Sida 2 av 2

Postat: 13 oktober 2005, 20:42:01
av grym
håller på med att leka strömtrafo med ferrikärnor just nu,
och det är det man får när man trär på en ferrikärna på tändkablen och sedan plockar ut en svag ström därifrån, ungefär som klampen till en vanlig tändinställnings stroboskop

att plocka den kapacitiva delen kan vara lurigt, finns för mycket som kan påverka det

Postat: 13 oktober 2005, 20:45:05
av bengt-re
Yepp, var ifrån en strobe lampa jag snodde idén.... Men jag förenklade den till att använda en sluten ring istället för en öppningsbar.

Postat: 13 oktober 2005, 21:13:02
av EagleSpirit
intressant... funderar själv på att göra nåt till motorcykeln för att logga lite grejjer...

finns det någon metod att kolla växel?

Postat: 13 oktober 2005, 21:34:17
av bengt-re
Växelindikator på motorcykel är svårt då lådan är sekvetsiell, enklaste (men inte enkelt) är att mäta varvtal och hastighet samt räkna ut vilken växel som är i... Lite baklängeslösning, men fungerar...

Postat: 13 oktober 2005, 21:55:00
av EagleSpirit
Det har du rätt i... inte riktigt perfekt men det går ju... den kommer ju tappa växel om man trycker in kopplingen t.ex.... kanske får läsa av den också då..

Postat: 14 oktober 2005, 10:16:21
av Hedis
Bilars styrsystem brukar räkna ut växeln genom bilens hastighet och motorns varvtal. På sekvensiella lådor sitter det däremot en potentiometergivare som man hämtar infon från.

Postat: 15 oktober 2005, 16:08:29
av bengt-re
Bara så knepigt att komma åt att montera en givare som inte är i vägen och som håller bara... Lätt i teorin, men visst har man tur och eller är händig så går det knö dit någon givare......

Postat: 21 oktober 2005, 22:05:11
av PacMan
Nu är jag lite inne på att koppla in mig direkt på signalen till den ordinarie varvräknaren, mest för att slippa extra kablage till tändspolarna men också för att det verkar lättare. Har inget oscilloskop lättillgängligt för tillfället så är det nån som vet hur varvräknarsignalen brukar se ut på en fyrtaktshoj från sent 80-tal? Är det i regel:

A. fyrkantspulser med varierande pulsbredd, men med konstant periodtid?

B. pulser som alltid är lika korta men kommer tätare för högre varvtal?

C. inget av ovanstående? :)

Postat: 21 oktober 2005, 22:22:01
av bengt-re
Innan du bygger - mät ! Låna ett scop eller vad som helst, lika bra att mäta för att inte riskera att ha gjort något som sen inte kommer att fungera.

Bara ett gott råd. Noggranhet i tanke/planeringsfasen gör att projekten kommer att fungera...

Postat: 22 oktober 2005, 23:42:41
av Premix
På min R6 var det en vanlig fyrkantspuls som hade 50/50 förhållande mellan hög och låg, fast givetvis en varierande frekvens.
Är nog olika på olika hojar, så som tidigare tips, mät.

Postat: 23 oktober 2005, 00:34:36
av exile