NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Nu verkar det viktigaste vara Kaliumhydroxid, det räcker med det för att få dem att fungera. (Litiumhydroxiden förbättrar batteriernas prestanda, men krävs gör den inte). Men googlar man lite hittar man en butik som verkar vara här i gbg som har såväl kaliumhydroxid som litiumhydroxid till salu webshop.fishersci.com (Förr fanns även KEBO-Lab men de verkar mest sälja E-kolvar och labbutrustning numera).
Vill gärna se bild på batterierna!
Vill gärna se bild på batterierna!
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Jag gjorde en ansträngning för att ta bilder på batterierna förra helgen. Först en massa snö och is att ta bort för att komma in i källaren. Därefter var förstås kameran paj.
Bilder kommer och tack för länken till kemikalierna.
Bilder kommer och tack för länken till kemikalierna.
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Varför man ev. vill byta elektrolyt i NiFe-batterier (och motsvarande NiCd-batterier) efter många år beror på att kaliumhydroxid är basiskt vilket innebär att koldioxiden i luften sugs upp av akaliet och omvandlas till kaliumkarbonat (kallas också potaska) och senare till kaliumbikarbonat (kaliumvätekarbonat) och skillnaden mellan dessa salter baserat på kalium och salter baserat på natrium är att kaliumkarbonat och kaliumbikarbonat är mycket mer löslig i vatten och till och med hygroskopisk till skillnad från natriumkarbonat och och det bygger inte i samma utsträckning en massa vit 'salt' kring anslutningarna och påfyllningsproppar som det skulle göra ganska fort om man körde på tex. NaOh - natriumhydroxid som elektrolyt.
har man inte bekymmer med sådant och det i övrigt finns elektrolyt i batterierna i flytande form utan att något verkar ha kristalliserat invändigt så skulle jag vänta med att byta elektrolyt tills man är helt säker på att batteriet fungerar och har ungefär den kapaciteten som var tänkt.
tänk på att du kansle måste cykla batteriet mellan urladdning och fullkaddning ett flertal gånger innan batteriet når full kapacitet om de har stått oanvända lång tid.
(gäller för övrigt också NiMh-batterier där det kan fattas 20 -30% av full kapacitet vid första fulladdning efter att batterierna inte har använts på ett antal månader)
har man inte bekymmer med sådant och det i övrigt finns elektrolyt i batterierna i flytande form utan att något verkar ha kristalliserat invändigt så skulle jag vänta med att byta elektrolyt tills man är helt säker på att batteriet fungerar och har ungefär den kapaciteten som var tänkt.
tänk på att du kansle måste cykla batteriet mellan urladdning och fullkaddning ett flertal gånger innan batteriet når full kapacitet om de har stått oanvända lång tid.
(gäller för övrigt också NiMh-batterier där det kan fattas 20 -30% av full kapacitet vid första fulladdning efter att batterierna inte har använts på ett antal månader)
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
OBS att NiFe inte bara är en batterityp utan även en tillverkare av batterier i största allmänhet, om jag fattat rätt.
Ett batteri kan alltså t.ex. vara av fabrikatet NiFe men av typen NiCd.
På samma sätt kan ett batteri vara av fabrikatet Tudor men av typen NiFe.
Säker på att dina batterier är av typen NiFe och inte bara av fabrikatet Nife?
Företaget idag (tror jag?):
http://sv.wikipedia.org/wiki/SAFT_Nife_AB
Äldre logga:
http://img03.mar.cx/_images/US72263413
Ett batteri kan alltså t.ex. vara av fabrikatet NiFe men av typen NiCd.
På samma sätt kan ett batteri vara av fabrikatet Tudor men av typen NiFe.
Säker på att dina batterier är av typen NiFe och inte bara av fabrikatet Nife?
Företaget idag (tror jag?):
http://sv.wikipedia.org/wiki/SAFT_Nife_AB
Äldre logga:
http://img03.mar.cx/_images/US72263413
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
OM jag minns rätt så gick man över från NiFe kemi i ackumulatorerna till NiCd kemi på NIFE i Oskarshamn på 30-talet
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Med andra ord så lär det väl troligtvis vara NiCd i batterier plockade från gamla tunnelbanevagnar (eller järnvägsfordon).
Exempel på NiCd-batterier tillverkade av Nife, från nåt järnvägsrelaterat: (Bilden tagen då BJ's (järnvägsmuseiföreningen i Göteborg) hade öppet hus 2006-10-07)
Exempel på NiCd-batterier tillverkade av Nife, från nåt järnvägsrelaterat: (Bilden tagen då BJ's (järnvägsmuseiföreningen i Göteborg) hade öppet hus 2006-10-07)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
NIFE-Junger började med NiFe-batterier i Fliseryd i mönsterås kommun och gick ganska tidigt till kadium istället för järn och var egentligen deras 'uppfinning' som patentererades i september 1899 med bättre prestanda än de NiFe-batterier som tillverkades på flera ställen i världen.
Anläggningen i Oskarshamn startade 1917 och man körde tillverkningen parallellt där Fliseryd-verket blev allt mer av karaktären underleverantör till Oskarshamn och tillverkningen upphörde i Fliseryd 1974. När jag praktiserade där en kort period på början av 80-talet så hete det SAB-Nife och nu heter SAFT-Nife om det inte ändrat sig sista åren.
Med största sannolikhet också sveriges enda anläggning som återvinner NiCd-batterier (vet inte hur de gör med NiMh-batterier) då NiCd-batterier fortfarande har fördelar som inga andra batterikemier kan överträffa ännu - bl.a dess stryktålighet i både avseende ström, temperaturer och mycket lång livslängd - nu pratar vi kom kärlbatterier och inte lindade småbatterier i R6, 14 och R20-storlek som efter ett antal år går i kortis pga. kristallväxt genom separatorn iom. att dessa ligger väldigt tätt ihop..
---
En sak att tänka på ni som funderar att byta elektrolyt - detta skall göras när batterierna är _urladdade_, annars kan det bli brand i cellplattorna när det kommer luftsyre då det är mycket reaktivt just när det friläggs och batteriet förstörs permanent.
Det som hälls ut skall också hanteras som riskavfall och lämnas till återvinning med märkta behållare där det anges att det är kaliumhydroxid/lithiumhydroxid förorenat med kadium (slammet som kommer med ut när man häller ut den gamla soppan).
kadium är en metall som påminner väldigt mycket om zink - så pass lika kroppen tar fel på kadiumet och stoppar in dessa i enzymer och annat som normalt har zink och man får hormoner som inte fungerar. Med andra ord även ganska små mängder får märkbara konsekvenser och det är därför man vill ha bort NiCd-batterier i konsumentprodukter där återtagningen av utslitna batterier inte är kontrollerat medans kärlbatterier är av sådan storlek att de av misstag inte följer med soporna med den trasiga prylen...
Anläggningen i Oskarshamn startade 1917 och man körde tillverkningen parallellt där Fliseryd-verket blev allt mer av karaktären underleverantör till Oskarshamn och tillverkningen upphörde i Fliseryd 1974. När jag praktiserade där en kort period på början av 80-talet så hete det SAB-Nife och nu heter SAFT-Nife om det inte ändrat sig sista åren.
Med största sannolikhet också sveriges enda anläggning som återvinner NiCd-batterier (vet inte hur de gör med NiMh-batterier) då NiCd-batterier fortfarande har fördelar som inga andra batterikemier kan överträffa ännu - bl.a dess stryktålighet i både avseende ström, temperaturer och mycket lång livslängd - nu pratar vi kom kärlbatterier och inte lindade småbatterier i R6, 14 och R20-storlek som efter ett antal år går i kortis pga. kristallväxt genom separatorn iom. att dessa ligger väldigt tätt ihop..
---
En sak att tänka på ni som funderar att byta elektrolyt - detta skall göras när batterierna är _urladdade_, annars kan det bli brand i cellplattorna när det kommer luftsyre då det är mycket reaktivt just när det friläggs och batteriet förstörs permanent.
Det som hälls ut skall också hanteras som riskavfall och lämnas till återvinning med märkta behållare där det anges att det är kaliumhydroxid/lithiumhydroxid förorenat med kadium (slammet som kommer med ut när man häller ut den gamla soppan).
kadium är en metall som påminner väldigt mycket om zink - så pass lika kroppen tar fel på kadiumet och stoppar in dessa i enzymer och annat som normalt har zink och man får hormoner som inte fungerar. Med andra ord även ganska små mängder får märkbara konsekvenser och det är därför man vill ha bort NiCd-batterier i konsumentprodukter där återtagningen av utslitna batterier inte är kontrollerat medans kärlbatterier är av sådan storlek att de av misstag inte följer med soporna med den trasiga prylen...
Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Hej och tack för alla goda råd!
xxargs skriver:"tänk på att du kansle måste cykla batteriet mellan urladdning och fulladdning ett flertal gånger innan batteriet når full kapacitet om de har stått oanvända lång tid."
Det kanske är det som är huvudproblemet. Den laddare jag hittills använt bryter vid 13.6 volt och eftersom batterierna tydligen ska ha uppemot 15 volt så kanske de inte har fått det de ska. I dag när jag var i stugan så låg spänningen på 9.2 volt och det är gåtfullt lågt. Nästan som om något är trasigt. Jag får vid tillfälle kanske kolla batteripackarna ett och ett, vilket jag gjorde när jag tog hand om dem, fyllde på lite destillerat vatten och laddade och lät dem stå några veckor och kollade sedan med belastningsprovare.
Ett av packarna, det som jag använder som startbatteri till min dieselgenerator, funkar dock klanderfritt. Det visade 13.6 volt och har tidigare i vinter lyckats starta generatorn under minus 20 grader. Men det batteriet laddas på ett annat vis än de övriga.
Här kommer några bilder.
Batteripack i trälåda

En enskild cell storlek: 248x133x58
Beteckning: MCP 7

xxargs skriver:"tänk på att du kansle måste cykla batteriet mellan urladdning och fulladdning ett flertal gånger innan batteriet når full kapacitet om de har stått oanvända lång tid."
Det kanske är det som är huvudproblemet. Den laddare jag hittills använt bryter vid 13.6 volt och eftersom batterierna tydligen ska ha uppemot 15 volt så kanske de inte har fått det de ska. I dag när jag var i stugan så låg spänningen på 9.2 volt och det är gåtfullt lågt. Nästan som om något är trasigt. Jag får vid tillfälle kanske kolla batteripackarna ett och ett, vilket jag gjorde när jag tog hand om dem, fyllde på lite destillerat vatten och laddade och lät dem stå några veckor och kollade sedan med belastningsprovare.
Ett av packarna, det som jag använder som startbatteri till min dieselgenerator, funkar dock klanderfritt. Det visade 13.6 volt och har tidigare i vinter lyckats starta generatorn under minus 20 grader. Men det batteriet laddas på ett annat vis än de övriga.
Här kommer några bilder.
Batteripack i trälåda

En enskild cell storlek: 248x133x58
Beteckning: MCP 7

Re: NiFe-batteri, statuskontroll, laddning
Jag tänkte först skriva nåt om att tvätta bort "gojs" men fattar sen att det är vanlig snö
Tips: Bilden kanske luras men det ser ut att finnas åtminstone en pytteliten risk att batterikablar kan skavas sönder och ge kortslutning. Försök dra om så att den risken minskar/försvinner. Jag har inte koll på vilka kortslutningsströmmar man får från NiFe-batterier men kommer nog alltid tjata om den här faran med tanke på att ett vanligt blybatteri kan t.ex. smälta en skiftnyckel eller i värsta fall expondera vid kortis.
Det låter som om det är laddningen du bör se över.
Vad är det för laddare du har idag?
Kan du kanske ladda även de andra batterierna via diesel-start-batteriets laddare?
OBS, jag vet inte om det är en bra eller dålig idé att direkt koppla ihop en laddad och en urladdad batteripack med varandra - det kanske eller kanske inte går rejält höga strömmar. Nån annan kan säkert fylla i med nåt vettigt här, men en säkerhetsåtgärd är att ha något i serie om du kopplar ihop packar som har olika laddning. En bilglödlampa (halogen för hel/halvljus) kan nog vara rätt bra eftersom den har låg resistans när den är kall medan resistansen ökar när den blir varm.
Jag tror det är en bra idé att mäta spänningen över varje cell separat. Det är ju ganska enkelt att göra en sån mätning.

Tips: Bilden kanske luras men det ser ut att finnas åtminstone en pytteliten risk att batterikablar kan skavas sönder och ge kortslutning. Försök dra om så att den risken minskar/försvinner. Jag har inte koll på vilka kortslutningsströmmar man får från NiFe-batterier men kommer nog alltid tjata om den här faran med tanke på att ett vanligt blybatteri kan t.ex. smälta en skiftnyckel eller i värsta fall expondera vid kortis.
Det låter som om det är laddningen du bör se över.
Vad är det för laddare du har idag?
Kan du kanske ladda även de andra batterierna via diesel-start-batteriets laddare?
OBS, jag vet inte om det är en bra eller dålig idé att direkt koppla ihop en laddad och en urladdad batteripack med varandra - det kanske eller kanske inte går rejält höga strömmar. Nån annan kan säkert fylla i med nåt vettigt här, men en säkerhetsåtgärd är att ha något i serie om du kopplar ihop packar som har olika laddning. En bilglödlampa (halogen för hel/halvljus) kan nog vara rätt bra eftersom den har låg resistans när den är kall medan resistansen ökar när den blir varm.
Jag tror det är en bra idé att mäta spänningen över varje cell separat. Det är ju ganska enkelt att göra en sån mätning.