Sida 2 av 2

Re: Shuntfråga

Postat: 13 april 2013, 10:52:04
av Micke_s
Kör kabeln som shunt. Den bör ju vara några meter mellan batteri och laddpunkt.
Man får ju upp upplösningen desto större spänningstapp man har. Isoleringen kan man köra med digital isolator och adc. http://www.analog.com/en/interface-isol ... Converters

Edit: Bra diff-förstärkare och 24bit:s adc.

Re: Shuntfråga

Postat: 13 april 2013, 20:55:30
av AndersG
Kabel som shunt har den nackdelen att resistansen är starkt temperaturberoende. Det blir en massa kompenserande och dessutom är det svårt att mäta kabelns temperatur.

Kör med ISO1541 som isolator och matar den bara vid mätning för att få ned strömförbrukningen. Mätkretsen är en STC3100

Projekttråden

Re: Shuntfråga

Postat: 13 april 2013, 22:05:23
av Micke_s
STC3100 är trevlig. Antar att du matar STC3100 konstant från batteriet?
Serieresistor och zenerdiod?

Re: Shuntfråga

Postat: 14 april 2013, 09:04:11
av AndersG
Serieresistor och zenerdiod?
LDO, en TPS79801 regulator, 40uA tomgångsförbrukning.

STC3100 är ju egentligen inte gjord för denna typ av användning, men den är litet snofsigare än den BQ2018, jag använt tidigare. Nackdelen är att ena ingången av förstärkaren är jordad. Problematiken finns diskuterad här

Re: Shuntfråga

Postat: 14 april 2013, 09:32:12
av Micke_s
Nä, den är gjord för LiPo övervakning.

Kör du en spänningsdelare till VIN?

Re: Shuntfråga

Postat: 14 april 2013, 09:42:55
av AndersG
Precis, så medan BQ2018 exempelvis har skilda räknare för upp/urladdning har STC3100 samma så man för hantera sådant som laddningseffektivitet i mjukvara.

Jo jag delar ned mätspänningen fyra gånger så att jag har 20V fullskaleutlag. Dessutom sitter det en 5,6V zener för säkerhets skull.

LDOn, TPS 79801 är avsedd för bilbruk och klarar 50V in och är dessutom polaritetsskyddad.