Radiostyrd tändare
Re: Radiostyrd tändare
Jag håller med, så kritiskt är det faktiskt inte. Men det kommer ändå bra lärdomar ur säkerhetstänket, som kan vara livsviktiga vid eventuella större raketer.
Att ha en lysdiod som indikerar när det är rätt är ju egentligen bättre, men hur kan det implementeras på ett lätt sätt? Två brytare varav en har ett stort motstånd i serie, och sedan LED + motstånd parallellt med relät?
Att ha en lysdiod som indikerar när det är rätt är ju egentligen bättre, men hur kan det implementeras på ett lätt sätt? Två brytare varav en har ett stort motstånd i serie, och sedan LED + motstånd parallellt med relät?
Re: Radiostyrd tändare
Poängen är att det är bättre att designa säkert från början än att behöva ha förhållningsregler som "stå inte ovanför nån pjäs när batteriet kopplas in". För de där förhållningsreglerna kanske de som använder grejerna om 6-7 år aldrig har fått veta.
Re: Radiostyrd tändare
Under 200kr blir lite trixigt, men rätt nära kan du komma iaf (250kr)Jag visste inte att det fanns färdiga lösningar billigt, men även om det nu finns (lösningar under 200kr ink. batterier)
http://www.easypyro.com/firing-systems/ ... ing-system
Sen köper du ett paket Talon-klämmor och sätter fast på modellraketens stubin:
http://www.easypyro.com/igniter/talon-i ... igniter-1m
Annars så är ett tips att se över om du verkligen behöver göra det trådlöst, en rulle sladd, två momentana strömbrytare
som måste tryckas in samtidigt som bryter + respektive - samt en nyckelbrytare som bryter från batteriet
så har du en säkrare lösning än en hembyggd radiolösning med minimalt arbete?
Typ dessa momentana brytare: 35-009-07 (finns gummihätta till för att göra vattensäker: 35-009-15 )
och denna nyckelbrytare: 35-010-20
Re: Radiostyrd tändare
250 kr var billigare än vad jag trodde fanns! Men det är anledningen att det är roligt att lära sig och roligt att bygga någonting själv som väger över här. Radiokommunikation känns snyggare och enklare (att hantera när det väl fungerar), i och med att man slipper 30 meter sladd. Radio skulle självklart inte vara ett måste om det inte var för att det känns roligare så.
Talonklämmor.. 3 kr per tändning och inte lika återanvändbara som jag föreställer mig att kanthaltrådständare kommer att vara. Nej, det får vara en sista utväg om det inte fungerar med kanthaltråd, som jag nu verkar få av en snäll användare!
De momentana brytarna ser bra ut, de kommer jag nog att använda. Nyckeltändning komplicerar nog mer än det är värt, så jag kommer att använda en tryckvippströmställare istället.
Talonklämmor.. 3 kr per tändning och inte lika återanvändbara som jag föreställer mig att kanthaltrådständare kommer att vara. Nej, det får vara en sista utväg om det inte fungerar med kanthaltråd, som jag nu verkar få av en snäll användare!

De momentana brytarna ser bra ut, de kommer jag nog att använda. Nyckeltändning komplicerar nog mer än det är värt, så jag kommer att använda en tryckvippströmställare istället.
Re: Radiostyrd tändare
Fördelen med nyckelbrytare är att den inte kan slå på av att någon snubblar på lådan eller att man ställer något på lådan, utan det är en säkrare armeringsswitch.
Jag tror inte på återanvändningsbara tändare och tycker väl inte att 3kr per tändning är så hemskt, modellraketsmotorn måste väl kosta mer än så?
Har själv en sån trådlös tändare och har en bekant som har ett tjugotal, dom fungerar faktiskt förvånansvärt bra för priset
Jag tror inte på återanvändningsbara tändare och tycker väl inte att 3kr per tändning är så hemskt, modellraketsmotorn måste väl kosta mer än så?
Har själv en sån trådlös tändare och har en bekant som har ett tjugotal, dom fungerar faktiskt förvånansvärt bra för priset

Re: Radiostyrd tändare
Jo, absolut, förstår tanken. Och den är väldigt rimlig för fyrverkerier, men här ska det i princip bara vara en förlängd stubin, det ska inte gå lång tid mellan avsäkring och start. Om jag inte får det att fungera köper jag en sådan tändare du rekommenderar. 
Håller också med om att 3 kr per tändning inte är så farligt. Det intressanta är att en motor (erhm, vet inte om det är lagligt att tillverka själv) faktiskt inte behöver kosta mer än så. Bränslet jag använder mig utav är en blandning av KNO3, socker, glukossirap och lite järnoxid. Den tyngsta raketmotor man får ha i Sverige (100 gram) kostar runt 8 kr att tillverka, och mina små motorer ligger på under 3 kr per stycke. Strösocker är fenomenalt billigt sett till energiinnehåll...

Håller också med om att 3 kr per tändning inte är så farligt. Det intressanta är att en motor (erhm, vet inte om det är lagligt att tillverka själv) faktiskt inte behöver kosta mer än så. Bränslet jag använder mig utav är en blandning av KNO3, socker, glukossirap och lite järnoxid. Den tyngsta raketmotor man får ha i Sverige (100 gram) kostar runt 8 kr att tillverka, och mina små motorer ligger på under 3 kr per stycke. Strösocker är fenomenalt billigt sett till energiinnehåll...
Re: Radiostyrd tändare
Newton: Ska jag tolka det som att du faktiskt har lyckats tillverka motorer själv som fungerar?
Jag gjorde några halvhjärtade försök för en sisådär 10 år sedan, men varje motor jag tillverkade exploderade :/

Re: Radiostyrd tändare
Svår fråga Walle, men gör inte det, tolka det som att jag kommer att tillverka motorer som fungerar 
Jag har dock lyckats få en att lyfta 20-30 meter (fungerande? åtminstone lite funktion!), men den exploderade väldigt tidigt och bränslet flög vidare ensamt. Ganska snyggt var det ändå att se elden fortsätta sin färd. Eftersom det då inte längre var trycksatt brann det ganska länge, några sekunder, efter explosionen.
Anledningen att det exploderar är förstås att utflödet är för litet. Jag använde 6mm på en motor med stor core och 20mm diameter. Men motorn var extremt optimistiskt konstruerad, med bara två varv papper (Craft card, 200g/m², clas ohlson). Fascinerande att den ens lyfte.
Hittills har jag mest fokuserat på bränslet och kommit fram till att ett bra sätt att tillverka bränslet på är att lösa allt i vatten och sedan koka bort och försöka att hålla det så amorft som möjligt:
http://jamesyawn.net/skillet/large/index.html

Jag har dock lyckats få en att lyfta 20-30 meter (fungerande? åtminstone lite funktion!), men den exploderade väldigt tidigt och bränslet flög vidare ensamt. Ganska snyggt var det ändå att se elden fortsätta sin färd. Eftersom det då inte längre var trycksatt brann det ganska länge, några sekunder, efter explosionen.
Anledningen att det exploderar är förstås att utflödet är för litet. Jag använde 6mm på en motor med stor core och 20mm diameter. Men motorn var extremt optimistiskt konstruerad, med bara två varv papper (Craft card, 200g/m², clas ohlson). Fascinerande att den ens lyfte.
Hittills har jag mest fokuserat på bränslet och kommit fram till att ett bra sätt att tillverka bränslet på är att lösa allt i vatten och sedan koka bort och försöka att hålla det så amorft som möjligt:
http://jamesyawn.net/skillet/large/index.html
Re: Radiostyrd tändare
Nu (hmm, för kanske en vecka sedan) har det kommit lite grejer! Dock inte helt rätt, men åtminstone lite att börja leka med. Det som var fel var tyvärr en av radiomodulerna. 433MHz sändare beställd och levererad. 433MHz mottagare beställd, men... 315MHz levererad. Dealextreme har inte riktigt koll på våglängderna... Om det är någon som vet ett sätt att lyckas få modulerna att kommunicera ändå är jag idel öra.
Hur som helst, det positiva är att det har kommit ett relä! Kanske den viktigaste komponenten i denna konstruktion. Om det inte är kanthaltråden, eller batterierna - som också kom fram! (i gott skick ser det ut som, 3.7v visar voltmetern. eller ska lipo visa högre spänning laddade? har tyvärr ingen laddare än - pinsamt..)
Från elfa har det också kommit lite roliga saker. Kondensatorer, spänningsregulatorer, knappar och två stycken PIC10F322.
Allt detta sammantaget har gjort att jag kunnat göra en liten testtändanordning (utan radio..). Den fungerar spänningsatt med 7 volt från spänningskub och bör därför fungera även med batterierna. Funktionen är sådan att när strömmen sätts på räknar picen till ganska mycket, i ca 20 sekunder, och sätter sedan reläanslutningen RA1 hög i 4 sekunder. Det bör tilläggas att relät inte fungerar som i schemat, utan har egen spänningsmatning (5V) och bara tar RA1 som signal. När relät slagit till tänder kanthaltråden (symboliserat med motstånd på 2 ohm) ett papper på under två sekunder, och här pratar vi bara om 3A! Relät var specat till 10A. Jag har bara en liten fundering angående schemat/kopplingen. Kondensatorn mellan IN - GND borde kortsluta batterierna under en väldigt liten del av en sekund. Är den delen så liten att det inte spelar någon roll, eller bör man ha ett motstånd där? Relä, batteri och radioenheter:
Hur som helst, det positiva är att det har kommit ett relä! Kanske den viktigaste komponenten i denna konstruktion. Om det inte är kanthaltråden, eller batterierna - som också kom fram! (i gott skick ser det ut som, 3.7v visar voltmetern. eller ska lipo visa högre spänning laddade? har tyvärr ingen laddare än - pinsamt..)
Från elfa har det också kommit lite roliga saker. Kondensatorer, spänningsregulatorer, knappar och två stycken PIC10F322.
Allt detta sammantaget har gjort att jag kunnat göra en liten testtändanordning (utan radio..). Den fungerar spänningsatt med 7 volt från spänningskub och bör därför fungera även med batterierna. Funktionen är sådan att när strömmen sätts på räknar picen till ganska mycket, i ca 20 sekunder, och sätter sedan reläanslutningen RA1 hög i 4 sekunder. Det bör tilläggas att relät inte fungerar som i schemat, utan har egen spänningsmatning (5V) och bara tar RA1 som signal. När relät slagit till tänder kanthaltråden (symboliserat med motstånd på 2 ohm) ett papper på under två sekunder, och här pratar vi bara om 3A! Relät var specat till 10A. Jag har bara en liten fundering angående schemat/kopplingen. Kondensatorn mellan IN - GND borde kortsluta batterierna under en väldigt liten del av en sekund. Är den delen så liten att det inte spelar någon roll, eller bör man ha ett motstånd där? Relä, batteri och radioenheter:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Radiostyrd tändare
Alternativ till radio är att styra med laser eller ir.
En modulerad laserpekare borde gå att fixa till.
En modulerad laserpekare borde gå att fixa till.
Re: Radiostyrd tändare
Ang säkerhet, med varsitt relä för varsinn anslutning på tändaren där det ena reläet måste ansluta till (+) och det andra till (-) så att båda reläerna måste göra fel för att man skall få en oavsiktlig tändning. De bör styras med varsin mottagare och sändare i tillägg så att hela kedjan är skyddad. Ev kan man ordna så att reläerna via kondensator etc återgår till normalläget vilket då kräver att de aktiveras samtidigt för att det skall hända något.
Re: Radiostyrd tändare
Helt korrekt att det är under så kort tid att det inte spelar någon roll, det ska inte sitta en resistor där. Värt att tänka på är placeringen, kondensatorerna är ritade nära 7805 och bör också sitta nära rent fysiskt. Du bör även ha en avkopplingskondensator på matningen till PIC-chippet, den bör sitta så nära PICen som möjligt. Det är många som utelämnar den avkopplingskondensatorn för att man tänker att det sitter ju en på utgången på spänningsregulatorn, men det kan ställa till onödiga bekymmer (som att PIC-kretsen "resettar" sig själv i tid och otid utan att man fattar varför).Newton skrev:Jag har bara en liten fundering angående schemat/kopplingen. Kondensatorn mellan IN - GND borde kortsluta batterierna under en väldigt liten del av en sekund. Är den delen så liten att det inte spelar någon roll, eller bör man ha ett motstånd där?
Re: Radiostyrd tändare
Jag håller nog med Walle...
Klart man ska vara försiktig plus att det är kul och en utmaning att designa så säkert man kan, men inget är farligt förens raketen är inkopplad och då kan man naturligtvis vara försiktig.
Klart man ska vara försiktig plus att det är kul och en utmaning att designa så säkert man kan, men inget är farligt förens raketen är inkopplad och då kan man naturligtvis vara försiktig.
Re: Radiostyrd tändare
Om man först monterar tändaren på kabeln, sen monterar tändaren på stubinen och SIST ansluter kabeln till mottagaren så är det klart att det är relativt säkert.
Men om kabeln hela tiden är ansluten till mottagaren så är det ju inte förrän man ansluter tändaren i andra änden av kabeln som man märker om mottagaren är trasig... Och då gäller det verkligen att man inte har monterat tändaren på stubinen redan. Samtidigt är det ju heller inte så lyckat att montera en tändare på stubinen som tändaren är ansluten till en kabel som dessutom redan är ansluten till mottagaren...
Det ett extra relä gör är ju att det i princip ser till att kabeln inte är ansluten till mottagaren förrän just vid tändögonblicket.
Men om kabeln hela tiden är ansluten till mottagaren så är det ju inte förrän man ansluter tändaren i andra änden av kabeln som man märker om mottagaren är trasig... Och då gäller det verkligen att man inte har monterat tändaren på stubinen redan. Samtidigt är det ju heller inte så lyckat att montera en tändare på stubinen som tändaren är ansluten till en kabel som dessutom redan är ansluten till mottagaren...
Det ett extra relä gör är ju att det i princip ser till att kabeln inte är ansluten till mottagaren förrän just vid tändögonblicket.
Re: Radiostyrd tändare
Jag säger som adent och Walle, det är inte farligt förrän raketen är inkopplad. Det får räcka med ett relä, och relativt säkert, tills vidare.
Angående laser/IR, är inte det väldigt riktningsberoende, så att det kan vara svårt att träffa? I det här fallet tror jag att radio är enklare än att modulera en laserpekare. Det borde vara samma sak fast utan riktningsberoende?
Jag har testat en prototyp av systemet i fält (med timer istället för radio) och det fungerar (faktiskt)! Som det ser ut nu tänds en liten stubin på utsidan, så att det finns ändå över 5 sekunder att hinna undan på om det skulle tända felaktigt. Tyvärr har jag kommit på att utblåsets diameter, 5 mm, är väldigt litet. Därav tändningen på utsidan av raketen. Egentligen vill jag ha tändningen inuti raketen för att tända jämnare och snyggare, men det får vänta. I nuläget är det lite väl stor risk för kortslutning i samband med tändning om delen med kanthaltråd skulle utsättas för kraften i motorn. Finns det någon bra isolator som tål 1000 grader och kan formas väldigt tunt runt en smal ledare? Mina funderingar här är lera eller glas, men det känns inte klockrent... Jag kanske missar något uppenbart...
Jag har en bild på kabelhärvan, men jag vågar inte lägga upp den. Tror att jag skulle få en del klagomål på oskyddade anslutningar och sådant... (allt är bara kopplat på platta och med labbsladdar...) Däremot, ett youtube-klipp - på en enligt mig fungerande motor!
(tänd med tändsticka...)
Angående laser/IR, är inte det väldigt riktningsberoende, så att det kan vara svårt att träffa? I det här fallet tror jag att radio är enklare än att modulera en laserpekare. Det borde vara samma sak fast utan riktningsberoende?
Jag har testat en prototyp av systemet i fält (med timer istället för radio) och det fungerar (faktiskt)! Som det ser ut nu tänds en liten stubin på utsidan, så att det finns ändå över 5 sekunder att hinna undan på om det skulle tända felaktigt. Tyvärr har jag kommit på att utblåsets diameter, 5 mm, är väldigt litet. Därav tändningen på utsidan av raketen. Egentligen vill jag ha tändningen inuti raketen för att tända jämnare och snyggare, men det får vänta. I nuläget är det lite väl stor risk för kortslutning i samband med tändning om delen med kanthaltråd skulle utsättas för kraften i motorn. Finns det någon bra isolator som tål 1000 grader och kan formas väldigt tunt runt en smal ledare? Mina funderingar här är lera eller glas, men det känns inte klockrent... Jag kanske missar något uppenbart...
Nära - check! Den här avkopplingskondensatorn har jag hittills utelämnat, men jag kan ändra på det om det inte duger utan. Säg att det är 2 cm mellan 7805 och utgångskondensatorn. Då kanske det är 4 cm mellan pic:en och samma kondensator. Är det ändå så stor skillnad att det bör sitta en avkopplingskondensator där?Walle skrev:Värt att tänka på är placeringen, kondensatorerna är ritade nära 7805 och bör också sitta nära rent fysiskt. Du bör även ha en avkopplingskondensator på matningen till PIC-chippet, den bör sitta så nära PICen som möjligt. Det är många som utelämnar den avkopplingskondensatorn för att man tänker att det sitter ju en på utgången på spänningsregulatorn, men det kan ställa till onödiga bekymmer (som att PIC-kretsen "resettar" sig själv i tid och otid utan att man fattar varför).
Jag har en bild på kabelhärvan, men jag vågar inte lägga upp den. Tror att jag skulle få en del klagomål på oskyddade anslutningar och sådant... (allt är bara kopplat på platta och med labbsladdar...) Däremot, ett youtube-klipp - på en enligt mig fungerande motor!
