3D printing på glasbädd
Re: 3D printing på glasbädd
Japp jag har mailat han också så har koll på läget. Snart blir det pla test hemma hos mig...
Re: 3D printing på glasbädd
Jag har nu laborerat lite mera med min printer med ett par "aha" upplevelser.
Det är VÄLDIGT viktigt att man nollar munstycket i rätt höjd mot bädden man skriver ut på. Insåg att jag hade lite för hög nollning, uppåt 0.8mm från bädden. Sänkte den till 0.4-0.5mm och det gjorde STOR skillnad. Fastnar mycket bättre och ser bättre ut när den printar. Kom fram till det genom att den extruderade plasten verkade hänga i luften ibland i de första och även andra lagerna som kom ut då det inte fick någon support under sig.
Vad kör ni med för avstånd? Känns som jag borde kunna sänka ner till 0.3-0.4mm åtminstone. Dvs samma höjd som jag har i layer height nu.
Flytta sig snabbt mellan de olika punkterna för extrudering verkar också hjälpa lite mot blobar och efterhäng som finns. Har nu 200mm/s för fast travel så det susar till mellan förflyttningarna. Sänkte även accelerationen lite för X och Y vilket jag tyckte hjälper på just min maskin då det blir väldigt tvära kast och lite skrammel ibland p.g.a ganska stor massa i X vagnen. Hjälper väl om inte annat klent fastsatta bitar att sitta kvar på bädden.
Däremot har jag fortfarande problem att få större bitar än min 20x20mm kalibreringskub att sitta kvar på plattan. Kom upp till 4-5 lagret då de börjar släppa i sidorna på en större detalj jag skrev ut. Oftast samma sida dessutom. Att skriva ut på Kaptontejp var en riktigt trevlig upplevelse då bitarna nu sitter kvar istället för att lossa helt. Däremot kom detta problemet istället s.k warping. Bädden är dessutom runt 80-90 grader varm när detta händer. Känns som den helt enkelt tappar fästet mot tejpen.
Hur gör ni för att undvika detta? Hittar ingen option i slic3r för att generera ett "raft" under hela biten som ska byggas för att få ett jämt och bra underlag att printa på. Har surfat runt lite och att lägga ett raft i början verkar ha hjälpt många med samma problem som jag. Lite att pilla bort när biten är klar men det kanske man kan leva med..
Det är VÄLDIGT viktigt att man nollar munstycket i rätt höjd mot bädden man skriver ut på. Insåg att jag hade lite för hög nollning, uppåt 0.8mm från bädden. Sänkte den till 0.4-0.5mm och det gjorde STOR skillnad. Fastnar mycket bättre och ser bättre ut när den printar. Kom fram till det genom att den extruderade plasten verkade hänga i luften ibland i de första och även andra lagerna som kom ut då det inte fick någon support under sig.
Vad kör ni med för avstånd? Känns som jag borde kunna sänka ner till 0.3-0.4mm åtminstone. Dvs samma höjd som jag har i layer height nu.
Flytta sig snabbt mellan de olika punkterna för extrudering verkar också hjälpa lite mot blobar och efterhäng som finns. Har nu 200mm/s för fast travel så det susar till mellan förflyttningarna. Sänkte även accelerationen lite för X och Y vilket jag tyckte hjälper på just min maskin då det blir väldigt tvära kast och lite skrammel ibland p.g.a ganska stor massa i X vagnen. Hjälper väl om inte annat klent fastsatta bitar att sitta kvar på bädden.
Däremot har jag fortfarande problem att få större bitar än min 20x20mm kalibreringskub att sitta kvar på plattan. Kom upp till 4-5 lagret då de börjar släppa i sidorna på en större detalj jag skrev ut. Oftast samma sida dessutom. Att skriva ut på Kaptontejp var en riktigt trevlig upplevelse då bitarna nu sitter kvar istället för att lossa helt. Däremot kom detta problemet istället s.k warping. Bädden är dessutom runt 80-90 grader varm när detta händer. Känns som den helt enkelt tappar fästet mot tejpen.
Hur gör ni för att undvika detta? Hittar ingen option i slic3r för att generera ett "raft" under hela biten som ska byggas för att få ett jämt och bra underlag att printa på. Har surfat runt lite och att lägga ett raft i början verkar ha hjälpt många med samma problem som jag. Lite att pilla bort när biten är klar men det kanske man kan leva med..
Re: 3D printing på glasbädd
Ah, då förstår jag att du har haft problem. Första lagret ska pressas litegrann ut, d.v.s. höjden på första lagret ska vara aningen mindre än lagerhöjden. Ja, det betyder att första lagret kommer att vara lite "utsmetat" men det kommer också att sitta MYCKET bättre. Testa det så ska du se att problemen kommer minska. (Detta är den inställning i princip alla kör med och som står med i de flesta kalibreringsguider)
En bra inställd skrivare med uppvärmd acetonrengjord kaptontejp behöver normalt sett ingen raft. (Man kan möjligtvis hitta någon väldigt speciell modell eller en riktigt dålig plastsort där det hjälper)
En bra inställd skrivare med uppvärmd acetonrengjord kaptontejp behöver normalt sett ingen raft. (Man kan möjligtvis hitta någon väldigt speciell modell eller en riktigt dålig plastsort där det hjälper)
Re: 3D printing på glasbädd
Okej. Ja det var olyckligt men nödvändigt att komma på det själv... Skam den som ger sig!
Har nu justerat ner munstycket lite grann till och blir som du säger, utsmetat i bottenlagret, men likförbannat så lossnar hela biten efter ett antal lager. Tror jag ska göra om min sådär halvbra påtejpade kaptontejp och köpa ny aceton. Den jag har nu är lättare begagnat och kanske innehåller smuts/olja etc. känns som man är på rätt håll iaf.
Märker dock att det är skillnad mellan min neongrönfärgade ABS rulle från kina och min svarta från RepRapWorld.
Har en fråga om en funktion som heter Jerk i min Marlin config.h fil. Den heter
//
#define DEFAULT_XYJERK 1 // (mm/sec)
#define DEFAULT_ZJERK 0.4 // (mm/sec)
#define DEFAULT_EJERK 5.0 // (mm/sec)
Vad tusan gör jerkfunktionen?
Har nu justerat ner munstycket lite grann till och blir som du säger, utsmetat i bottenlagret, men likförbannat så lossnar hela biten efter ett antal lager. Tror jag ska göra om min sådär halvbra påtejpade kaptontejp och köpa ny aceton. Den jag har nu är lättare begagnat och kanske innehåller smuts/olja etc. känns som man är på rätt håll iaf.
Märker dock att det är skillnad mellan min neongrönfärgade ABS rulle från kina och min svarta från RepRapWorld.
Har en fråga om en funktion som heter Jerk i min Marlin config.h fil. Den heter
//
#define DEFAULT_XYJERK 1 // (mm/sec)
#define DEFAULT_ZJERK 0.4 // (mm/sec)
#define DEFAULT_EJERK 5.0 // (mm/sec)
Vad tusan gör jerkfunktionen?
Re: 3D printing på glasbädd
Jo, ABS kommer alltid att ställa till med warp-problem när du skriver ut större saker. PLA är så mycket trevligare. Men det behöver inte vara att den inte sitter tillräckligt bra, det är att krafterna helt enkelt blir för stora. (Jag har haft ABS-bitar som rivit med sig tejp upp när plasten krymper). För ABS kör jag med 110 graders bädd och så låg temp som möjligt på hotend. Stora modeller måste man anpassa (med"lätthål") så att krafterna inte blir så stora.
Re: 3D printing på glasbädd
Jerk är derivatan av accelerationen. I många kontrollrar kan man begränsa jerk för att få ner skakningarna i vändningarna. Gissar att de parametrarna är till för att styra den begränsningen.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 1 januari 2011, 12:31:11
Re: 3D printing på glasbädd
Nivån till bädden är viktig åt båda hållen. För stort avstånd och det släpper, för litet och det finns risk att det inte finns plats för plasten när den skriver ut resterande lager. Detta kan ev tom göra att föremålet "puffas" loss från underlaget efter några lager.
Lite släpp får man nästan räkna med när det gäller Abs. Det krymper ju. Prova ev. med en högre temp för bädden.
Rafts är lite oldschool men fungerar helt ok, men jag är inte helt säker på att det löser alla dina problem.
Har du testat att kalibrera filamentstorleken. Skillnaden du nämner kan helt enkelt vara att den ena rullen innehåller mer plast per mm än den andra. Ska man vara petnoga kan detta tom variera beroende på hur hårt man spänner matarrullen, men personligen brukar jag inte göra detta annat än om jag har problem. Det enklaste sättet är att märka ett ställe några cm ovanför extrudern, mäta avståndet, mata ut några mm och mäta igen. Denna metod finns beskriven lite här och där och är säkrare än att mäta storleken på filamentet.
Kul att keptonförsöket var en framgång.
Rickard.
Lite släpp får man nästan räkna med när det gäller Abs. Det krymper ju. Prova ev. med en högre temp för bädden.
Rafts är lite oldschool men fungerar helt ok, men jag är inte helt säker på att det löser alla dina problem.
Har du testat att kalibrera filamentstorleken. Skillnaden du nämner kan helt enkelt vara att den ena rullen innehåller mer plast per mm än den andra. Ska man vara petnoga kan detta tom variera beroende på hur hårt man spänner matarrullen, men personligen brukar jag inte göra detta annat än om jag har problem. Det enklaste sättet är att märka ett ställe några cm ovanför extrudern, mäta avståndet, mata ut några mm och mäta igen. Denna metod finns beskriven lite här och där och är säkrare än att mäta storleken på filamentet.
Kul att keptonförsöket var en framgång.
Rickard.
Re: 3D printing på glasbädd
Okej tack för alla bra svar.
Jag har ej kalibrerat filamentet så det vore en bra start. jag hittade en färdig slic3er config för min QU-BD extruder och även färdigt utmätt värde att sätta i configfilen. Hittils tycker jag det funkat okej.
En simpel fråga bara. Hur långt mellanrum har ni mellan ert munstycke och bädden? jag har numera 0.4mm cirka. ska man ha 0mm och sen utgå från det eller har jag fått allt om bakfoten.
Testbiten jag skrivit ut har varit hel utan lättningshål och 50x90mm stor. Då släpper det i ändarna tillslut. Har nu gjort lite urholkningar så ska se hur det går.
Här beskrivs problemet och lösningen av den roliga och lite speciella Jamie:
http://www.youtube.com/watch?v=YhfrHo53K18
Jag har ej kalibrerat filamentet så det vore en bra start. jag hittade en färdig slic3er config för min QU-BD extruder och även färdigt utmätt värde att sätta i configfilen. Hittils tycker jag det funkat okej.
En simpel fråga bara. Hur långt mellanrum har ni mellan ert munstycke och bädden? jag har numera 0.4mm cirka. ska man ha 0mm och sen utgå från det eller har jag fått allt om bakfoten.
Testbiten jag skrivit ut har varit hel utan lättningshål och 50x90mm stor. Då släpper det i ändarna tillslut. Har nu gjort lite urholkningar så ska se hur det går.
Här beskrivs problemet och lösningen av den roliga och lite speciella Jamie:
http://www.youtube.com/watch?v=YhfrHo53K18
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 1 januari 2011, 12:31:11
Re: 3D printing på glasbädd
Ha, vilken lirare. En smart lösning när det verkligen inte vill fungera. Men det känns jobbigt att behöva ändra allt man skriver ut.
Det första du ska prova är att höja temperaturen till 110 och justera avståndet till bottenplattan (OBS! över hela plattan, inte bara i mitten). Det borde göra susen. Kolla på sida 41 i PDF:en nedan så får du en känsla hur första lagret ska se ut: http://download.lulzbot.com/AO-101/docu ... Manual.pdf Jag skulle säga att även om mittenbilden är helt ok så är idealet nog något mellan mittenbilden och den andra till vänster. Det finns olika sätt att göra detta test men det jag tycker fungerar bäst är att helt enkelt skriva ut en sådan kalibreringsfjäril och kolla hur strängarna ser ut.
Vill du verkligen ha supergrepp i plattan så finns det knep. Detta har jag lärt mig från Lulzbot-gänget som kan vara värt att prova i de extrema fallen. Ta några cm plast och lös upp den i lite aceton. Stryk sedan blandningen på plattan i ett tunt lager och skriv ut. Har aldrig provat men detta plus kepton går nog inte att slå. OBS! Aceton är inte t-röd och obra att få i sig i för stora mängder, så tar det lite piano här.
PLA är också en option som sagt av andra här i tråden. Du ska inte behöva rafts, det ökar bara spillet.
Rickard.
Det första du ska prova är att höja temperaturen till 110 och justera avståndet till bottenplattan (OBS! över hela plattan, inte bara i mitten). Det borde göra susen. Kolla på sida 41 i PDF:en nedan så får du en känsla hur första lagret ska se ut: http://download.lulzbot.com/AO-101/docu ... Manual.pdf Jag skulle säga att även om mittenbilden är helt ok så är idealet nog något mellan mittenbilden och den andra till vänster. Det finns olika sätt att göra detta test men det jag tycker fungerar bäst är att helt enkelt skriva ut en sådan kalibreringsfjäril och kolla hur strängarna ser ut.
Vill du verkligen ha supergrepp i plattan så finns det knep. Detta har jag lärt mig från Lulzbot-gänget som kan vara värt att prova i de extrema fallen. Ta några cm plast och lös upp den i lite aceton. Stryk sedan blandningen på plattan i ett tunt lager och skriv ut. Har aldrig provat men detta plus kepton går nog inte att slå. OBS! Aceton är inte t-röd och obra att få i sig i för stora mängder, så tar det lite piano här.
PLA är också en option som sagt av andra här i tråden. Du ska inte behöva rafts, det ökar bara spillet.
Rickard.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 1 januari 2011, 12:31:11
Re: 3D printing på glasbädd
Förresten. Jag frågade Bosse om ABS och matt PLA. Han sa att han funderade på ABS men att han inte riktigt hade bestämt sig ännu. Och matt PLA skulle jag verkligen vilja ha men det hade han inte lyckats få tag på. Kan ni som håller med mig maila och peppa honom lite till! 
Rickard.

Rickard.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 1 januari 2011, 12:31:11
Re: 3D printing på glasbädd
Ok, ingen aning hur den är... Men jag har varit ute efter en "riktig" röd (till vettigt pris) ett bra tag men bara lyckats få hem orangeröda vilket inkluderar supply3dpla:s new line röda.
Annars är jag mer intresserad av "soft" PLA. det verkar häftigt.
Annars är jag mer intresserad av "soft" PLA. det verkar häftigt.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 1 januari 2011, 12:31:11
Re: 3D printing på glasbädd
Ja, verkligen, men det verkar lite knepigt att skriva ut med den och hållbarheten verkar sådär.
Jag har köpt lite nylon nyligen som jag inte riktigt blivit kompis med ännu. Det bara smattrar och bubblar när jag skriver ut och jag vågar inte sänka temperaturen.
Rickard.
Jag har köpt lite nylon nyligen som jag inte riktigt blivit kompis med ännu. Det bara smattrar och bubblar när jag skriver ut och jag vågar inte sänka temperaturen.
Rickard.
Re: 3D printing på glasbädd
Nu blev det tyvärr en flytt till jobbet för hela min skrivare plus allting till den p.g.a att vi flyttar själva om en månad till ny lya. Så nu kommer det inte hända så värst mycket längre på ett tag. Känns trist som tusan då jag nu fått blodad tand och verkligen blivit biten av detta. Min PLA rulle kommer väl i veckan så den får vänta med allt annat.
En fråga jag kom på under flytten av skrivaren. Många kyler ner sin utskrift med fläktar direkt efter den är printad, och en del gör det inte... Varför gör man detta och till vilken nytta. Känns lite motverkande om man ska ha en bädd på 100grader varmt, men men man är inte newbie utan anledning...
Motverkar det warping måntro?
En fråga jag kom på under flytten av skrivaren. Många kyler ner sin utskrift med fläktar direkt efter den är printad, och en del gör det inte... Varför gör man detta och till vilken nytta. Känns lite motverkande om man ska ha en bädd på 100grader varmt, men men man är inte newbie utan anledning...

Motverkar det warping måntro?