Re: Designar drivkrets för tändspole. Har jag tänkt rätt?
Postat: 17 mars 2013, 22:24:27
det som finns i klassiska tändsystem men inte här i ovanstående ritningar - är kondensatorn, begrunda vad det kan ha i betydelse...
simulera detta i någon SPICE-simulator och prova även med sagda halvledarbegränsare (D4) och se skillnad.
tänk på att en biltändspolen har sina resistiva, induktiva och kapacitiva parasiter och skall man bygga en hyffsad modell av tändspolen så blir det att mäta på den tändspolen man tänker använda i avseende spolresstans, induktans, parasitinduktans och dito kapacitans omsättningsförhållande, försöka räkna ut hur mycket magnetisk energi som lagras i spolen etc. - glöm inte förkopplingsmotståndet om spolen använder en sådan
man kan nog säga att det finns en viss anledning till varför man använder tändtransformatorer istället för tänspolar i elektroniska tändsystem. Matningen är knepigare att få till men gnistorna säkrare och mer energirikare samt spolarna mycket mindre med dessa lösningar.
kom också ihåg att den högfrekventa växelströmmen som man kommer att finna just under blixturladdningen när man använder konding inte bara är till ondo - det sträcker ut bränntiden och om man använde en skyddsdiod (D4) istället för tändkondingen så finns det risk att gnistan är mindre imponerande än man önskar just för att dioden äter upp en stor del av lagrad energin i spolen när det svänger och likriktar.
med rätt val av konding kan man också bestämma på ett ungefär vilken maxspänning tändspolen kommer att ge när den inte slår.
simulera detta i någon SPICE-simulator och prova även med sagda halvledarbegränsare (D4) och se skillnad.
tänk på att en biltändspolen har sina resistiva, induktiva och kapacitiva parasiter och skall man bygga en hyffsad modell av tändspolen så blir det att mäta på den tändspolen man tänker använda i avseende spolresstans, induktans, parasitinduktans och dito kapacitans omsättningsförhållande, försöka räkna ut hur mycket magnetisk energi som lagras i spolen etc. - glöm inte förkopplingsmotståndet om spolen använder en sådan
man kan nog säga att det finns en viss anledning till varför man använder tändtransformatorer istället för tänspolar i elektroniska tändsystem. Matningen är knepigare att få till men gnistorna säkrare och mer energirikare samt spolarna mycket mindre med dessa lösningar.
kom också ihåg att den högfrekventa växelströmmen som man kommer att finna just under blixturladdningen när man använder konding inte bara är till ondo - det sträcker ut bränntiden och om man använde en skyddsdiod (D4) istället för tändkondingen så finns det risk att gnistan är mindre imponerande än man önskar just för att dioden äter upp en stor del av lagrad energin i spolen när det svänger och likriktar.
med rätt val av konding kan man också bestämma på ett ungefär vilken maxspänning tändspolen kommer att ge när den inte slår.