Glömde att bränslepumpen ofta lägger av också då den sitter väldigt utsatt långt ner i motorrummet. Antingen blir det avbrott i spolen, eller så rostar fjädern i tryckutjämnaren sönder vilket får lågan att "pulsera"..
Fläktmotorn kan frysa fast och brinna om man har otur, och lager samt kol har ju också en begränsad livslängd.
Brukar kunna bli problem med både drift- och överhettningstermostaten. (dålig kontakt p.g.a. fukt)
Kassa lödningar i styrboxarna har man varit med om.. (sett det främst på tidiga exemplar)
Avlagringar i bränsleledningar och inloppssil då värmaren inte använts regelbundet (läs: sommartid) är standard.
Något glödstift har jag dock aldrig behövt byta, underligt nog då man tycker att de borde ta slut förr eller senare...
Var ändå runt 15 år sen dessa värmare slutade tillverkas så att det krävs viss handpåläggning får man naturligtvis räkna med.
Går ju inte att jämföra driftsäkerhet med en ny Webasto eller Eber, och måste man anlita verkstad så är de så klart bara intresserade av att byta ut prylar eller sälja in nytt snarare än att utföra rena reparationer.
Fördelen med "flygmotorn" är att allt sitter lättåtkomligt och faktiskt går att reparera och ta isär ner till minsta skruv.
Inga problem att hålla liv i en 25 år gammal värmare.
Brännaren är t.ex. konstruerad helt av rostfritt stål, och styrningen bor i en separat box som ofta monteras mer skyddat.
Jämför med Webasto Termotop och liknande som är i aluminium och har all elektronik inbyggd...
De fungerar bra och kräver mycket riktigt sällan tillsyn, fast det brukar å andra sidan bara vara en hopärjad klump kvar av dem efter några år i vägsalt då de väl lägger av...
Inte direkt så att man känner sig manad att ens försöka riva isär något sådant.
Det är ny brännare och flera tusenlappar som gäller...
Ev. så går det att rädda glödpinnen och spara på den, resten är det bara att hiva i skrotbingen.