Jeppsson's CNC bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Jeppsson's CNC bygge

Inlägg av Agwan »

Det finns ju inge bra utrymme att flytta dem så mycket längre ut. Men jag håller med om att om det skall vara två så bör de sitta längre ut.

Skall han verkligen behöva ha två kulskruvar. Jag kör ju med en på min och har 880mm brett mellan linjärskenorna för X-rörelsen.

Edit: Var tvungen att sätta upp mätklockan på min maskin och dra i bommen för att se vad som händer. Dessvärre har jag ingen newtonmeter, så jag kan inte göra något kalibrerat drag, utan får förlita mig på handkraft. Tar jag i allt vad jag har så står det 5 hundradelar på mätklockan. Det är såklart alldeles för mycket om det skulle bli så mycket verkligheten.

Så om jag tar och lånar en newtonmeter från jobbet, vad är ett vettigt verktygstryck att provdra med? Att dra allt vad jag har för hand borde ju vara bra mycket mer än vad som är ett verkligt verktygstryck. Mer än 500N borde jag ha dragit med iaf.

Edit 2: Min tanke nu var att om jag sätter klockan på motsatta sidan av bommen där jag drar så kan jag se om klockan ökar eller minskar i värde. Dvs om den flexar åt samma håll som första draget, eller motsatta. Skulle då betyda att bommen flexar i överkant respektive bommen pivoterar runt skruven på mitten. Resultatet: inte en tusendel rör sig klockan. Jag har lite svårt att förstå hur det kommer sig. Jag behöver inte ta i speciellt hårt på första mätsidan för att få några tusendelar.
DragPåFräs.png
Röd prick var första mätpunkten med klockan, grön andra mätpunkten och blå pil där jag drog med handkraft.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Varför har du liggande profiler under bordet? Om de stod upp skulle skruvarna komma längre ifrån varandra.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Rohan >> Anledningen till liggande profiler är att hålla nere total höjden på maskinen, samt också begränsa material åtgången = kostnad.

Frågan är om jag skulle tänkta en runda till vad gäller val av profiler i bordet. Om jag går ner från profiler med måttet 88x176mm till 88x132mm så skulle jag kunna öka avståndet mellan kulskruvarna med minst 88mm, finns lite fler åtgärde som jag också kan göra för att flytta isär dem mer (slippa ner hörnen på fästet för kulskruvsbulten).

Så då kan jag kanske komma upp i ett CC på 450mm mellan kulskruvarna.

Agwan >> Ser fram mot resultatet på dina mätningar!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skall låna hem newtonmeter idag, men jag har ingen aning om vad som är en vettig kraft att dra med. Ingen annan som har en känsla?
Agwan

Inlägg av Agwan »

1 tusendel/Newton ganska så linjärt visade det sig vara när jag drar på samma pil och mäter på röda punkten.

Drar jag på spindelmotorn som står rätt så centrerat på bordet så blir det 0.4 tusendelar/Newton.
Skriv svar