Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om designen.
Å ena sidan är jag djupt imponerad av själva designen och blandningen av olika material.
Det ser heltenkelt skitsnyggt ut !!!
Som högtalare är det tyvärr enligt mig, massor av saker som strider mot de mest fundamentala grunderna i hur en högtalare fungerar.
Egentligen är jag lite "anti" mot att en pryl får göra avkall på sin huvudfunktion, för att den skall se snygg ut.
Riktigt bra design ser snygg ut och behåller sin huvudfunktion, eller är till och med inovativ funktionellt.
Exempel:
Nog om detta..
Hur får vi nu din högtalare att låta så bra som möjligt då.
Generella saker att fundera på:
- Ett baselement som passar i den volym som "lådan" utgör. Har du redan elementen ¨så "är det som det är" och egentligen kan vi bara räkna på om en sluten eller basreflex
gör saken så bra som möjligt (behöver åtminstonde fs, Qes på elementen och volymen på konstruktionen, för att räkna). Om du inte skaffat element bör du fundera på vad
som passar bärst givet din design.
- Den låga basen (under 800Hz) är i praktiken inte rikningskänslig så genereras bara detta område med tillräckligt ljudtryck, sabbar inte konstruktionen i detta avseende.
99% av alla högtalarkonstruktioner har diskanten riktad mot lyssnaren. Detta är inte en slump. Den sista procenten har lite kluriga lösningar (som vi borde fundera på).
- Vissa frekvenser kommer generera vibrationer, jag gillar att du tänker "stummt", men det kan behövas fundera på vad fötterna består av senare.
- I praktiken bygger du ett tvåvägssystem, men hur vi än vrider på det kommer det bli probelm i mellanregistret, primärt beroende att elementen inte är vinklad mot lyssnaren och att det i praktiken saknas ett mellanregister element.
- Även om det är lite "motbud" mot tidigare inlägg, är "runda" högtalare oftast ett problem (om man bortser från horn som ofta mår bra av runda bafflar). Men nu är vi ju där.
Okay så vad göra då ??
1.)
Det allra största problemet nu är att du har en konstruktion där basen utgör en "sub bas" i praktiken, och där du kompletterar med diskanter.
Det finns heltenkelt inget som producerar ljud i mellanregistret vilket är där merparten av det intressanta ljudet befinner sig.
I hop med punkt 2 nedan så kommer detta lite raljerande låta lika bra som om högtalaren stod i ett annat rum.
I normala 2-vägs högtalare, så har man en bas som även klarar av mellanregistret, men då kan den inte monteras som i din design.
Jag föreslår att du byter den ena diskanten mot ett mellanregister och hanterar detta som punkt 2.
2.)
Att rikta diskanterna från lyssnaren är det näst största problemet.
Höga frekvenser reflekteras inte på samma sätt som låga, och med diskanter riktade uppåt kommer ljudbilden bli riktigt "nasal" och sakna klang.
Givet att du är där du är, så ser jag som enda möjlighet att skapa en reflektion nära ljudkällan. Du behöver en kon över diskanten.
Jag har själv byggt ett par "Fontana" som helt bygger på denna princip, och av diverse olika designer som passerat genom åren är dessa
högtalare kvar (och skall så förbli). Även om denna typ av konstruktion har "regelmässiga fel" så har den även en del intressanta egenskaper.
Genom att ljudet reflekteras runt om, så saknas en så kallad "sweet spot" och man behöver inte sitta exakt i mitten för att uppleva ljudet bäst.
En trevlig egenskap som särskilt uppskattas i en "hemma bio" där man är fler i en soffa exempelvis. Rundstrålningen skapar vissa "spatiala effekter"
(rent tekniskt) men jag har aldrig riktigt identifierat dessa eller åtminstonde upplevt det som ett problem.
För att förstå vad jag menar:
Om man skulle designa med mellanregister och använda konor enligt ovan, så bör man i teorin vrida konstruktionen "lite" så att diskanten kommer
lite längre ifrån lyssnaren än mellanregistret.
Hur det skulle se ut överlåter jag till dig att tycka om

Antagligen skulle två symetrikskt lika koner eller två olika (det är ju redan en rätt intressant design).
Jag är övertygad om att din design skulle må bra av ett aktivt filter, så att man enkelt kan kompensera för tilkortakommanden och skruva på frekvenserna
tills det låter bra. I många "off the shelf" högtalare av i dag så använder man bristfälliga element (läs billiga) men kan ändå få dom att låta fantastiskt genom att kompensera
i filter.
Det jag är lite osäker på är själva materialet "lera".
Har faktiskt aldrig funderat på hur stummt det är. I värsta fall är det en bra "absorbent" för lågfrekvens
Lycka till !!!
