringen. Prova vicka på kablar och koppla i/ur komponenter i kretsen så hittar du snart vad som påverkar.
Jag summrade mellan utgående på blinkreläet och jord.
Kabeln var utan isolering och låg emot eterkabeln till tempmätaren.
Efter lite isoleringsband fungerar det igen.

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 2 juni 2019, 14:50:26
av säter
Blinkreläet verkar också ha brunnit upp.
Förmodligen tål de inte att gå utan resistans på utgående.
Tur att de fortfarande finns kvar på Biltema.

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 3 juni 2019, 06:03:38
av Palle500
Låter konstigt med "resistans på utgången" menar du i serie eller en parallell last till vanliga blinkerslamporna.
Gärna en länk till Biltema relät?

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 3 juni 2019, 07:17:10
av säter

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 3 juni 2019, 07:37:55
av Palle500
Tack Säter.
Detta är väl dom gamla 2 poliga blinkreläena som endast bestod av en bimetall som bröt strömmen när den blev varm och kallnade då den brytit strömmen så den kopplades in igen osv i lagom blinkerstakt.

Kanske har blivit elektronik baserade i modernare varianter.
Hur som ditt relä har gått sönder av kortslutningsströmmen då du haft kortslutning i rattstången. Skall inte behövas något extra lastmotstånd. Blinkersindikeringslampan är kopplad mellan höger och vänster blinkers och får sin jord via de blinkersglödlampor som är på motsatt sida mot det håll du blinkar åt.
En 1,2W glödlampa behöver inte så mycket ström för att lysa så jordning via 2 st 21W glödlampor är tillräckligt.

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 3 juni 2019, 07:49:20
av säter
Det är ett vanligt bimetallrelä.

Det vart ju kortslutning på kabeln ut från reläet.
Det verkade som att reläet inte stoppade för det.

Re: Problem med blinkers på bilen

Postat: 4 juni 2019, 10:19:03
av Bosen
MiaM skrev: Intressant att det var minusjordat redan 1949, andra tillverkare bytte inte till minusjordat förrän flera år senare (amerikanska Ford bytte t.ex. 1955 och för att röra till det så bytte de till 12V 1956 så det finns EN årsmodell med minusjordat 6V-system om jag fattat rätt).
Cadillac fick minusjordat 1946, men det mest roliga är att Cadillac (och LaSalle) var den enda amerikanska GM-Bilen som faktiskt hade plus-jordat. Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile var hela tiden minusjordade (iallafall från 1920).